لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم
3.3/5 - (37 امتیاز)

شما به عنوان یک دوست دار قهوه، شاید بهترین نوشیدنی دنیا را قهوه بدانید و برایتان سوال باشد که بعد از خوردن قهوه چه بخوریم. همین طور که در حال حاضر بیشترین تجارت بین المللی بعد از نفت دانه قهوه می باشد، که کمپانی های مختلفی توانسه اند بازار های مختلفی و مشتریان با علایق متفاوت را پوشش دهند مانند برند استارباکس که مزارع مختلفی از دانه های سبز قهوه را در کشور های آفریقایی به صورت اختصاصی برای خود خریده و در حال حاضر بیشترین شعبه را در سراسر دنیا دارد.

اگر می خواهید بیشتر درباره قهوه هاو آموزش آن ها بدانید، به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

 

تاریخچه ی پیدایش قهوه

 

تاریخچه ی پیدایش قهوه

 

قهوه، میوه جذابی است که در ارتفاعات کشورهای مدار استوا کشت و پرورش داده می شود، این میوه برای اولین بار در کشور اتیوپی پیدا شد، چوپانی به نام کالدی که گله ی بز خود را برای چرا به ارتفاعات و جنگل های اتیوپی برده بود متوجه این می شود که این حیوانات وقتی از میوه ای می خورند، جنب و جوششان زیاد می شود.

همین موضوع باعث پیدایش این میوه شد که اهالی کشور اتیوپی از گیلاس قهوه برای تهیه ی سوپ و نوشیدنی ها استفاده می کردند زمانی هم متوجه این موضوع می شوند که وقتی این دانه ها تحت تاثیر حرارت قراربگیرند واکنش نشان داده و شکل و رنگ آن تغییر می  کند.

درختچه های قهوه توسط تجار عرب از اتیوپی به کشور یمن برده شد و در آنجا کشت و پرورش داده شد که گونه های متعددی از این گیاه نیز تکثیر شد از کشور یمن این میوه به کشور های اروپایی و توسط تجار ایرانی در زمان قاجار به ایران آورده شد. درخت قهوه از گونه های مختلفی تشکیل شده است که معروف ترین آن میتوانیم به گونه ی عربیکا و روبوستا نام برد و اکنون حدود 70درصد مزاره جهان تحت کشت گونه های عربیکا قهوه هستند و میتوانیم بگوییم از محبوب ترین نوع گونه های قهوه است.

بعد از نوشیدن قهوه چه واکنشی در بدن ما رخ می دهد و بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؟ درادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
دانه برشته شده قهوه حاوی کافئین می باشد، و با توجه به نوع گونه قهوه عربیکا یا روبوستا میزان کافئین آن متفاوت می باشد، زمانی که ما قهوه می نوشیم، کافئین وارد بدن ما می شود که هر فنجان اسپرسو حدودا 3گرم کافئین دارد و زمانی در حدود 8ساعت طول می کشد تا کافئین به صورت کامل از بدن انسان خارج گردد.

مصرف کافئین باعث ترشح هورمون کورتیزول در مغز انسان می گردد، این هورمون حس خوشایند و رفع خستگی را به مخاطب میدهد و افراد میتوانند فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند، مصرف بیش از حد کافئین بسیار مضر و باعث تپش قلب، عرق سرد می شود. افرادی که بیماری های قلبی دارند، خانم هایی باردار و افراد زیر7 سال از مصرف کافئین منع شده اند.

 

نوع گونه های مختلف قهوه و متد های دم آوری کافئین متفاوتی دارند، قهوه های دمی با توجه به اینکه زمان بیشتری آب و قهوه با هم در ارتباط هستند می تواند کافئین بیشتری را در خود حل کند. اسپرسو نیز چون تحت فشار هوا و آب گرم 92 درجه است میزان کافئین بالا در حجم عصاره کمتری دارد، باید به این نکته توجه داشت که کافئین در دمای 75درجه ی سانتی گراد به بالا در آب حل می گردد.

 

باور اشتباهی در نوشیدن قهوه بین مردم رواج پیدا کرده است که قهوه هرچه تلخ تر باشد، کافئین بیشتر و کیفیت بالاتری دارد و به همین دلیل همیشه این سوال در ذهنشان مطرح است که بعد از خوردن قهوه چه بخوریم. قهوه دارای کیفیت های متععد دانه سبز و روش های فرآوری مختلفی می باشد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی آن دارد، کارگاه های برشه کاری قهوه اسپیشالیتی دانه های سبز با نمره کیفیتی بالای88 را تهیه و توسط دستگاه های برشته کاری که قابلیت کنترل دما را دارند رست می دهند تا تمام سطح دانه قهوه بصورت یکنواخت برشته شود، قهوه های اسپیشیالیتی طعم یاد های مرکبات، آجیل و… دارند.

عمدتا افراد بدلیل اینکه برای اولین بار قهوه بسیار تلخ خورده اند کیفیت قهوه ها را نسبت به قهوه ی اولی مقایسه میکنند، برای ارزیابی قهوه، اتحادیه قهوه اروپا پروتکل هایی را ارائه کرده است که فنجان های قهوه تماما با شرایط یکسان دمای آب و نسبت یکسان عصاره گیری شده است و مخاطب با تست آنها میتواند نمره دهی صحیحی داشته باشد.

 

قهوه و خواب آلودگی

 

قهوه و خواب آلودگی

 

نوشیدن قهوه به دلیل داشتن کافئین برای افراد بی خوابی می آورد، ولی بعضی اوقات افراد یا خوردن قهوه حس خواب آلودگی به آنها دست می دهد، دلیل این موضوع میتواند وابسته به متابولیسم، سوخت وساز بدن باشد که نسبت به قهوه واکنش عکس نشان می دهد و این افراد هیچموقع با مصرف کافئین نمی توانند حس بیخوابی پیدا کنند.

 

 

طبع قهوه سرد یا گرم

 

قدمت قهوه در کتب اشعار ایرانی و عربی به چشم میخورد، ابو علی سینا حکیم و دانشمند بزرگ ایرانی که کتب مختلفی در زمینه ی پزشکی و نجوم دارد. در قانون خود با نام بونو نام برده است که طبع پزشکی آن را سرد وخشک اعلام می کند، و برای درمان بیماری های خود که جنب و جوش بیشتری پیدا کنند از میوه ی بونو و یا همان قهوه استفاده می کرده است.

قهوه فروشی ها عمدتا بعد از سرو قهوه به مشتری فنجان آب یا شات شربت می دهند تا طعم غلیظ قهوه از بین برود در این مورد باید خدمتتان عرض کنیم که قهوه اگر کیفیت مناسب و روش دم آوری صحیحی داشته باشد طعم تلخی آن بسیار کم میباشد و حتی طعم های شیرین و خوشایندی نیز در عصاره قهوه حس میشود و به صورت استاندارد شما قبل از نوشیدن قهوه یک فنجان آب ملایم بنوشید تا زبان ودهان شما تمیز شود وموقع نوشیدن قهوه طعم های خوشایند و دلپذیری از قهوه دریافت کنیم.

 

نوشیدن شات آب همراه اسپرسو

 

عمدتا اکثر قهوه فروشی و کافی شاپ ها همراه نوشیدنی اسپرسو شات آب یا شربت می گذارند تا مشتری بعد از نوشیدن قهوه آن را میل کند و شاید تا به حال برای شما این سوال پیش آمده باشید که دلیل این کار چیه؟؟

برای پاسخ به سوال بعد از خوردن قهوه چه بخوریم به نکات زیرتوجه کنید.
ابتدا باید به این نکته بپردازیم که آب باید قبل یا بعد از نوشیدن قهوه سرو شود؟! در ایران 99درصد افراد به اشتباه آب را بعد از نوشیدن قهوه میل میکنند که عادتی اشتباه و غلط می باشد. به صورت استاندارد شات آب یا آب معدنی باید قبل از نوشیدن قهوه مصرف شود تا زبان و دهان را از طعم های ناخوشایند و میکروب ها تمیز کند و زبان بتواند طعمی شفاف و واضحی را از قهوه درک کند، البته باید به این نکته توجه داشت که این استاندارد برای قهوه های استاندارد و با کیفیت می باشد که این نوع قهوه ها به صورت کلی شاخصه های طعمی متنوع و جذابی دارد که مخاطب را به نوشیدن قهوه ترغیب می کند ولی با توجه به اینکه فررهنگ قهوه نوشید به صورت صحیح هنوز در ایران آموزش داده نشده است و افراد با تفکرغلط اینکه ،قهوه هرچه تیره تر وتلخ تر کیفیت بالاتر، قهوه را خریداری و میل میکنند در این نوع قهوه های بی کیفیت چون طعم تلخی و شاخصه های طعمی بسیار ناخوشایند و بد مزه هستند افراد مجبور هستند برای فرار از طعم بد این نوع قهوه آب یا شربت بنوشند تا دهان آنها از طعم قهوه پاک شود.

 

خوردن قهوه بعد از غذا

 

 

نوشیدن قهوه بعد از میل کردن غذا میتواند به هضم معده کمک کند این میزان قهوه بصورت متوسط 20میلی لیتر اسپرسو و یا 60میلی لیتر قهوه دمی باشد کفایت میکند و اگر مقدار زیادی قهوه مصرف کنیم احتمال رفلکس معده نیز وجود دارد به همین دلیل در نوشیدن قهوه زیاده روی نکنید.

عصاره قهوه از نظر PH اسیدی می باشد، به همین دلیل قبل از نوشیدن قهوه، آب که خنثی است میل می کنند تا برای معده مشکلی ایجاد نشود( نوشیدنی قهوه به افرادی که رفلکس معده یا بیماری های مرتبط با معده و هضم آن دارند پیشنهاد نمیشود.) بعد از اینکه ما غذا میل میکنیم معده شروع به ترشح اسید میکند به همین دلیل پیشنهاد نمی شود بعد از میل کردن غذا، نوشابه یا نوشیدنی هایی شبیه به قهوه که اسیدی میباشد، استفاده شود چون باعث اختلال در هضم غذا می گردد.

همراه قهوه برای اینکه طبع آن را ملایم کنیم می توانیم برگ خشک میوه هایی نظیر زرد آلو، هلو را بعد از نوشیدن قهوه میل کنیم.

 

قبل از ورزش قهوه بنوشیم یا بعد آن

 

نوشیدن قهوه هایی که کافئین بالاتری دارند مانند عصاره اسپرسو دانه های روبوستا که در تمام فروشگاه های قهوه موجود میباشد، که باعث می شود تپش قلب و تحرک بیشتری توسط فردی که این قهوه را مینوشد ایجاد شود و ورزشکاران نیز قبل از شروع ورزش قهوه میل میکنند تا بازدهی بالاتری داشته باشند.
شکر به قهوه اضافه کنیم یا نه؟؟؟
قهوه اسپرسو بدلیل اینکه عصاره حدودا غلیظ دارد برای شیرین کردن آن پیشنهاد نمی شود که شکر به آن اضافه کنید در اصل با اضافه کردن شکر به آن فقط غلظت آن را بیشتر و طعمی شبیه به کارامل غلیظ پیدا میکند به همین منظور شیر گرم با دمای 75درجه سانتی گراد و یا شیر بخار داده شده میتواند میزان تلخی عصاره اسپرسو را کمتر کرده و بعضا طعم شیرینی نیز به آن اضافه کند، میل کردن شکلات همراه قهوه نیز میتواند علاوه بر اینکه کافئین ورودی به بدن را بیشتر میکند پس مزه شیرین نیز به طعم قهوه ما اضافه می شود.
قهوه های ترک و قهوه های دمی به دلیل اینکه غلظت کمتری دارند عمدتا با اضافله کردن شکر می توان آنرا شیرین کرد و حتی طعم دهنده های متنوعی قبیل کارامل، شکلات، فندق و رام می تواند طعم نهایی قهوه شما را خوشمزه تر کند.

  1. محمدرضا نیک نژاد گفته؛
    22:48 2022/04/13

    باتشکروسپاس
    توضیحات تقریبا کامل بود،فقط برای افرادی ک مشکل سردی معده ومعده درد دارند،بهتراست قهوه را با دمنوش زنجبیل ودارچین میل نمایند،ب این ترتیب ک نصف فنجان قهوه و نصف دیگر ب آن دمنوش فوق را اضافه کنند.

  2. غلامرضا تماری گفته؛
    13:13 2022/05/29

    بینهایت توضیحاتتون درخصوص قهوه وطرز وزمان نوشیدن قهوه زیبا بود

  3. جوجو گفته؛
    01:17 2022/05/30

    اسپرسو واسه اریتمی قلب مضر

  4. سیدحمیدرضاحیات الغیب گفته؛
    12:30 2022/05/31

    آن سیه روی که نام آن قهوه است
    قاطع النوم ودافع الشهوه است

    • Amoozesh گفته؛
      17:01 2022/08/13

      از توجه شما سپاسگذاریم صفحه ی آکادمی قهوه را در فضای مجازی دنبال کنید باتشکر

  5. ایمان گفته؛
    13:41 2022/06/24

    ممنونم عالی بود

  6. حسینی گفته؛
    09:36 2022/07/17

    سلام اطلاعات خیلی خوبی کسب کردم
    ممنون

  7. نوری گفته؛
    01:45 2023/02/03

    بسیار عالی بود خدا خیرتان بده واقعا اطلاعات تکمیل بود.

    • Amoozesh گفته؛
      11:33 2023/02/03

      از توجه و نظر شما سپاسگذاریم آکادمی قهوه را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید با تشکرpapycoffre

    • علی گفته؛
      18:25 2023/05/21

      سلام دوستان من روزی یک فنجان قهوه‌ میخورم ولی متأسفانه بعد مصرف صورتم خیلی جوش میزنه راه حل چیه؟

      • Amoozesh گفته؛
        18:29 2023/05/24

        سلام وقت بخیر از قهوه های عربیکا با رت مدیوم استفاده کنید و اگر روش های دم آوری فیلتری مثل کمکس یا وی60 ا انتخاب کنید بهتر هست موفق و پیروز باشید

  8. حسین باباخانی گفته؛
    21:35 2023/04/13

    آقا یه سوال
    من قهوه می خورم نه تنها از خوابم کم نمیکنه بلکه بیشتر خوابم میاد چی کار کنم؟

    • Amoozesh گفته؛
      22:56 2023/05/06

      سلام وقت بخیر به دلیل متابولیسم بدنتون هست و کافئین نمیتونه بیخوابی برای شما ایجاد کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare