لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بهترین رست قهوه برای اسپرسو

بهترین رست قهوه برای اسپرسو
1/5 - (1 امتیاز)

مهمترین بخش تهیه ی عصاره اسپرسو ایده آل تهیه ی دانه ی قهوه با کیفیت است، حتی اگر شما بهترین دستگاه اسپرسو را داشته باشید، در هر حال با دانه ی بی کیفیت نمیتوانید عصاره ی مناسب تهیه کنید، بنابراین ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم را برای تهیه ی بهترین رست قهوه برای اسپرسو به شما آموزش دهیم.

 

 

آسیاب قهوه و تاثیر آن بر عصاره گیری اسپرسو

 

 

آسیاب قهوه و تاثیر آن بر عصاره گیری اسپرسو

 

یکی از پارامتر های مهم که تاثیر مستقیم بر عصاره گیری اسپرسو و یافتن بهترین رست قهوه برای اسپرسو،  دارد  آسیاب قهوه است.

قهوه باید بصورت تازه آسیاب شود و مخصوصا برای تهیه ی اسپرسو، تازگی قهوه برای ایجاد خامه ی قهوه تاثیر دارد، به همین دلیل اگر از قهوه ی آسیاب شده استفاده می کنید حداکثر تا 12 ساعت بعد از آسیاب به شرطی که در محیط مناسب به دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود قابلیت استفاده دارد.

قهوه بعد از آسیاب شروع می کند گاز کربن دی کسید آزاد کند به همین دلیل در جعبه ی بسته نباید نگهداری کرد و صرفا پاکت های نگهداری آن باید دارای سوپاپ های یکطرفه خروج هوا باشد.

سایز درجه ی آسیاب قهوه برای اسپرسو باید نسبت وزن و میزان عصاره تعیین شود به این صورت که به ازای هر 1 گرم قهوه باید 2 میلی لیتر عصاره گیری کنیم. اگر این میزان بیش از 2 برابر باشد سایز آسیاب قهوه درشت میباشد و باید سایز آنرا ریز تا میزان عصاره نهایی نهایی آن را بتوانیم کنترل کنیم.

از زمان اختراع اسپرسو سال ها میگذرد و این نوع متد عصاره گیری توانست تحولی در دم آوری قهوه ایجاد کند. منظور از متد دم آوری ترکیب فشار بهار و آب گرم میباشد که نوشیدنی با حجم 35 میلی لیتر تهیه می کند و دارای بافتی سلولوزی به نام خامه یا کرما می باشد.

امروزه دستگاه های عصاره گیری قهوه بسیار پیشرفته و متنوع شده اند و همچنین برند های کمپانی تولید کننده دانه قهوه اسپرسو نیز گسترش و پیشرفت کرده اند و اکنون اگر به بازار برای خرید دانه قهوه مراجعه کنید انواع برند ها با شکل و کیفیت متنوع مشاهده می کنید که لازمه ی یک خرید موفق داشتن اطلاعات لازم از دانه های قهوه است.

 

اسپرسو یک روش عصاره گیری از قهوه ست که تحت فشار 8.5 بار و دمای 92 درجه ی سانتی گراد توسط دستگاه اسپرسو ساز برقی صنعتی یا خانگی تهیه میشود، به ظار شما با فشردن یک دکمه می توانید به راحتی عصاره گیری کنید ولی بعد از نوشیدن آن طعم فاجعه ای دارد به همین منظور باید اطلاعات کامل از دانه و نوع عصاره گیری اسپرسو را کامل آموزش ببینید.

تفکر اشتباهی که قبلا برای عصاره گیری قهوه وجود داشت این بود که هرچه دانه ی قهوه تیره و دارک رست باشد کافئین زیادی دارد و این تیره بودن را هدیه ای از کافئین می دانستند و حتی طعم و عصاره بسیار تلخ این نوع قهوه را تحمل می کردند تا به خیال باطل کافئین بیشتری وارد بدنشان شود، در یک دهه ی اخیر با پیشرفت علم و تخصصی شدن صنعت قهوه تحقیقات زیادی بر روی بافت و واکنش های شیمیایی آن طی فرایند رست انجام شد و به این نتیجه رسیدند که قهوه با درجه ی مدیوم رست می تواند بهترین میزان پخته شدن را در دستگاه برشته کاری طی کرده است و حتی میتوانیم طعم های فوق العاده میوه ای و مرکباتی از آن دریافت کنیم.

 

 

بهترین درجه رست برای قهوه اسپرسو

 

بهترین درجه رست برای قهوه اسپرسو

 

قهوه ی اسپرسو در درجه ی رنگ و رست مختلفی قابل تهیه است، دانه ی قهوه در دستگاه برشته کاری فرایند مختلفی را طی می کند که رنگ آن از سبز به قهوه ای تغییر پیدا میکند. انواع درجه ی رست قهوه بصورت کلی سه دسته تقسیم می شود: لایت، مدیوم و دارک . قهوه لایت رست طعمی خام می دهد و مناسب عصاره گیری نمیباشد، دانه ی قهوه دارک نیز طعم تلخ و سوخته دارد و نوشیدنی نهایی آن غلیظ می شود که باب میل خیلی از افراد نمی باشد.

قهوه  اسپرسو باید خامه ی مناسب بعد از عصاره گیری ایجاد کند، بافت کرما باعث می شود که بتوانیم ترکیب های شیر و قهوه نیز با آن تهیه کنیم و شکل های مختلفی روی فنجان نهایی قهوه ی خود ایجاد نماییم. قهوه با درجه ی مدیوم رست را میتوانیم بهترین رست قهوه برای اسپرسو و تهیه ی نوشیدنی های کاپوچینو، لاته و موکا استفاده کنیم.

 

چه چیزی باعث تفاوت در دانه های قهوه می شود؟

 

 

همانطور که می دانید دانه ی قهوه، محصول درخت قهوه است که گیلاسی دارای دو عدد دانه ی سبز را در خود جای داده است و فرایند فراوری های مختلفی بر روی آن انجام میگیرد تا دانه ی سبز از گیلاس جدا شود، عوامل متعددی از قبیل ارتفاع کشت و زیرگونه ی قهوه می تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت طعمی آن داشته باشد. هرچه ارتفاع کشت قهوه از سطح دریا بالاتر باشد شاخصه های طعمی موجود در دانه قهوه پیچیده تر و جذاب تر می شود.

دانه ی قهوه از سه گونه ی عربیکا، روبوستا و لیبریکا تشکیل شده است، گونه ی لیبریکا چندین سالی هست که بر کشت گسترده ی آن کار نشده بدلیل هزینه های بالای نگهداری و اینکه آفت های زیادی در طول رشد دانه به خود می گیرد.

گونه ی عربیکا از حدود 60 زیر گونه ی متنوع تشکیل شده که اکثر این زیرگونه ها طعم های ترش و میوه ای دارند و کافئین آنها کمتر نسبت به گونه ی روبوستا می باشد. معروف ترین زیرگونه های این قهوه بوربون، گیشا و sl34 می باشد.

گونه ی روبوستا بیشترین کافئین را بین بقیه انواع قهوه دارد و طعم آن به نسبت انواع دیگر تلخ تر می باشد که مزارع کمتری در جهان زیر کشت این نوع قهوه است و ارتفاع کشت کمتری نیز دارد.

 

 

تازه بودن دانه قهوه

 

دانه ی سبز قهوه باید طی فرایند برشته کاری را طی کند تا آمده ی آسیاب و عصاره گیری شود، نکته ی بسیار مهم در عصاره گیری اسپرسو تازه بون آن یا به عبارتی فِرِش رست بودن آن است. قهوه ی مناسب اسپرسو باید نهایت دو هفته تا یکماه از تاریخ رست آن گذشته باشد و در محیط مناسب بدون رطوبت و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. این قهوه باعث می شود بعد از عصاره گیری اسپرسو کرما و خامه ی با کیفیت و طعم خوبی داشته باشد.

کرما یا خامه یکی از نشانه های شاخص عصاره ی اسپرسو است، این بافت سلولوزی از خروج گاز های کربن دی اکسید محبوس داخل دانه های قهوه تشکیل میشود که اگر در زمان عصاره گیری ایده آل باید بافت کرما ثابت میماند و از هم نمیشکند. طعم این بافت میتواند بسیار جذاب و خوشمزه باشد ولی انحصارا نشانه ی کیفیت قهوه ی عصاره گیری شده نمیباشد و پارامتر های متفاوت زیادی برای کیفیت قهوه وجود دارد.

 

 

از کدام قهوه می توانیم عصاره اسپرسو مناسبی بگیریم؟

 

در انتها، بهترین رست قهوه برای اسپرسو و طعم اسپرسو نهایی می تواند برای کاملا سلیقه ای باشد و پیشنهاد  ما به شما این است که انواع دانه های بلند عربیکا و روبوستا حتی قهوه های تک خواستگاه عربیکا را تست کنید و قهوه ی مورد علاقه با توجه به توضیحاتی که خدمتتان ارائه کردیم، انتخاب کنید.​

دانه های قهوه انواع مختلفی دارند میتوانند تک خواستگاه یا ترکیبی از چند منطقه باشند توجه به این مورد روی عطر و طعم نهایی قهوه ی شما تاثیر میگذارد به همین دلیل قبل از خرید دانه ی قهوه باید به این نکته توجه فرمایید.

عصاره قهوه اسپرسو را میتوان با شیر بخار داده شده ترکیب کرد و نوشیدنی های مختلف شیر قهوه از آن تهیه نماییم برای تهیه ی اسپرسو با کیفیت مناسب باید دانه ی قهوه با کیفیت و با درجه ی رست مدیوم انتخاب کنیم و در مرحله ی بعد نوع دستگاه عصاره گیری بسیار اهمیت دارد.

تفاوت دستگاه های عصاره گیری قهوه اسپرسو:

قهوه اسپرسو باید تحت فشار8بار و دمای 92درجه ی سانتی گراد عصاره گیری شود، دستگاه های برقی اسپرسوساز میتوانند عصاره ی مناسبی از سابه ی قهوه ما تهیه کنند. اسپرسوساز های برقی انواع مختلفی دارد از جمله خانگی و صنعتی، دستگاه های خانگی با نوع سیستم عملکردی که دارند میتوانند مقدار 10 شات عصاره را در طول روز برای شما تهیه کنند و قیمت خیلی کمتری نسبت به دستگاه های صنعتی دارند. اشتباه رایجی که شما در عصاره گیری قهوه دارید این است که از دستگاه موکاپات برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده میکنید.

موکاپات یا مینی پرسو!!

موکاپات به دلیل نداشتن فشار لازم نمیتواند نوشیدنی اسپرسو برای شما تهیه کند، به همین دلیل کرما وخامه نیز در فنجان نهایی شما دیده نمیشود و حتی ترکیب کردن آن با شیر بخار داده شده هم طعم مناسبی ندارد.

دستگاه های مینی پرسو جدیدا در بازار ارائه شده و شما با در اختیار داشتن آب گرم میتوانید در سفر نیز نوشیدنی گرم و خامه دار اسپرسو را تهیه نمایید، این دستگاه برای طبیعت گرد ها و افراد اهل مسافرت طراحی شده دسترسی آسان و عصاره گیری راحت از مزیت های این گجت عصاره گیری اسپرسو میباشد.

قهوه ی اسپرسو را از دانه های تازه قهوه تهیه کنید بدلیل اینکه دانه های تازه آسیاب شده بدلیل داشتن گاز کربن دی اکسید خامه و کرما بیشتری به شما میدهد به همین دلیل پیشنهاد میدهیم حتما یک دستگاه آسیاب دستی تهیه نمایید. استفاده از دانه های تک خواستگاه عربیکا و یا ترکیبات عربیکا و روبوستا با توجه به سلیقه ی شما میتواند عصاره گیری مناسبی از قهوه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare