لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

تهیه قهوه از مدفوع فیل

تهیه قهوه از مدفوع فیل
4.5/5 - (2 امتیاز)

تهیه قهوه از مدفوع فیل، بله! درست است. این کار قابل انجام است. در کشور تایلند گونه ی عربیکا قهوه در ارتفاعات بالای1650متر از سطح دریا کشت می شود، این نوع قهوه دارای پیچیدگی طعمی زیادی نمی باشد و سطح کشت مزارع قهوه هم نسبت به کشور های اروپایی زیاد نیست. کمپانی قهوه “عاج سیاه” با ایجاد تکنیکی که بیشتر ترفندی برای بازاریابی و فروش میباشد توانسته است تبدیل به برند مشهور در جهان شود.

برای دریافت آموزش های بیشتر به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

 

گیلاس قهوه و فرآوری آن

 

گیلاس قهوه و فرآوری آن

 

گیلاس قهوه بعد از چیده شدن از درخت که بصورت دست چین یا ماشینی می باشد. باید فرآیند فرآوری خشک، شسته یا عسلی را طی کند تا دانه سبز آن از گیلاس جدا شود و بتوانیم در کارگاه های برشته کاری قهوه استفاده کنیم، کشور های یمن و عربی بدلیل کمبود آب از روش فراوری خشک قهوه استفاده می کنند برای این کار گیلاس ها بعد از چیده شدن روی سینی های آفریقایی پهن می شود، به مدت حدودا 40روز در معرض نور خورشید قرار می گیرد تا پوسته ی خارجی و پارچمنت قهوه خشک شود و رطوبت دانه سبز به10درصد برسد دانه ی سبز قهوه ای که توسط این روش فرآوری می شود بیشتر طعم هایی شبیه به آجیل و بادام دارد.

 

روش فرآوری شسته قهوه گیلاس های قهوه را توسط آب شستشو می کنند تا از لحاظ چگالی با هم جدا شوند و سپس آن را تخمیر6 تا 12 ساعت می شود و موسیلاژ آن در فرایند تخمیر بصورت کامل جدا می شود و عمدتا طعم های میوه ای و مرکبات دارند.

 

 

قهوه عاج سیاه

 

قهوه عاج سیاه

 

 

اگر بخواهیم توضیحی درباره تهیه قهوه از مدفوع فیل دهیم، ابتدا بگوییم که این قهوه، قهوه ای است که بیشتر در کشور تایلند تولید می شود. با برند عاج سیاه، برای تولید این قهوه گیلاس های قهوه را به عنوان غذا به فیل ها می دهند تا از گوارش آنها عبور کند و دفع شود، حدودا 6 ساعت طول می کشد تا گیلاس قهوه از گوارش این حیوانات عبور کند، وجود گیلاس قهوه در گوارش این حیوان باعث می شود رطوبت و مواد قندی آن بالاتر رود که طعم آن را می تواند کمی متفاوت تر کند، قهوه بعد از دفع توسط فیل شسته و سپس فرآیند فرآوری آن بصورت خشک انجام می گیرد و دانه سبز توسط دستگاه های برشته کاری این کمپانی رست می شود با درجه ی مدیوم تهیه و به بازار ارائه می گردد.

 

قیمت هر کیلو قهوه مدفوع فیل در بازار حدود 1200دلار می باشد که نسبت به بقیه نوع قهوه بسیار گران قیمت است، این نوع قهوه تفاوت طعمی زیادی با انواع قهوه دیگر ندارد و فقط می توان گفت یک ترفند برای فروش گرانتر این قهوه است. در دنیا این قهوه مصرف زیادی ندارد و تهیه قهوه از مدفوع فیل به ندرت اتفاق می افتد.  عمدتا قهوه عربیکا کشت و مصرف می شود.

 

قیمت بالای قهوه مدفوع فیل!

 

قیمت بالای قهوه مدفوع فیل

 

یک از دلایلی که این قهوه را گران کرده این است که برای تهیه قهوه از مدفوع فیل، حدود50کیلو قهوه که توسط فیل خورده می شود.

عمدتا گیلاس های قهوه را جویده و انرا از بین می برد، قهوه ای مورد نیاز است که بصورت گیلاس کامل توسط فیل خورده و دفع شود، به طور متوسط حدود 5کیلو از 50کیلو گیلاس قهوه را می توان در مدفوع فیل استفاده کرد. حدود8درصد از درامد فروش این کمپانی صرف نگهداری و حمایت از فیل ها می شود بدلیل اینکه هزینه نگهداری فیل ها بشدت زیاد است.

اما حسن این کار چیست؟ تلخی قهوه به دلیل کافئین آن است، اسید معده فیل کافئین و پروتئین را از بین می‌برد. آمیزش میوه‌های قهوه با دیگر محتویات معده فیل فرآیند تخمیر انجام می شود، که در دستگاه گوارش گیاه‌خواران اتفاق می‌افتد؛ باعث طعم ملایم و خاص این قهوه می‌شود. محصول نهایی این قهوه طعم تلخی زیادی ندارد و ملایم تر است.

 

 

 یک قهوه لوکس در دنیا

 

 

باید توجه داشت که قهوه در سبد غذایی فیل ها جایی ندارد و حتی کافئین اگر وارد بدن فیل ها شود می تواند مضر باشد، تحقیقاتی که انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که گیلاس قهوه دلیلی بر جذب کافئبن و ایجاد اعتیاد در بدن فیل نمی شود.

این قهوه بدلیل قیمت بالا دسترسی راحتی در سرار دنیا ندارد و فقط در چند هتل لوکس دنیا مورد استفاده است که توسط مدرسین کمپانی عاج سیاه آموزش می بینند که سرو اصولی و خاص خود را دارد. پنج هتل در مالدیو، 13 هتل در تایلند، 2 هتل در ماکائو و 1 هتل در آمریکا از قهوه عاج سیاه سرو و فروش دارند.

قهوه ی دیگری در کشور اندونزی تهیه می شود با برند لوپی لواک این قهوه توسط حیوانی شبیه راسو که در قفس نگهداری میشود خورده شده و در مدفوع آن گیلاس های قهوه را جدا میکنند سپس فرآیند فرآوری خشک یا شسته را انجام میدهند تا آماده ی فروش شود، اغلب این قهوه در دنیا بصورت تقلبی و فیک بفروش میرسد قیمت هر کیلو آن حدودا800 دلار می باشد و طرفدار چندانی نیز در بازار ندارد.

 

 

قهوه مدفوع فیل، یک فریب تجاری بزرگ!!!

 

برای شما این سوال پیش آمده است که گرانترین قهوه دنیا چیه و چطوری بدست میاد؟ گرانترین قهوه  را  قهوه ای عنوان کرده اند که از مدفوع فیل بوجود می آید. این  قهوه با نام تجاری کوپی لواک عمدتا در کشور های اروپایی وجود دارد برای تهیه ی این  قهوه گیلاس قهوه را قبل از شروع فرایند فراوری به عنوان خوراک به حیواناتی شبیه به راسو میدهند تا از سیستم  گوارش آنها عبور و دفع شود این  فرآیند باعث می شود رطوبت این گیلاس ها بالا رفته و سپس شروع  به فراوری می کنند که عمدتا روش های تخمیری و شسته استفاده می کنند، در نهایت  قهوه را به عنوان  تهیه قهوه از مدفوع فیل به بازار ارائه می کنند و قیمت هایی بالاتری نیز توسط فروشنده ها اعلام می گردد.

 

یکی از کمپانی های تولید کننده  این قهوه کونا می باشد، که  متعلق به کشور های آفریقایی است خریداران این قهوه معمولا کشورهای اسیایی هستند. در واقع هزینه ی خاصی برای تولید این قهوه نمی شود و می توان گفت این یک  ترفند بازاریابی برای فروش بیشتر توسط کمپانی های  تولید کننده قهوه می باشد که شما باید به این نکته در خرید قهوه توجه داشته باشید.

 

بهترین و گرانترین قهوه دنیا را می توان زیرگونه گیشا دانست. این قهوه از نوع عربیکا و در کشور های  افریقای  با ارتفاع کشت بالای 2400متر از سطح دریا کشت می شود. این زیر گونه بدلیل اینکه بیشترین  افت را می گیرد و رشد و  نگهداری آن برای کشاورز بسیار هزینه بر است قیمت بالایی دارد، ولی هم  اکنون کارشناسان قهوه در سراسر جهان درحال  اصلاح  نزاد این زیر گونه هستند تا با فراهم  کردن شرایط امکان پرورش و رشد زیرگونه گیشا  به صورت تجاری در کشور چین فراهم شود( جنوب کشور چین  بدلیل اینکه نزدیک  خط استوا و فراوانی اب وجود دارد بهترین شرایط درحال حاضر برای  رشد گیاه قهوه می باشد.)

 

قیمت هر کیلو قهوه گیشا از کشور پاناما افریقا در ایران حدود 7 میلیون تومان می باشد که  صرفه ی اقتصادی برای سرو تجاری و فروش مغازه ها ندارد.  به همین دلیل بیشتر برای شرکت در  مسابقات  قهوه استفاده می شود در فنجان دم آوری شده این قهوه می توانید طعم هایی شبیه به  مرکبات را حس  کنید.

 

 

قهوه فیل چه طعمی دارد؟

 

قهوه فیل چه طعمی دارد؟

 

 

قهوه فیل در اصل یک نوع ترفند بازاریابی برای فروش بیشتر و گرانتر محصول می باشد، بصورت استاندارد سه نوع روش فراوری قهوه داریم: خشک، شسته و عسلی . کمپانی کوپی لواک که قهوه ی فیل را در کشور استرالیا و هند تولید می کند، گیلاس های قهوه را بعد از چیدن به عنوان غذا به فیل می دهند تا از دستگاه گوارش این حیوان عبور کرده و دفع شود حدودا این فرایند یک هفته طول می کشد و مقدار زیادی از گیلاس فرم عادی خود را از دست می دهندو غیر قابل استفاده می شوند.

قهوه های بعد از اینکه توسط فیل دفع شد، شسته و سپس فرآیند فراوری شسته بر روی آنها انجام می گیرد که طعمی شبیه به بقیه ی قهوه ها دارد و چندان تفاوت طعمی زیادی ندارد ولی این نو قهوه فقط در تعداد هتل خاص آفریقا و ایتالیا سرو می شود و در بازار تجاری نیز استقبال چندانی از این قهوه نشده است.

 

 

 

خرید قهوه با قیمت مناسب

 

برای تهیه قهوه میتوانیم به فروشگاه قهوه مراجعه کنیم که با نام های عربیکا و روبوستا مواجه می شویم، این قهوه ها خواص و کافئین متفاوتی دارند که در مقالات قبلی آکادمی پاپی کافی توضیحات کامل را بیان کرده ایم، بنابر سلیقه و ذائقه طعمی که دوست دارید می توانید قهوه عربیکا با طعم ترش و کافئین کم یا قهوه روبوستا با طعم تلخ و کافئین بالا را انتخاب کنید، قهوه های میکس می تواند از لحاظ طعمی خواسته ی شما را بر طرف کند که حاوی درصدی مشخص از روبوستا وعربیکا می باشد. استفاده از قهوه 100درصد عربیکا یا 70درصد روبوستا می تواند گزینه ی مناسبی برای افرادی که بدنبال طعم و کافئین قهوه هستند باشد این قهوه ها در بازار ایران قیمتی حدود 150 تا 200 هزار تومان به ازای هر کیلو را دارد که طعمی بهتر و قیمتی مناسب تر از قهوه فیل دارد.

 

اگر شما به دنبال طعمی خاص در قهوه هستید، پیشنهاد می کنیم از قهوه هایی با فراوری عسلی استفاده کنید، این قهوه ها بعد از اینکه از درخت چیده می شوند توسط چگالی آب جداسازی می شوند تا قهوه هایی که کیفیت بالایی دارند جدا شوند، دستگاه های پالپ گیر پوسته ی گیلاس قهوه را جدا میکند و دانه ها همراه با بافت موسیلاژ باقی می مانند، سپس این دانه ها را بر روی سبد های آفریقای که از دو طرف جریان هوا بر روی آنها جریان دارد قرار می دهند، تا رطوبت دانه سبز به 10الی13درصد برسد، در این روش که حدودا25روز به طول می انجامد دانه ی قهوه همراه با بافت قندی خود خشک و فراوری میشود و در نهایت فنجان نهایی قهوه می تواند طعم یاد های شیرین وحتی میوه های استوایی داشته باشد، برشته کاری این قهوه ها عمدتا توسط دستگاه هایی با جنس درام چودن انجام میگیرد و مدت زمان رست آنها 15الی20دقیقه به طول می انجامد، در بازار ایران نیز این نوع قهوه را می توانید از برشته کاری های قهوه اسپیشیال(تخصصی) تهیه کنید که نوع فراوری آن را ” هانی پروسس” بر روی پاکت آن درج کرده اند.

  1. باران گفته؛
    22:01 2022/02/22

    آموزش‌ تون مفید بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare