لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

همه چیز درباره قهوه سبز

همه چیز درباره قهوه سبز
4/5 - (2 امتیاز)

در عصر امروز همه نام قهوه سبز را شنیده اند و از آن به عنوان یک نوشیدنی با خواص بیشماری از جمله لاغری یاد می کنند. با ما همراه باشید تا همه چیز درباره قهوه سبز را برای شما توضیح دهیم.

قهوه و آموزش های آن را در صفحه آموزش باریستا ملاحضه بفرمایید.

 

قهوه سبز چیست؟

 

 

قهوه سبز چیست؟

 

 

در ابتدای امر یک تعریف کلی از قهوه سبز داشته باشیم. عامیانه ترین تعریف برای قهوه سبز این است که قهوه‌ ای است که از مغز میوه درخت قهوه حاصل می شود.
میوه های درخت قهوه را به احتمال زیاد دیده اید و می دانید که رنگی قرمز رنگ دارد که پس از رسیده شدن، برداشت می شود، پوست آن جدا می شود و سپس آن دانه های سبز رنگ درونش را به عنوان قهوه سبز از آن جدا می کنند.

قهوه به طور کلی هنگامی که برداشت می شود، تفت داده می شود، حال اگر آن را تفت ندهیم آن گاه قهوه سبز را داریم که خام است و خوردن و دم آوری آن به صورت خام خاصیت های فراوان تری را دارد.
دانه قهوه سبز به عنوان یک نوشیدنی محبوب و یک مکمل غذایی ارزشمند استفاده می شود که طعم و عطر آن با سایر قهوه ها متفاوت است.

دانه ی سبز قهوه به عنوان مواد اولیه ی کارگاه برشته کاری قهوه استفاده می گردد به همین دلیل کیفیت و بررسی انواع پارامتر های آن برای ما اهمیت بالایی دارد، دانه ی سبز قهوه دارای سه گونه ی اصلی عربیکا، روبوستا و لیبریکا می باشد که در مناطق استوا و کمربند کشت قهوه، کشت می شود.

ارتفاع، نگهداری درخت و نوع فرآوری آن بعد از چیده شدن اهمیت بسیار بالایی دارد قهوه سبز به سه روش طبیعی، شسته، عسلی فراوری می شود، در روش طبیعی قهوه عمدتا طعم میوه ای و مرکباتی دارد به این دلیل که دانه ی قهوه بیشتر با بافت قندی خودش، موسیلاژ در ارتباط است.

 

طرز تهیه قهوه سبز

 

 

قهوه سبز هم مانند سایر قهوه ها سرعت دم آوری بالایی دارد و مدت زمان دم آمدن آن حدود 5 دقیقه است که مواد لازم جهت تهیه این نوشیدنی تنها مقدار لازم از همان قهوه و آب است.
در وهله اول دانه های قهوه سبز را به خوبی با آب تمیز می شوییم، حالا دانه های شسته شده را درون ظرفی از آب قرار داده و در مرحله دوم آن ظرف را روی اجاق گاز با حرارت متوسط قرار می دهیم تا شروع به جوشیدن کنند. بعد از جوش آمدن آب، مقداری مواد را درون آب هم می زنیم و سپس زیر شعله را با حس کردن بوی خوش عطر قهوه، خاموش می کنیم.
معجون بدست آمده را از صافی رد می کنیم. قهوه شما آماده سرو است.
شما حتی می توانید از همین عصاره به دست آمده، به مدت سه الی چهار روز استفاده کنید و آن را دورن یخچال نگهداری کنید.

 

خواص قهوه سبز

 

 

خواص قهوه سبز

 

 

در دیر باز، قهوه سبز هم مانند دیگر قهوه ها دارای فواید بسیار زیادی است که تعداد زیادی از آن خواص امروزه مورد تایید متخصصان و تجربه کنندگان این نوشیدنی است که در ادامه به توضیح برخی خواص آن می پردازیم.

 

 

قهوه سبز و لاغری

 

قهوه سبز و لاغری

 

شاید محبوب ترین و مشهور ترین خاصیتی که از قهوه سبز سراغ داریم و شنیده ایم، همین خاصیت لاغر کنندگی قهوه سبز باشد.
این نوشیدنی به عنوان یک مکمل غذایی معجزه آسا برای لاغری به حساب می آید. به طور کلی تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که قهوه‌ سبز مانع جذب گلوکز و کلسترول در بدن می شود و جذب چربی به بدن از این طریق کنترل می شود. هم چنین به افزایش انرژی بدن کمک می کند و همین نکته در ورزش کردن و افزایش چربی سوزی بسیار موثر است.
این نکته بدیهی است که قهوه‌ و خوردن آن به تنهایی، نه تنها به لاغری و کاهش وزن کمک می کند، بلکه خودش هم باعث چاقی می شود اگر در کنار خوردن آن، تحرک خود را افزایش ندهیم و ورزش نکنیم.

 

 

دیگر خواص قهوه سبز

 

همانطور که می دانید اصلی ترین خاصیت قهوه سبز برای لاغری است که در بالا آن را مطرح کردیم و دیگر خواص قهوه سبز را به صورت تیتر وار در ادامه برای شما مطرح می کنیم تا به آگاهی های لازم در این زمینه برسید.
قهوه سبز به دلیل آنتی اکسیدان درونش، یک حفاظت کننده برای پوست به حساب می آید و هم چنین به طراوت پوست کمک شایانی می کند و باعث کنترل چین و چروک های پوست می شود، هم چنین نوشیدن قهوه سبز می تواند از چرب شدن کبد جلوگیری کند.

مصرف منظم قهوه از پارکینسون و هپاتیت c پیشگیری می‌کند. کاهش ابتلا به نقرس، آلزایمر، سنگ صفرا و کیسه صفرا هم از جمله خواص قهوه است، اما نوشیدن زیاد آن مضراتی دارد از جمله افزایش فشار خون، بی نظمی در خواب، پوکی استخوان، رفلاکس گوارشی، کاهش جذب آهن و… پس بهتر است در نوشیدن ان زیاده روی نشود تا به ضررهای آن دسترسی نداشته باشیم.

 

عوارض قهوه سبز

 

در ادامه بحث دانستن همه چیز درباره قهوه سبز، به سراغ عوارض آن می رویم. باید گفت مانند سایر قهوه ها، قهوه سبز هم تقریبا بی خطر است و عوارض خاصی ندارد. تنها ماده ای که درون قهوه وجود دارد که مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر و خطر ناک است، کافئین است.

حتی مصرف بیش از حد کافئین به استخوان ها نیز ضربه و آسیب وارد می کند و ممکن است فرد به دلیل کاهش شدید کلسیم در بدنش دچار مشکل در بافت استخوانی خود شود.

مصرف کافئین زیاد هم تنها برای افرادی مضر است که مشکلاتی از قبیل فشار خون، مشکلات قلبی و یا هر گونه اختلال قند خون دارند و برای دیگر افرادی که بدنشان سالم است مشکلی بوجود نمی آید.
زنان باردار و شیرده هم باید به این قضیه دقت داشته باشند که انواع قهوه ها از جمله قهوه سبز برای مصرف روزانه آن ها مناسب نیست و باعث بوجود آمدن اختلالاتی برای خودشان و جنینشان می شود.

 

دانه های سبز قهوه بعضا دچار کرم خوردگی حشرات وآفات قرار می گیرند و یا حین رشد مواد مغزی کمتری دریافت میکنند که نتیجه ی این موارد می شود معیوب بودن دانه ی سبز قهوه بعد از فراوری. این دانه ها در مراحل مختلفی از دانه های سالم جداسازی می شود به عنوان مثال در روش فراوری شسته از طریق چگالی جرمی و آب دانه های معیوب جداسازی و در مراحل بعدی بصورت دستی و بررسی آنها دانه ها خراب جدا سازی می شوند.

دانه هایی که خراب و دچار عیوب باشند طعم ناخوشایندی شبیه به سیب زمینی وطعم های خاکی به عصاره نهایی قهوه ما می دهد.

 

 

نکات مهم درباره لاغری با قهوه سبز

 

نکاتی وجود دارد که اگر می خواهید همه چیز درباره قهوه سبز را بدانید بهتر است به آن ها توجه لازم را داشته باشید. این که قهوه‌ سبز به لاغری کمک می کند، هیچ شکی در آن نیست؛ اما در این مورد چند نکته قابل توجه و مهم وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنیم تا با خوردن قهوه سبز و انجام این نکات، به نتایج دلخواهمان برسیم.
اولین و مهم ترین نکته یا بهتر است بگوییم یک هشدار جدی در خوردن قهوه سبز آن است که نباید قهوه سبز را به میزان زیاد و بیش از اندازه مصرف کرد.
زمان مصرف قهوه سبز بهتر است که دقیقا بعد از خوردن وعده های غذایی نباشد و آن را قبل از انجام تمارین ورزشی بنوشیم تا به افزایش قدرت بدنی ما و همچنین افزایش متابولیسم در بدن ما کمک می کند.

 

قهوه سبز بهتره یا سیاه؟

 

برای دانستن همه چیز درباره قهوه سبز، مطلب آخر مقایسه قهوه سبز با قهوه های معمولی است که همیشه آن را می خوریم. قهوه سبز همان قهوه معمولی خودمان است که هنوز نارس است و رنگ سبز آن به علت کال بودن و نرسیده بودن آن است. قرص‌های مکمل یا نوشیدنی‌های قهوه سبز، از این نوع قهوه تهیه می‌شوند. قهوه سبز، آن طعم تلخ و آشنای قهوه را ندارد و بیشتر به یک نوشیدنی گیاهی شبیه است.

قهوه خواص آنتی اکسیدانی دارد. به گفته محققان یک فنجان قهوه آنتی اکسیدان بیشتری از یک فنجان آب انگور دارد. ترکیبات فنولیک (مهارکننده رادیکال‌های آزاد) قهوه از چای و کاکائو بیشتر است. اضافه کردن خامه و شیر بر جذب مواد تاثیری ندارد.

یک سری تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که خاصیت آنتی اکسیدان قهوه ناشی از رست دادن و یا تفت دادن آن است. پس طبق این نظریه قهوه های تفت خورده و معمولی می توانند به دلیل وجود بیشتر آنتی اکسیدان مفید تر واقع شوند.
اما قهوه سبز نسبت به قهوه های معمولی از کافئین کم تری برخوردار است و از این جهت می تواند برای سلامتی بهتر باشد.

به همین دلیل کمتر برای هدف رفع خستگی و کسالت استفاده می شود و بیشتر بخاطر خاصیت لاغر کنندگی که دارد، مورد توجه قرار می گیرد و استفاده می شود.

حدود200 نوع زیر گونه درخت قهوه در سراسر جهان تا کنون کشف گردیده است که هر کدام دارای ارتفاع کشت و شاخصه های طعمی خاصی دارد. رطوبت دانه سبز قهوه باید 10-13 درصد باشد و شرایط نگهداری و حمل آن به نحوی کنترل گرد د که این میزان رطوبت کمتر یا بیشتر نشود. محل نگهداری دانه سبز قهوه باید به دور از باکتری و میکروب ها باشد تا از رشد کپک جلوگیری شود.

پارامتر های بررسی کیفیت دانه قهوه سایز دانه، رطوبت، دیفکت ها می باشد که عامل رطوبت را باهم بررسی کردیم. سایز قهوه سبز توسط سرند های مخصوص بعد از فرآوری جدا سازی می گردد که به صورت کلی دانه های مزارع آمریکای جنوبی مانند برزیل بزرگتر از دانه های قهوه کشور های آفریقایی می باشد.( توجه کنید سایز دانه قهوه بر طعم وعصاره نهایی تاثیری ندارد ولی اپراتور دستگاه رست باید عوامل بیشتری را در رست مد نظر قرار دهد چون سطح تماس بیشتری با درام و حرارت دارد.)

شناخت کیفیت دانه سبز قهوه

دانه ی قهوه سبز در حال حاضر میتوان به عنوان یک تخصص و بیزینس پلن اقتصادی به آن نگاه کرد، دانه های سبز قهوه دارای انواع مختلفی گونه، زیر گونه و درجه بندی کیفیتی از لحاظ سایز، چگالی و شاخصه های طعمی میباشد. دانه های سبز قهوه شامل دیفکت ها و معایب ظاهری و طعمی میباشد که متخصصان و بازرگانان قهوه قبلا از خرید تمامی این موارد را بررسی میکنند از جمله دیفکت های دانه سبز قهوه میتوان به وجود کرم خوردگی یا پوسیدگی سطح دانه ی سبز اشاره کرد این دیفکت دلایل متعددی از جمله نگهداری نادرست در انبار دانه سبز و استفاده نکرده از افت کش ها در مزرعه دارد به همین دلیل وجود بیش از 10درصد از این نوع دیفکت در 1کیلوگرم قهوه به شدت باعث افت کیفیت و قیمت این نوع دانه های سبز قهوه میشود.

واردات قهوه سبز به ایران

قهوه سبز یکی از محبوبترین گزینه برای بازرگانان ایرانی است که به کشور های افریقایی سفر و یا مبادرت اقتصادی دارند به این دلیل که بازار فروش و سرانه ی مصرف قهوه در ایران هر روزه روبه افزایش میباشد، دانه های قهوه سبز نیاز به کارشناس در این حوزه دارد تا کیفیت نهایی و نیاز بازار را بسنجد. برای واردات دانه ی سبز قهوه نیاز به مجوز از سازمان غذاودارو ، بهداشت و گمرک دارید به همین دلیل جهت اشنایی بیشتر با این زمینه ی کار با شماره ی کارشناسان اکادمی قهوه پاپی کافی تمای بگیرید و یا صفحات آموزشی این اکادمی را در وب و اینستارگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare