لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

گران ترین قهوه دنیا

گران ترین قهوه دنیا
5/5 - (1 امتیاز)

با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با قیمت فهوه ها در ایران و جهان و هم چنین گرانترین قهوه دنیا آشنا کنیم. قهوه از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا می باشد. در حال حاضر قهوه مهم ترین محصول استراتزیگ کشور های افریقایی محسوب می شود قهوه در شرایط آب و هوای استوایی و ارتفاع کشت بالای 400 متر از سطح دریا رشد می کند قهوه، گیلاسی است که محصول درختی به طول 2 متر می باشد. درخت قهوه 4 ماه اول محصول نمی دهد و در مناطق استوایی همه ی سال قابلیت برداشت از آن وجود دارد. اگر می خواهید بیشتر درباره قهوه هاو آموزش آن ها بدانید، به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

 

 

قیمت انواع قهوه در ایران

 

قیمت انواع قهوه در ایران

 

قهوه در بازار به دو نوع تخصصی و تجاری تقسیم می شود. قهوه های تخصصی دانه بندی کشت و کیفیت بسیار بالایی  دارند و به اصطلاح از 100 نمره نمره ی بالایی 88 می گیرند و توسط دستگاه  های برشته کاری بسیار دقیق رست و تهیه می شوند.

قیمت هر کیلو این قهوه که توسط کمپانی  های خارجی تهیه می شود.

 

در ایران بالای 2 مییلیون تومان می باشد و اگر همین قهوه توسط کمپانی ایرانی رست و تهیه شود، هر کیلو حدود700هزارتومان می باشد(این قهوه ها  به  صورت تک خواستگاه از کشور های اتیوپی اوگاندا و کلمبیا است)

 

قهوه های تجاری در بازار رتبه کمتری دارند. در این نوع قهوه ها، انواع دانه های معیوب و سایز بندی مختلف باهم ترکیب هستند که در دو نوع عربیکا و روبوستا تقسیم می شوند. قهوه های روبوستا در ایران قیمتی حدود 150الی250هزارتومان و دانه های عرببیکا قیمتی معادل200الی400هزارتومان متغیر می باشد خریدار این  نوع قهوه ها عمدتا قهوه فروشی ها می باشند.

برای خرید قهوه سعی کنید از نوع بلند یا ترکیب دانه  های عربیکا و روبوستا استفاده ترکیب ابن نوع قهوه ها می تواند کافئین مناسب و طعم خوشمزه ایی را برای ما داشته باشد و  قیمت تمام شده آن نیز کمتر از  انواع دیگر باشد.

 

قهوه های تک خواستگاه تخصصی بیشتر برای کافیشاپ ها و دم اوری قهوه مناسب می باشد. در حال حاضر مصرف عمده ی مردم ایران قهوه های تجاری فله ای می باشد.

 

قیمت گذاری دانه های سبز  قهوه که مواد اولیه ی کارگاه های تولیدی  قهوه دردنیا هستند، توسط بنگاه های دولتی دانه سبز هر کشور تولید کننده روزانه قیمت گذاری می شود، مبنای قیمت گذاری به صورت فصلی و درجه کیفیت  دانه می باشد.

کیفیت دانه بندی قهوه در مزرعه توسط کشاورزان انجام می پذیرد. در ابتدا از لحاظ  سایز، دانه ها را جدا و سپس جدا سازی از لحاظ چگالی  انجام می گیرد و نوع فرآوری دانه سبز بسیار بر روی قیمت  آن تاثیر دارد.

در حال حاضر فراوری های شسته و عسلی بیشترین قیمت را در ببین دانه های سبز دارند.

 

 

 

واردات دانه سبز قهوه به ایران

 

واردات دانه سبز قهوه به ایران

 

قهوه چهار گونه ی اصلی دارد و حدود 200نوع زیر گونه های مختلفی از آن تکثیر و پرورش داده شده است. انواع زیر گونه های قهوه شرایط کشت و شاخصه های طعمی متفاوتی دارند. بعضی گونه ها بسیار آفت پذیر و بعضی محصول کمتری می دهند امروزه کارشناسان اتحادیه قهوه اروپا تحقیقاتی مبنی بر کشت و رشد زیر گونه های جدید انجام داده اند که موفق شده اند زیر گونه ها پیوند هایی جدیدی از این درخت را به بازار تجاری و کشت ارائه دهند.

ایران بدلیل شرایط اقلیمی قادر به کشت درخت قهوه نمی باشد و تمام قهوه مصرفی به ایران از جمله گران ترین قهوه دنیا نیز از کشور های افریقایی، اروپایی وآسیای  شرقی وارد می شود.

 

کشور امارات، مبدا تبادلات بین این کشور ها است و حدود 95 درصد از قهوه مصرفی از این کشور تامیین می گردد. سال های 1390لی1395 عمده ی قهوه وارداتی به ایران قهوه های رست شده برند ایتالیایی بود که طرفدار زیادی  نیز بین مردم داشت، مانند برند های ایلی،لاوازا،استارباکس و… از سال 1395 بدلیل جهش قیمت دلار وگران شدن این نوع دانه ها فروش این دانه ها کم شد و کمپانی های ایرانی جهت تولید و رست قهوه بصورت گسترده شروع  به فعالیت کردند که مواد اولیه ی همه ی این  کارگاه ها دانه ی سبز می باشد. دانه های سبز قهوه در حال حاضر بیشترین آمار صادرات از کشورهای افریقایی و ایران بیشترین وارد کننده قهوه از دوبی می باشد.

 

دانه های قهوه با توجه به نوع آنها  تفاوت قیمت بسیار زیادی دارند به عنوان نمونه دانه های قهوه روبوستا عمدتا ارزان تر از دانه ها قهوه عربیکا می باشند، انواع دانه های روبوستا نیز در بازار ایران بیشتر یافت می شود این قهوه عمدتا بییشترین ترکیب پایه برای میکس و مصرف در قهوه فروشی ها می باشد.

 

قهوه های روبوستا مبدا کشت در کشورهای ویتنام، برزیل، اوگاندا و هند می باشد. قهوه روبوستا کشور ویتنام بیشترین طرفدار را بین انواع قهوه در ایران دارد. بدلیل اینکه عطر و طعم متفاوت تر و جذاب تری را داراست. قهوه روبوستا برزیل عمدتا برای تولید قهوه ترک و میکس دانه ها استفاده می شود و سایز بزرگ تر و قیمت ارزان تری در بازار دارد.

 

 

فریب قهوه فیل را نخورید!!!

 

فریب قهوه فیل را نخورید

 

 

برای شما این سوال پیش آمده است که گرانترین قهوه دنیا چیه و چطوری بدست میاد؟ در مقالاتی فارسی زبان گرانترین قهوه  را قهوه ای عنوان کرده اند که از مدفوع فیل بوجود می آید.

ین  قهوه با نام تجاری کوپی لواک عمدتا در کشور های اروپایی وجود دارد برای تهیه ی این  قهوه گیلاس قهوه را قبل از شروع فرایند فراوری به عنوان خوراک به حیواناتی شبیه به راسو می دهند تا از سیستم  گوارش آنها عبور و دفع شود این  فرآیند باعث می شود رطوبت این گیلاس ها بالا رفته و سپس شروع  به فراوری می کنند که عمدتا روش های تخمیری و شسته استفاده می کنند.

در نهایت قهوه را به عنوان قهوه فیل به بازار ارائه می کنند و قیمت هایی بالاتری نیز توسط فروشنده ها اعلام میگرد.

یکی از کمپانی های تولید کننده گران ترین قهوه دنیا، کونا می باشد، که متعلق به کشور تانزانیا است. خریداران این قهوه معمولا کشورهای اسیایی هستند. در واقع هزینه ی خاصی برای تولید این قهوه نمی شود و می توان گفت این یک  ترفند بازاریابی برای فروش بیشتر توسط کمپانی های  تولید کننده قهوه می باشد که شما باید به این نکته در خرید قهوه توجه داشته باشید.

 

بهترین و گرانترین قهوه دنیا را می توان زیرگونه گیشا دانست. این قهوه از نوع عربیکا و در کشور های  افریقای  با ارتفاع کشت بالای 2400متر از سطح دریا کشت می شود. این زیر گونه بدلیل اینکه بیشترین  افت را می گیرد و رشد و  نگهداری آن برای کشاورز بسیار هزینه بر است، قیمت بالایی دارد ولی هم  اکنون کارشناسان قهوه در سراسر جهان درحال اصلاح  نژاد این زیر گونه هستند، تا با فراهم کردن شرایط امکان پرورش و رشد زیرگونه گیشا  به صورت تجاری در کشور چین فراهم شود( جنوب کشور چین بدلیل اینکه نزدیک  خط استوا  و فراوانی آب وجود دارد بهترین شرایط درحال حاضر برای  رشد گیاه قهوه می باشد.)

 

قیمت هر  کیلو قهوه گیشا از کشور پاناما آفریقا در ایران حدود 7 میلیون تومان می باشد که صرفه ی اقتصادی برای سرو تجاری و فروش مغازه ها ندارد؛ به همین دلیل بیشتر برای شرکت در مسابقات  قهوه استفاده می شود. در فنجان دم آوری شده این قهوه می توانید طعم هایی شبیه به مرکبات را حس  کنید.

 

بررسی قهوه با کیفیت

 

بررسی قهوه با کیفیت

 

قهوه در ایران اخیرا جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و می توان گفت ذائقه ی مردم از نوشیدن چایی به سمت قهوه رفته و تقاضای انواع قهوه در بازار ایران به شدت افزایش پیدا کرده است، قهوه انواع مختلفی از جمله عربیکا و روبوستا دارد این دو گونه ی قهوه از اصلی ترین گونه های قهوه در جهان میباشد و بیش از 200نوع زیر گونه ی مختلف قهوه در سطح جهان کشت می گردد.

در خرید قهوه باید به این نکته توجه کنید که لزوما قهوه گران به معنای با کیفیت بودن قهوه نیست، اکثرا قهوه های رست ایتالیا و امریکا که وارد ایران می شود بدلیل شرایط حمل و نقل هزینه های بسیار بالایی را برای خریدار ایجاد می کند و این نوع قهوه ها از زمان رست تا زمانی که به دست مصرف کننده در ایران برسد حداقل یکسال می گذرد و تازگی و طعم خوشایند خود را از دست میدهد.

واردات دانه سبز قهوه به ایران چندسالی است که افزایش پیدا کرده و کارگاه های برشته کاری زیادی در سطح تجاری و تخصصی به وجود آمده اند، خرید قهوه از این کافه رستری ها می تواند قیمت تمام شده برای مشتری را کمتر کرده و کیفیت و تازگی این نوع قهوه ها بیشتر از قهوه های ایتالیایی موجود در بازار باشد، رست دادن قهوه برای انواع گونه های قهوه و همچنین قیمت دانه سبز نیز با توجه به کیفیت، سایز دانه و منطقه ی کشت متفاوت می باشد.

 

زیرگونه قهوه گیشا، بالاترین کیفیت قهوه در دنیا

 

گرانترین قهوه دنیا را می توان زیر گونه ی گیشا دانست که از گونه ی اصلی عربیکا تشکیل شده است این زیر گونه در کشور های افریفایی مانند اتیوپی و کلمبیا در ارتفاعات بالای2200 متر از سطح دریا کشت می شود، بدلیل اینکه نگهداری درخت این قهوه دشوار بوده و انواع آفت ها را به خود میگیرد تکثیر این زیرگونه در کشور های مختلف متوقف شده در ضمن این قهوه از کیفیت خیلی بالایی برخودار است که اکثرا برای مسابقات باریستا و چلنج های قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه ی گیشا اخیرا توسط کارشناسان قهوه اتحادیه اروپا بررسی شده و در حال حاضر مزارع کشور چین زیر کشت آزمایشی این زیر گونه می باشد تا با اصلاح نژادی این درخت بتوانند هزینه های کشت و داشت این قهوه را پایین بیاورند و به صورت تجاری در بازار ارائه گردد.

 

 

کشت  قهوه در جزیره قشم ایران

 

به تازگی مقالات خبری مقالاتی از کشت قهوه در جنوب ایران و قشم انتشار داده اند. کشت قهوه در ایران بدلیل شرایط اقلیمی و ارتفاع کشت از سطح دریا امکان پذیر نمی باشد؛ به عنوان مثال شهرکرد ایران بالاترین ارتفاع  از سطح دریا را دارد ولی شرایط آب  و هوایی سرد وخشک می باشد و آب و هوای استوایی در ایران فراهم نیست.

 

در جزیره قشم می توان آب و هوا را شبیه به  استوا در نظر گرفت، ولی خاک حاصل خیز  و بارش باران مستمر  وجود ندارد.  برای کشت قهوه درخت باید دو متر از اطراف فاصله داشته باشد که فضای زیادی را اشغال می کند و این شرایط  در ایران محیا نیست. اگر زمانی به لطف خداوند و سپس دانشمندان و پژوهشگران شرایط کشت قهوه در ایران فراهم شود،  قیمت های دانه سبز قهوه به  شدت کاهش  پیدا می کند و دسترسی به قهوه راحت می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare