لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

همه چیز درباره قهوه اسپرسو

همه چیز درباره قهوه اسپرسو
5/5 - (3 امتیاز)

اگر می خواهید همه چیز درباره قهوه اسپرسو بدانید، ابتدا با انواع قهوه آغاز می کنیم.

قهوه عربیکا و روبوستا که شاید این دو نام را بیشتر در قهوه فروشی ها و کافی شاپ ها شنیده باشید، قهوه های عربیکا عمدتا طعم های ترش و تلخ و شکل دانه کشیده تر می باشد، توجه کنید طعم ترشی که بیان می کنیم طعمی شبیه به مرکبات می باشد که شدت این طعم اگر زیاد باشد، می تواند از معایب دانه قهوه یا عصاره گیری باشد که در ادامه در ین مورد به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

قهوه فروشی های سطح شهر عمدتا دانه های قهوه روبوستا رو به مشتری پیشنهاد می دهند؛ چراکه شاید آشنایی ما و قهوه زمانی بوده است که نیاز به کافئین داشته ایم و وقتی به فروشگاه قهوه مراجعه می کنیم، قهوه روبوستا رو پیشنهاد می دهند که طعمی تلخ و غلظت بالا دارند شکل این دانه ها عمدتا گرد هستند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

 

عربیکا گران و روبوستا ارزان

 

قهوه عربیکا، گرانتر از روبوستا و بیشترین کشت قهوه در جهان مربوط به گونه ی عربیکا می باشد. شاید این سوال برای شما پی آمده باشد که نسکافه گلد و نسکافه کلاسیک چیه و به عربیکا و روبوستا چه ارتباطی دارند. قهوه های فوری یا به اصطلاح نسکافه ابتدا دانه های قهوه ی عربیکا و روبستا با درجه ی بسیار ریز آسیاب می کنند و مواد افزودنی نظیر نشاسته به آن اضافه می کنند و سپس فرآیند تشکیل بلور نسکافه توسط نیتروژن مایع و سرد کردن این مایع به صورت سریع صورت می گیرد و قهوه ی فوری یا نسکافه تشکیل می شود که برای درست کردن قهوه فوری می توانیم آنرا در آب گرم حل کنیم و نسبت به ذائقه کافی میت به محلول اضافه کنیم.

قهوه اسپرسو چیه و چه ارتباطی با گونه های مختلف قهوه دارد؟ دانه های قهوه باید فرآیندی بر روی آنها صورت گیرد تا بتونید عصاره گیری انجام دهید انواع مختلف دم کردن و عصاره گیری قهوه وجود دارد که هر کدام مخترع خاص خودش را داشته و حتی شرایط سیاسی و اجتماعی نیز در تشکیل بعضی این روش ها تاثیر داشته است و همچنان نیز روش ها و متد های مختلفی هر روزه در جهان در حال طراحی می باشد.

با ئانستن این موضوع بیش از نیمی از صددرصد نکات همه چیز درباره قهوه اسپرسو را دانسته ایم.

 

قهوه اسپرسو و انقلاب جدید قهوه

 

Espresso coffee and the new coffee revolution

 

قهوه اسپرسو یکی از روش های عصاره گیری قهوه می باشد، که اولین بار توسط لویچی لوپی موسس کمپانی بیزرا دستگاهی را طراحی کرد؛ که با عبور فشار بخار و آب گرم از روی سابه ی قهوه عصاره ای از آن خارج می گردد که بر روی آن خامه یا کرما نیز تشکیل میشد. این متد در عصاره گیری باعث استقبال مردم کشور ایتالیا شد و از آن پس کمپانی های تولیدی مختلف تشکیل شدند که با ارتقا سیستم عملکرد داخلی اسپرسو ماشین ها باعث تحولی در صنعت قهوه و کافی شاپ شدند و امروزه در بازار انواع مختلفی از این دستگاه ها را مشاهده می کنیم که تا کوچک ترین پارامتر ها در عصاره گیری را می توانیم کنترل و تغییر دهیم.

 

انواع اسپرسو

 

انواع اسپرسو

 

شاید این موضوع برایتان جالب باشد که بدانید اسپرسو خودش دارای یک خانواده عظیمی در دل خانواده بزرگ کافی شاپ محسوب می شود.

در ادامه راجب برخی از مشتقات اسپرسو صحبت می کنیم و شما را تا حدودی با منوی موجود در کافه ها آشنا می کنیم تا به دانستن همه چیز درباره قهوه اسپرسو نزدیک شوید؛ چرا که بیش از پنجاه در صد منوی کافه ها را اسپرسو و خانواده آن تشکیل داده اند.

 

دابل اسپرسو(اسپرسو دوپیو)

 

وقتی دو شات از همان اسپرسو تک خودمان را درون یک فنجان بریزیم، آن گاه دبل اسپرسو داریم که کافئین آن به طبع بالا تر است و هم با دستگاه های صنعتی و هم دستگاه های خانگی قابل تهیه است. نام دیگر دابل اسپرسو، اسپرسو دوپیو است؛ دوپیو معادل ایتالیایی واژه دوبل است که برای اولین بار توسط استارباکس در دهه 1980 مطرح شد و نهایتا رواج یافت. پس اگر این نام را در منو ها دیدید آن را با نوشیدنی دیگر اشنباه نگیرید.

هم چنین اگر بخواهیم تفاوت این نوع از قهوه را با نوع تک یا در اصطلاح عام سینگل آن بدانیم، می توانیم به تفاوت در طعم و مزه این دو که امری کاملا سلیقه ای است و به ذائقه هر فرد بستگی دارد، به میزان کافئین موجود در این دو که طبعا در دابل این میزان به نسبت بیشتر است و به میزان عصاره گیری در این دو می توان اشاره کنیم.

 

ریسترتو و دبل ریسترتو

 

ریسترتو بسیار به اسپرسو شبیه است و به معنی محدود کننده است  و با طرز تهیه اسپرسو چندان تفاوتی ندارد. تنها تفاوت آن ها در میزان آب آن است که برای همان میزان از پودر قهوه، مقدار کمتری آب را درون قهوه ساز یا قهوه جوش می ریزیم تا غلطت آن پس از آماده شدن بیشتر است.

علاوه بر غلظت بیشتر آن می توان به طعم شیرین تر آن نیز اشاره کرد، پس برای افرادی که میزان تلخی بیش از حد اسپرسو را نمی پسندند، ریسترتو پیشنهاد می شود.

حال اگر همین ریسترتو را دو شات از آن کنار هم قرار بدهیم، دابل ریسترتو را داریم اما حجم آن به اندازه یک فنجان اسپرسو است با غلظتی بیشتر.

 

آمریکانو

 

اگر زیاد به کافه می روید، احتمالا نام آمریکانو را در منو اکثر کافی شاپ ها دیده اید که بسیار ساده تهیه می شود.

مخلوط کردن قهوه اسپرسو با آب داغ به نسبت مساوی یا به اندازه یک سوم از قهوه، شما را به جای نوشیدن قهوه اسپرسو به نوشیدن قهوه آمریکانو دعوت می کند.

معمولا زیاد دیده اید هنگام نوشیدن اسپرسو، یک فنجان آب جوش هم قرار می گیرد. این آب به کسانی که به قهوه با غلظت زیاد علاقه ندارتد کمک می کند تا با مخلوط کردن آب با قهوه خود، آمریکانو را نوش جان کنند.

 

 

 

دم ابزار های مختلف قهوه

 

روش های مختلفی برای درست کردن قهوه وجود دارد؛ برای مثال قهوه های دمی که ابزار آلات مختلفی مانند وی60، فرنچ پرس، کالیتا، کمکس، ایروپرس، جینا و… وجود دارند که می توانیم در دسته ی قهوه های فیلتری قرار بدیم، یعنی آب و قهوه توسط فیلتر های مخصوصی که می توانند کاغذی، پارچه ای و یا فلزی باشند عبور می کند و در نتیجه عصاره ای به ما می دهد که به نسبت اسپرسو غلظت کمتر و حجم بیشتری دارد پیشنها می شود. برای استفاده این دم بزار ها از قهوه های اسپیشالیتی تک خواستگاه استفاده کنید. دم ابزار سایفون رو می تونیم به عنوان قدیمی ترین روش درست کردن قهوه بدونیم و عمدتا دم ابزار های دمی قدمت ساخت آنها بیشتر از اسپرسو می بباشد و ایتالیایی ها و کشور های اروپایی ذائقه ی آنها بیشتر به سمت قهوه های دمی می باشد، و باید به این نکه توجه داشته باشیم که در قهوه های دمی ما نمیتوانیم افزودنی مانند شیر اضافه کنیم ولی برعکس در اسپرسو با اضافه کردن شیر و فوم شیر می تونیم نوشیدنی های جذاب و خوشمزه تهیه کرد.

 

روش تهیه اسپرسو

 

How to prepare espresso

 

 

اگر می خواهید همه چیز درباره قهوه اسپرسو بدانید، باید بگوییم که اسپرسو تهیه شده از 18گرم سابه ی قهوه که موارد لازم برای انتخاب نوع قهوه رو در مقاله های قبلی به صورت کامل توضیح داده ایم، 35میلی لیتر نوشیدنی نهایی اسپرسو می باشد و استاندارد اتحادیه قهوه اروپا برای عصاره گیری قهوه اسپرسو همین میزان می باشد و اگر در فروشگاه قهوه فروشی با عنوانی مانند اسپرسو تک شات برخورد کردید، بدانید که منظور 9گرم سابه قهوه و حدود20میلی لیتر عصاره قهوه میباشد و شما به عنوان فروشنده یا خریدار باید به این نکته توجه داشته باشید که دانه ی قهوه باید با دستگاه اسپرسو و آسیاب تنظیم و یا کالیبره شده باشد.

برای تهیه اسپرسو به روش ساده می توانید از ابزاری به نام موکاپات استفاده کنید، موکاپات یا قهوه جوش گازی انواع مختلفی در بازار وجود دارد مانند یک کاپ، دو کاپ و یا موکاپات کرما که برای افرادی مناسب است که عاشق کرما یا خامه ی قهوه هستند و قیمت آن به نسبت بقیه موکاپات ها گرانتر است، برندهای معروف موکاپات بیالتی ایتالیا می باشد که از آلیاژ و طراحی مناسبی تشکیل شده است جنس بدنه مقاوم ورسانایی گرمایی خوبی دارد برند های جنوا نیز در بازار موجود می باشد که به عنوان درجه دوم کیفیت و قیمت مناسبی دارند. باید به این نکته توجه داشت که در موکاپات شما نمیتوانید خامه ی مناسبی از اسپرسو داشته باشید و چون حرارت به صورت دستی به دم ابزار ما وارد می شود، باید بتوانیم آنرا کنترل کرد که قهوه ما زیاد نجوشد که طعم و عطر اسپرسو از دست میرود، در ضمن در استفاده از قهوه جوش های گازی حتما از آب ولرم استفاده کنید تا از زمان ارتباط آب و قهوه کم شود.

 

آشنایی با خرید اسپرسو ساز خانگی

 

اسپرسو ساز های برقی در انواع و قیمت مختلفی به بازار ارائه شده اند، انتخاب اسپرسوساز برقی با آپشن و کیفیت خوب می تواند گزینه ی مناسبی برای دفتر کار یا منزل باشد. برند های اسپرسو ماشین خانگی که تماما به صورت تک گروپ و دارای مخزن آب ارائه می شوند، عبارت است از جمیلای، نوا، مباشی، تلیونیکس و… سعی کنید این دستگاه هارا از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از خدمات پس از فروش آنها بتوانید بهره ببرید. اسپرسو ماشین های نوا در بازار کیفیت و تنوع بیشتری دارند. قطعات تشکیل دهنده این اسپرسوساز ها اوریجینال ایتالیا می باشد و جنس بدنه ی استیل توانسته از در بازار مزیت رقابتی خاصی را برای این برند ایجاد کند. اسپرسو ماشین های برقی خانگی علاوه بر عصاره گیری اسپرسو می تواند برای شما نوشیدنی هایی مانند لاته، کاپوچینو، هات چاکلت، ماسالا و… را تهیه کرد. این دستگاه ها از نازل بخاری تشکیل شده است که بخار آب ایجاد شده را با فشار 1.5بار وارد بافت شیر می کند و باعث ایجاد فوم و کف در سطح شیر میشود که می توانیم از آن برای ایجاد طرح های جذاب بر روی شیر قهوه و اسپرسو استفاده کنیم. برای تهیه ی هات چاکلت می توانیم پودر های آماده که در بازار موجود است را با شیر سرد مخلوط کنیم سپس توسط دستگاه به آن هوا و فشار بخار گرم می دهیم سپس نوشیدنی هات چاکلت ما آمده ی سرو است.

شات آب کنار اسپرسو برای چیه؟ بنظر شما قبل از سرو اسپرسو یا قبل از آن باید شات آب را بنوشیم؟ باید بگیم که اگر تا الان آب را بعد از سرو اسپرسو میل میکردید اشتباه بوده و وجود شات آب برای این است که قبا از میل کرد قهوه دهان خود را شستشو بدهیم تا مزه و طعم های قهوه رو به صورت شفاف تر بتونیم حس کنیم ، پیشنهاد ما به شما این است که از قهوه های باکیفیت از کمپانی ها معتبر استفاده کنید تا تصور ذهنی شما از قهوه که طعمی تلخ و بیمزه دارد تغییر کند و ما به شما پیشنهاد می دهیم قهوه های برشته کاری ایرانی را به صورت تازه تهیه کنید و از نوشیدن فنجان قهوه اسپرسو خود لذت ببرید.

ممنونم که تا ادامه مقاله همه چیز درباره قهوه اسپرسو با ما همراه بودید.

 

  1. Amoozesh گفته؛
    11:06 2022/01/29

    ممنون که اطلاعات مارو درباره قهوه اسپرسو بالا بردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare