لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

طرز تهیه قهوه با قوری

طرز تهیه قهوه با قوری
3.4/5 - (5 امتیاز)

یکی از آسان ترین روش های تهیه قهوه را می توان طرز تهیه قهوه با قوری نام برد، چرا که قوری وسیله ای ساده است که در تمام خانه ها یافت می شود و شما می توانید بدون داشتن امکانات خاص یا حتی کمی، قهوه را با راحت ترین روش، نوش جان کنید.
ما در این مقاله چند راه ساده دیگر را نیز برای تهیه قهوه به شما خواهیم آموخت؛ پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید. برای دریافت آموزش های بیشتر به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

 

روش های درست کردن قهوه

 

همان طور که می دانید، قهوه را به روش های متنوعی می توان درست کرد، از دستگاه های مختلف قهوه ساز گرفته تا وسایل دم دستی که در منزل هر فردی یافت خواهد شد. حتی می توان با تجهیزات و امکانات کمی هم این کار راانجام داد که در ادامه مطلب به طرز تهیه قهوه در قوری و چند وسیله دردسترس دیگر که هزینه را برای شروع درست کردن یک قهوه بسیار کم تر می کنند، بدون این که به طعم و مزه و عطر آن لطمه ای وارد شود، توضیح خواهیم داد.

 

تهیه قهوه با قوری

 

تهیه قهوه با قوری

 

این خیلی عالی است که شما بتوانید با کمترین امکانات، برای درست کردن قهوه اقدام کنید و طرز تهیه قهوه باقوری یا دیگر ابزار لازم و آسان را بدانید.
شاید در ابتدای امر، این موضوع کمی غیر قابل باور باشد که بتوان قهوه را با آن فرایند دم آوری به نسبت پیچیده، با قوری و یا هر وسیله رایج دیگر ی که در تمام آشپزخانه ها موجود است، تهیه کرد. اما این قضیه کاملا اجرایی است و شما با خواندن این مطلب تا ادامه، این روش را فرا خواهید گرفت.
از آنجایی که قهوه های مختلف کمی در روند دم آوری با هم تفاوت دارند، طرز تهیه قهوه با قوری بطور جداگانه توضیح خواهیم داد.
البته باید این نکته را دانست که فقط برخی از قهوه ها مانند قهوه ترک را می توان با قوری ساده تهیه کرد و قهوه ای مثل قهوه اسپرسو را در قوری موکا می توان تهیه کرد.

 

طرز تهیه قهوه ترک با قوری

 

برای درست کردن قهوه ترک، به خاطر پودر نرم و ریز آسیاب شده ای که دارد، می توان به سراغ قوری های ساده هم رفت.
اگر شما هم فردی علاقمند به قهوه باشید، حتما این نکته را میدانید که روش درست تر و اصولی تر درست کردن این مدل از قهوه، در قهوه جوش های ترک که جنسی از مس دارند و در اصطلاح جذوه نامیده می شوند، است. اما در نبود امکانات و در زیق وقت یک قوری ساده هم می تواند کار خودش را بکند و شما را به نوشیدن یک قهوه دم دستی دعوت کند که طعم خوبی دارد و به سرعت آماده می شود.

 

از جمله مواد لازم برای تهیه قهوه ترک با قوری را می توان یک فوری ساده، مقداری آب، پودر قهوه اشاره کرد.
ترکیب های این مواد هم به این قرار است که برای یک نفر، به اندازه یک فنجان از آب و یک قاشق چایخوری از پودر قهوه است و برای تعداد نفرات بیشتر هم این میزان به نسبت افزایش می یابد.
طرز تهیه قهوه با قوری به شرح زیر است که در همان ابتدای امر آب، پودر قهوه را درون قوری ریخته و اگر تمایل به شیرین تر شدن قهوه دارید، مقداری شکر را نیز به آن اضافه کنید که البته شکر یک مورداختیاری است و بسته به ذائقه فرد مقدار استفاده آن متفاوت است.
پس از ریختن آب و پودر قهوه به مقدار لازم آن در قوری، آن را روی حرارت بسیار ملایم و کم می گذاریم و به آن اجازه می دهیم، قهوه کمی بالا بیاید و به اصطلاح فوم کند و عطر و رایحه خوش بوی آن در کل فضای اطراف، پخش شود.
به همین راحتی قهوه را با شنیدن بوی آن، آماده کردید فقط باید به آن مهلت بدهید و کمی صبر کنید تا پودر درون قوری ته نشین شده و سپس آن را دورن فنجان بریزید و نوش جان کنید.

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قوری

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قوری

 

همان طور که می دانید، اسپرسو یک روش دم آوری قهوه است و به دلیل اینکه در روند تهیه آن، باید آب، از فشار قهوه آسیاب شده گذر کند نمی‌توان این نوع قهوه را با قوری های معمولی آماده کرد؛ به همین دلیل برای تهیه قهوه اسپرسو از قوری های مخصوص به خود که موکا یا موکاپات نام دارد و در مقاله مربوط به خودش آن را کاملا آموزش داده ایم، استفاده می کنند.

اگر موکاپات در دسترس نبود، می توانید از مایکروویو هم استفاده کنید که در ادامه به توضیح این مورد هم خواهیم پرداخت.

 

4 راه ساده دیگر برای تهیه قهوه بدون قهوه ساز

 

اگر شما هم به نوشيدن قهوه تلخ عادت دارید و همیشه آن را در بیرون از منزل، بعد ازخوردن صبحانه وحین رفتن به محل کار سرو می کنید، ممکن است در روز های تعطیل به مشکل بخورید و دوست داشته باشید در منزل تان با کم ترین امکانات تهیه کنید، ما چند روش جذاب علاوه بر طرز تهیه قهوه با قوری را به شما توضیح خواهیم داد.

 

طرز تهیه قهوه با مایکروویو

 

این روش برای زمان هایی که عجله دارید و زمان برای تهیه قهوه ندارید، به شدت عالی است و می تواند جایگزین خوبی برای طرز تهیه قهوه با قوری باشد وما درابتدا  این روش را به شما پیشنهاد می کنیم. البته اگر درمنزل خود مایکرویو را دارید.
مراحل تهیه آن به این شرح است که یک فنجان را از آب پر کرده و به مدت دو الی سه دقیقه آن را درون مایکروویو می گذاریم و به آن مهلت می دهیم تا داغ شود ولی به نقطه جوش نرسد؛ سپس یک قاشق از پودر قهوه را به درون آن آب اضافه می کنیم، به خوبی آنهارا با هم مخلوط کرده و سپس اجازه می دهیم پودر ته نشین شود و آن وقت آماده نوشیدن است.

 

طرز تهیه قهوه با دستمال آشپزخانه

 

یک مدل تهیه آسان و سریع قهوه، تهیه آن با فیلتر است که در اینجا فیلتر همان دستمال تمیز آشپز خانه است.
یک عدد دستمال خشک و تمیز را روی یک فنجان قرار داده و به مقدار لازم برای یک فنجان پودر قهوه را روی دستمال قرار می دهیم.
به مقدار کمی در حد این که پودر ها فقط خیس شوند، بهشان آب داغ اضاف می کنیم، مقداری صبر می‌کنیم تا خیس بخورد و وقتی از خیس شدن آن مطمئن شدیم، مابقی آب را به آرامی به آن اضاف می کنیم‌؛ قهوه آماده سرو می شود.
به همین سادگی!

 

تهیه قهوه با شیشه مربا

 

گاهی پیش می آید که هیچ وسیله ای در منزل یافت نمی شود یا در طبیعت هستیم و احتیاج به قهوه داریم.
دو عدد شیشه مربا را برداشته و در درون یکی از آن ها مقداری از پودر قهوه را می ریزیم و آب جوش را به آن اضافه کرده و مهلت می‌دهیم 3 الی چهار دقیقه، قهوه خیس بخورد. روی شیشه دوم یک صافی یا دستمال قرار می دهیم و قهوه را به آن شیشه انتقال می دهیم تا آماده خوردن شود.
نوش جان!

تهیه قهوه با فرنچ پرس

 

فرنچ پرس را به عنوان یک وسیله کار آمد برای دم آوری قهوه و انواع دم نوش استفاده می کنیم.

ابزار فرنچ پرس یکی از دم ابزار های تهیه قهوه دمی می باشد، که به راحتی با ترکیب میزانی مشخص قهوه و آب می توانید عصاره دلخواه قهوه خود را انجام دهید، این قهوه به قهوه فرانسه مشهور می باشد و حجم عصاره نهایی آن حدود 150 میلی لیتر و غلظتی رقیق دارد. برای تهیه این قهوه باید به ازای هر نفر 10گرم سابه ی قهوه با درجه ی آسیاب بزرگ تر از اسپرسو تهیه کنید و میزان دو برابر وزن قهوه به آن آب جوش 92 درجه سانتی گراد اضافه میکنیم و حدود 30ثانیه صبر می کنیم تا گاز دانه های قهوه در تماس با آب خارج شود، سپس 120میلی لیتر آب جوش را بصورتی که تمام سابه ی قهوه با آب درگیر شود اضافه می کنیم سپس فیلتر فلزی فرنچ پرس را روی آن قرار می دهیم و حدود3.5 دقیقه زمان می دهیم تا دم آوری بصورت کامل انجام گیرد.

فرنچ پرس از یک محفظه شیشه ی تشکیل شده است که حجم های متفاوتی نظیر 350، 600 و1000میلی لیتر در بازار موجود می باشد، این دم ابزار فیلتر و جداسازی قهوه و آب را توسط توری و فیلتر فلزی انجام می دهد، این روش دم آوری دسترسی آسان دارد که مخاطب می تواند با داشتن آب جوش به همراه فرنچ پری قهوه ی خود را دم آوری کند ولی معایبی نیز دارد که میتوان به چرب بودن عصاره نهایی بدلیل اینکه از فیلتر کاغذی عبور نکرده اشاره کرد و اینکه در بعضی مواقع اگر درجه آسیاب از سایز دهانه های فیلتر فلزی ریز تر باشد از آن عبور میکند و به فنجان عصاره نهایی وارد می شود.

 

تهیه قهوه با کاسه 150میلی لیتری

 

برای ارزیابی قهوه اتحادیه قهوه اروپا روشی را ارائه کرده است که تمام متغیر ها در آن ثابت و قابل کنترل باشد به همین منظور از کاسه هایی با دهانه باز و عمق دو سانتی متر می توانیم استفاده کنیم، سپس دانه های قهوه را با درجه ی متوسط شبیه به دانه های نمک دریا آسیاب می کنیم به میزان9گرم سپس آب جوش با دمای 88-92درجه سانتی گراد با کیفیت مناسب به آن اضافه می کنیم بصورتی که کا سابه ی قهوه با آب درگیر شود حدود3دقیقه زمان میدهیم تا عصاره گیری از آن انجام گیرد( توجه کنید در فرآیند عصاره گیری به هیچ وجه ظرف قهوه را تکان ندهید.) سپس با قاشق های مخصوصی که گرد و گود تر از قاشق های معمولی هستند تفاله ی جمع شده روی ظرف را جمع می کنیم و حدود1دقیقه زمان می دهیم قهوه خنک شود، سپس می توانیم قهوه عصاره گیری شده را بنوشیم.

    • Amoozesh گفته؛
      16:29 2024/05/06

      سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare