لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

فرق لیمو سنگی با لیمو ترش

فرق لیمو ترش و لیمو سنگی
3.5/5 - (15 امتیاز)

لیمو ترش و لیمو شیرازی هر دو میوه هستند، اگرچه از نظر ژنتیکی با هم متفاوت اند اما از ویژگی های مشترک زیادی نیز برخوردارند. در این مقاله به طور مفصل در مورد فرق لیمو سنگی با لیمو ترش حرف خواهیم زد، تا انتها همراه ما باشید و برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره آموزش بارتندری و میکسولوژی بار سرد به صفحه مربوطه آن مراجعه فرمایید.

 

بعضی کارشناسان معتقدند لیمو ترش در واقع پیوند لیمو شیرازی و بالنگ می باشد، هرچند این باور تنها در حد یک نظریه باقی مانده است. لیمو ترش و لیمو سنگی، چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ طعم و مزه و حتی خواص نیز با هم تفاوت دارند.

 

 

لیمو سنگی و لیمو ترش چیست؟

 

لیمو سنگی و لیمو شیرازی چیست

 

لیموی سنگی یک میوه کاملا آسیایی محسوب می شود که ظاهری بیضی شکل دارد و رنگ آن زرد رنگ است و اندازه نسبتا بزرگ تری نسبت به لیمو های معمولی دارد‌؛ بطوری که برخی افراد تصور می کنند لیموترش ها نمونه نرسیده آن ها هستند، در صورتی که اینطور نیست و این ها دو میوه مجزا از هم هستند.

 

هر دو لیمو ترش و شیرازی مانند پرتقال، نارنگی، بالنگ و گریپ فروت به خانواده بزرگ مرکبات تعلق دارند و در حال حاضر در سراسر جهان رشد می کنند، با این حال لیمو ترش معمولا در آب و هوای معتدل و لیمو شیرازی اغلب در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری دارند.

 

هر دو شکل تازه یا فراوری شده این دو میوه در صنایع مختلف، مصارف گسترده ای داشته و به طعم اسیدی ترش خود شناخته شده اند.

 

لیمو ترش و لیمو شیرازی از دیرباز در زمینه های مختلف از جمله آشپزی، نگهداری مواد غذایی و یا به عنوان طعم و عطر دهنده به غذاها استفاده می شده اند، همچنین روغن های ضروری آن ها اغلب برای اهداف دارویی و آرایشی کاربرد داشته و به دلیل عطر متمایز و خاصیت ضد باکتریایی این دو میوه در تولید محصولات پاک کننده استفاده می شوند.

 

 

در ادامه مطلب به تفاوت ها این دو میوه بسیار پر خواص و ارزشمند اشاره خواهیم کرد.

 

تفاوت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

 

تفاوت مابین لیمو ترش و لیمو سنگی

 

لیمو ترش و شیرازی از جهات مختلف از جمله ظاهر و طعم با هم تفاوت هایی دارند:

 

تفاوت ظاهری این دو میوه

 

گر چه هر دوی آن ها بسیار خوش مزه و دارای ارزش غذایی و حتی درمانی هستند، اما تفاوت هایی در رنگ، اندازه و مزه دارند.

شاید واضح ترین فرق لیمو سنگی با لیمو ترش در ظاهر آن ها باشد. لیمو ترش معمولا به رنگ زرد روشن است در حالی که لیمو شیرازی اغلب به رنگ سبز روشن یافت می شود، اگرچه برخی انواع آن بعد از رسیدن زرد می شوند که در آن زمان تشخیص این دو میوه از هم دشوارتر خواهد شد.

 

لیمو شیرازی از لیمو ترش کوچک تر و گردتر می باشد، انواع لیمو شیرازی اندازه های مختلفی دارند اما معمولا قطر آن ها 3 تا 6 سانتی متر است، در حالی که لیمو ترش اغلب بین 7 تا 12 سانتی متر قطر داشته و به شکل بیضی یا مستطیلی است.

 

تفاوت در طعم این دو میوه

 

تفاوت طعم لیمو ترش و لیمو سنگی

 

این دو مرکبات از نظر طعم تا حدود زیادی شباهت دارند، هر دو ترش مزه هستند و هنگام خوردن تغییر حالات چهره خبر از ترشی فوق العاده هر دو میوه خواهد داد!

 

لیمو های سنگی، به دلیل این که قند بیشتری دارند، طعم آن ها شیرین تر است.

این در حالی است که لیمو ترش تر است و مناسب جهت استفاده در نوشیدنی ها و کوکتل هاست و طعم دلپذیر تری را به آن می دهد.

با این حال لیمو ترش از نظر طعم، کمی به شیرینی می زند در حالی که لیمو شیرازی طعم مایل به تلخی دارد.گاهی لیمو شیرازی را ترش تر از لیمو ترش توصیف می کنند و علت آن احتمالا همین تلخی اندک موجود در آن می باشد.

 

تفاوت در کاربردهای آشپزی

 

کاربرد های انواع لیمو در آشپزی

 

در زمینه آشپزی و پخت و پز از هر دو میوه لیمو ترش و لیمو شیرازی به روش های مشابه می توان استفاده کرد. هر دو را می توان به سس سالاد، سس ها، ماریناد و نوشیدنی اضافه کرده و این که کدام را انتخاب کنید به نوع خوراکی مورد نظر بستگی دارد.

 

از آن جایی که لیمو شیرازی تلخ تر است اغلب برای غذاهای طعم دار نمکی یا تند (به جای شیرین) استفاده می شود در حالی که شیرینی اندک لیمو ترش باعث شده این میوه در هر دو نوع غذاهای شیرین و نمکی یا تند کاربرد داشته باشد.

 

اگرچه این قانون کلی و قطعی نیست و استثناهایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال لیمو شیرازی را می توان به عنوان یک ماده افزودنی در برخی نوشیدنی های خاص مانند مارگاریتا یا لیموناد و یا تهیه دسر از جمله پای لیمو شیرازی استفاده کرد. با این حال کاربرد لیمو ترش در خوراکی های شیرین، بیشتر از لیمو شیرازی است.

در کل می توان در طیف گسترده ای از غذاها و نوشیدنی ها این دو میوه را به عنوان جایگزین هم استفاده کرد فقط باید دقت کنید که توازن طعم تلخ و شیرین آن ها را نگه دارید.

 

بعضی از افراد فکر می کنند که فرق لیمو سنگی با لیمو ترش افسانه است و این دو اصلا با هم تفاوتی ندارند، اما طعم و حتی خواص آنها متفاوت است. لیمو سنگی میوه از درخت لیمو کوچکی است که رشد یافته در کشورهای آسیایی می باشد. لیمو میوه آبدار است که در دنیا انواع مختلفی دارد. هرچند لیمو و لیمو سنگی هردو از یک خانواده هستند. لیمو سنگی بیضی شکل است و رسیده آن به رنگ زرد است و لیمو گرد، سبز و کوچک تر است.

یک باور غلط در زمینه ی فرق لیمو سنگی با لیمو ترش وجود دارد که افرادی فکر می کنند، لیموی نوع نرسیده، لیموی سنگی است که متاسفانه باید به شما گقت، این تفکر نیز کاملا اشتباه است.

 

تفاوت این دو میوه در ارزش غذایی

 

ارزش غذایی لیمو ترش و لیمو سنگی

 

لیمو: دارای کربوهیدرات بالاتر و پروتئین کمتر نسبت به لیمو سنگی است. اما تفاوت چشم گیری ندارد

لیمو سنگی: دارای اسید سیتریک بالایی است و هم چنین دارای تنین و پلی فنیک است.

 

شباهت های لیمو ترش و لیمو شیرازی

اگرچه لیمو ترش و لیمو شیرازی از بسیاری جهات تفاوت هایی با هم دارند اما ویژگی های مشترک زیادی نیز می توان برای آن ها قائل شد بخصوص هنگامی که صحبت از ارزش تغذیه ای و فواید سلامتی آن ها باشد.

ارزش تغذیه ای 100 گرم لیمو ترش و لیمو شیرازی دارای مواد مغذی زیر می باشد:

مواد مغذی موجود در لیمو ترش و لیمو شیرازی

  1. کالری: 29
  2. کربوهیدرات: 9 گرم
  3. فیبر: 3 گرم
  4. چربی: 0
  5. پروتئین: 1 گرم
  6. ویتامین C برابر 88 درصد نیاز روزانه
  7. آهن: 3 درصد نیاز روزانه
  8. پتاسیم: 4 درصد نیاز روزانه
  9. ویتامین B6 برابر: 4 درصد نیاز روزانه
  10. فولات: 3 درصد نیاز روزانه
  11. مواد مغذی موجود در لیمو شیرازی
  12. کالری: 30
  13. کربوهیدرات: 11 گرم
  14. فیبر: 3 گرم
  15. چربی: 0
  16. پروتئین: 1 گرم
  17. ویتامین C برابر 48 درصد نیاز روزانه
  18. آهن: 3 درصد نیاز روزانه
  19. پتاسیم: 3 درصد نیاز روزانه
  20. ویتامین B6 برابر: 2 درصد نیاز روزانه
  21. فولات: 2 درصد نیاز روزانه

 

همانطور که مشاهده می کنید محتوای ریزمغذی های کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در این دو میوه یکسان است، اگرچه لیمو شیرازی از نظر کربوهیدرات و کالری اندکی غنی تر از لیمو ترش بوده، در حالی که لیمو ترش از نظر ویتامین C به لیمو شیرازی برتری دارد با این حال هر دو میوه منبع عالی ویتامین C محسوب می شوند.

 

به طور کلی لیمو ترش حاوی مقادیر بیشتری ویتامین و مواد معدنی همچون پتاسیم، فولات و ویتامین B6 می باشد.

 

فواید لیمو ترش و لیمو شیرازی

 

خواص لیمو ترش و لیمو شیرازی

 

مرکباتی همچون لیمو و لیمو شیرازی به خاطر خواص دارویی فوق العاده آن ها در طب سنتی شناخته شده اند. ویتامین C یکی از مهم ترین مواد مغذی یافت شده در این دو میوه است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی بوده و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

 

مرکبات همچنین حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضدباکتریایی می باشند و مطالعات متعدد نشان داده این ترکیبات نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و انواع خاص سرطان از جمله سرطان سینه و روده بزرگ ایفا می کنند.

 

نتایج مطالعه انجام شده روی موش ها نیز حاکی از آن است که اسید سیتریک – ترکیب خاص یافت شده در مرکبات – از مغز و کبد در برابر التهاب محافظت می کند.

با این وجود تحقیقات انجام شده روی فواید بالقوه دارویی لیمو ترش و لیمو شیرازی به آزمایش های حیوانی و لوله آزمایشی محدود بوده و برای اثبات فواید آن ها برای انسان نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

دو مدل لیمو فواید سلامتی بسیاری دارند و ما در اینجا مهم ترین آیتم های آن را برای شما عنوان می کنیم تا برای اضافه کردن آن در برنامه غذایی شما کمک می کند.

همانطور که می دانید خواص لیمو ترش بسیار زیاد است.
لیمو ها سرشار از ویتامین C هستند که باعث پیشگیری از انواع مریضی ها از جمله سرماخوردگی، گلو درد و آبریزش بینی می شوند.

هم چنین بدلیل خاصیت آنتی اکسیدان که دارد، برای پوست بسیار مفید است و به بهبود سلامت قلی و حتی کاهش وزن نیز کمک می کند.
حتی از پوست این میوه فوق العاده می توان برای دم کردن یک دمنوش عالی استفاده کرد که برای یبوست و هضم غذا نیز کاربرد دارد.

 

 

لیمو می‌تواند یک ضد تعوع قوی نیز باشد، چرا که عطر آن باعث می شود که حالت تهوع در انسان ها و خانم های باردار که گاهی دچار این حالت می شوند، جلو گیری شود و هم چنین درمان موثری برای رفلکس معده محسوب می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با لیمو

 

هردو لیمو سرشار از ویتامین ث هستند که به عنوان اسکربیک اسید شناخته می شود که کمک به تقویت سیستم بدنی می شود. کمک به تولید گلوبول سفید می کند که در نتیجه تقویت سیستم بدن است. طی مطالعات صورت گرفته آهن و ویتامین ث  در آب لیمو از آسیب دیدن DNA سلول های سالم جلوگیری می کندو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

 

کمک به درمان سریع تر در بیماری ها

ویتامین ث درون لیمو نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن برای رشد و تقویت عضلات، سلول های پوست و استخوان ها لازم است. بدون ویتامین ث دوره درمان بیماری و صدمه دیدن کندتر می شود.

به صورت کلی می توان از لیمو ها برای درمان خیلی از بیماری ها کمک گرفت و حتی برای پیشگیری از شیوع آن ها، بکار برد.
با ما همراه باشید تا در ادامه هم توضیحات بیشتری به شما در این باره بدهیم.

 

کمک به هضم بهتر

 

هر دو لیمو دارای فیبر بالایی هستند. باعث بهتر شدن سیستم گوارش و همین کاهش نفخ می شود. در هر لیمو سه گرم فیبر وحوددارد که ۱۰% از نیاز روزانه را تامین می کند.

حتی این میوه فوق العاده را می توان برای جلوگیری از اسهال و بهبود آن استفاده کرد.

 

افزایش گردش خون

 

 

افزایش گردش خون با لیمو

 

هردو لیمو دارای آهن می باشند که نقض مهمی در ساختم همگولوبین دارد و بدون آهن افراد از کم خونی رنج می برند و دچار ضعف، خستگی و سرگیجه می شوند.

 

فعالیت آنتی اکسیدان

 

مرکباتی چون لیمو دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که در کنار ویتامین ث می تواند با اثرات رادیکال های آزاد مقابله کند. مطالعات نشان داده است که باعث کاهش استرس و هم چنین از خطر ابتدا به سرطان جلوگیری می کند.

این خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو باعث پاکسازی و جوان سازی پوست نیز می شود.

 

خواص لیمو ترش و شیرازی برای لاغری

با توجه به اینکه دارای فیبر بالایی است مناسب برای کاهش وزن است. این میوه را می توانید به راحتی استفاده کنید بدون اینکه نگران کالری آن باشید. مطاعات نشان داده است استفاده آن بین میان وعده غذایی کمک به کاهش وزن می کند.

 

 

تعادل PH بدن

 

لیمو ها سطح PHبدن را به تعادل می رسانند و این قضیه در قلیایی شدن بدن بسیار موثر است و بدن به به قلیایی شدن نزدیک می کند.

 

 

درمان بسیاری از بیماری ها

 

به درمان بیماری هایی نظیر یبوست، فشار خون، سرماخوردگی و حتی کنترل سرطان ها نیز کمک می کند.

برای مثال اگر هنگام سرما خوردگی، هر روز کمی لیمو را با آب ولرم و مقداری عسل مخلوط کنید، معجونی فوق العاده برای درمان سرفه و سرما خوردگی خود یافته اید که در اسرع وقت بهخوب شدن شما کمک می کند.

هم چنین به دلیل ترکیبات موجود در لیمو، رشد سلول های سرطانی کند یامتوقف می شود.

با مصرف لیمو هنگام خوردن وعده‌های غذایی خود، از یبوست خداحافظی کنید و فشار خون خود را تنظیم نگه دارید.

 

 

درمان سردرد

 

اگر جز افرادی هستید که گاهی دچار سردرد های شدید می شوید و این مورد شما را بسیار اذیت می کند، به شما توصیه می‌کنیم که حتما مراحل زیر را طی کنید.
در وهله اول پوست لیمو را گرفته و سپس خمیری از آن را به مدت نیم ساعت روی پیشانی خود گذاشته و شروع به ماساژ دادن آن کنید.
تاثیر فوق‌العاده آن را بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی خواهید دید.

 

سفید کردن دندان ها

 

لیمو دارای خاصیت اسیدی است و به همین خاطر، هنگام مصرف موجب ازبین بردن آلودگی روی دندان ما می شود و آن را تمیز می کند و از خمیر دندان بهتر عمل می کند.

می توانید به کمک آن، دندان ها را سفید نگهدارید؛ بخاطر خاصیت اسیدی آن، اما مینای دندان را باید مواظب باشیم تا دچار آسیب نشود و به همین منظور باید آن را با مقداری آب، رقیق کنیم تا از خاصیت اسیدی آن کم تر شود و در عین حال بتواند موارد اضافی چسبیده شده به دندان را پاک نماید.

 

تفاوت lime و lemon در چیست؟

 

تفاوت lime و lemon در چیست؟

 

در رسپی های مختلف هم واژه  لایم (lime) و هم واژه لمون (lemon) استفاده می شه. این دو تا با هم فرق دارند. لایم همان لیمو ترش‌ های سبز رنگ نسبتا کوچک تر است و لمون لیمو ترش‌ های بزرگتر (رنگشون به زرد می‌زنه) هستند که به آنها لیمو ترش سنگی هم می گویند. طعم این دو نوع لیمو با هم تفاوت دارد.

پس به کلمه لایم یا لمون در مبحث رسپی ها دقت کنید.

 

البته می‌تونیم بسته به فصل در صورت موجود نبودن از این دو نوع لیمو به جای هم استفاده کنیم ولی ظرافت طعم نوشیدنی سرد رعایت نشده و طعم خروجی ممکنه به میزان انتظار عالی نباشد.

 

طعم لیمو ترش و لیمو سنگی

 

طعم لیمو ترش و لیمو سنگی

 

لیمو سنگی دارای قند بیشتری است، بنابراین طعم شیرین تری نسبت به لیمو دارد. با توجه به اینکه لیمو طعم ترش تری دارد، برای کوکتل و نوشیدنی ها مناسب تر است. مصرف آب لیمو خالص به تنهایی ممکن است تجربه خوبی نباشد، بنابراین بیشتر آن را با مواد دیگر میکس می کنند و مصرف می کنند.

 

چگونه می توان از لیمو استفاده کرد؟

برای افرادی که علاقمند به تهیه نوشیدنی و کوکتل هستند با این میوه بسیار آشنا هستند.

هردو لیمو برای تهیه نوشیدنی مناسب است و طعم خاصی به نوشیدنی می دهد به ویژه لیمو سنگی برای نوشیدنی بیشتر از لیمو استفاده می شود. لیمو سنگی در بسیاری از مواد شوینده و به عنوان عطریات نیز استفاده می شود..

 

  1. Mansour گفته؛
    09:02 2023/11/11

    متاسفانه نویسنده مطلب مشخص نکرده که لیموی سنگی همان لیموی شیرازیست و یا لیموی ترش است! و خواننده با دقت زیاد خودش باید این متوجه این تشخیص شود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare