لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

چطور قهوه کف دار درست کنیم

How to make frothy coffee
4.2/5 - (23 امتیاز)

چطور قهوه کف دار درست کنیم، این تقربیا سوال خیلی از علاقه مندان به قهوه است.
تصور خیلی از افراد در کشور ما این است که قهوه دارای کیفیت عالی، همراه با کف فوق العاده را باید حتما با دستگاه های گران قیمت تهیه کرد.
در این مقاله می خواهیم به شما، نحوه درست کردن قهوه کف دار با هر مدل قهوه و حتی با قهوه جوش های معمولی موجود در منزل آموزش دهیم و اطلاعات شما را در این زمینه‌ها افزایش دهیم؛ پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می کنیم، صفحه آموزش باریستا ما را با دقت ببینید.

 

روش تهیه قهوه کف دار

 

How to prepare foamed coffee

 

اگر شما هم کف کردن قهوه برایتان مهم است، به شما تبریک می گویم، احتمالا جز آن دسته از افراد خوش سلیقه و خوش ذوقی هستید که در آشپزی یا هر کار دیگری می‌خواهید بهترین باشید و سعی می‌کنید هر چیزی را به بهترین شکل ممکن‌ آن، ارائه دهید؛ پس ما در اینجا به کمک شما میاییم تا باهم بیاموزیم چطور قهوه کف دار درست کنیم.

با توجه به این که قهوه مدل های متفاوتی دارد و هر کدام روش درست کردن منحصر به فرد خود را دارد، در اینجا به شما آموزش می دهیم چگونه روی محبوب ترین قهوه ها، این روش را برای کف دادن آن پیاده سازی کنید.

همان طور که می دانید، شیوه های زیادی برای تهیه هر کدام قهوه وجود دارد. پس با ما تا ادامه همراهی کنید تا ابتدا روش تهیه قهوه ساده، اسپرسو، ترک و فرانسه را برای کف دهی بیشتر به شما ارائه دهیم، سپس به سراغ روش درست کردن آن با دستگاه و بدون دستگاه برویم.

 

روش تهیه قهوه اسپرسو کف دار

 

ابتدا طرز تهیه قهوه ساده را با قهوه جوش معمولی آموزش داده ایم.
شما می‌توانید این روش را بوسیله اسپرسو که پرطرفدارترین قهوه است هم امتحان کنید.
از موارد مورد نیاز می‌توان تنها به مقدار لازم قهوه، آب سرد و میزان لازم شکر اشاره کرد.
طرز تهیه آن هم به شرح زیر است :
1-آب سرد را درون قهوه جوش ریخته و آن را روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش آید.
2-زمانی که آب به جوش آمد، حرارت را کاملا کم کرده و 2 قاشق چای خوری قهوه
را به آب جوش اضافه می کنیم.
3-توجه داشته باشید که در این مرحله نباید مخلوط به وجود آمده را هم بزنیم و بگذاریم حدود 2الی 3دقیقه به همین شکل، بماند و سپس شکر را به آن اضاف کنیم.
4-تمام این موارد را به مدت 4الی5دقیقه می‌گذاریم روی حرارت پایین بماند.
5-حال، مواد را با هم زن یا چنگال هم بزنید تا کف کند.
این روش، یکی از ساده ترین روش ها برای تهیه قهوه کف دار است.
حال اگر بخواهید شیرقهوه کف دار درست کنید، همان مراحل بالا را می‌توان انجام داد و به جای آب، از شیر استفاده کرد تا طعم بهتری داشته باشد.

 

روش تهیه قهوه اسپرسو کف دار به موکاپات

 

شاید شما جز آن دسته از افراد هستید که تصورتان این است که درست کردن قهوه کف دار و خوشمزه فقط با دستگاه امکان پذیر است و همیشه در ذهتنان سوال است که در خانه چطور قهوه کف دار درست کنیم.
اما، ما اینجاییم تا شما را از این افکار غلط رها کنیم و به شما آموزش دهیم که با همان امکانات کم هم می شود، قهوه ای با کیفیت داشت.

موکاپات، دستگاه خانگی است که با آن می‌توان قهوه رو گازی تهیه کرد که این روش در ایران بسیار مرسوم است و در اکثر خانواده ها معمولا یک عدد موکاپات وجود دارد؛ چرا که موکاپات برای تهیه قهوه، جز کم هزینه ترین وسایل محسوب می شود.

 

ابتدا مواد لازم برای تهیه قهوه تنها داشتن یک عدد قهوه ساز ساده رو گازی (موکاپات)، مقدار لازم قهوه، آب سرد و شکر است.
در ابتدای امر لازم است قهوه ی شما آسیاب شده باشد، که در آسیاب کردن آن باید به مواردی توجه کرد، چراه میزان آسیاب قهوه بسیار مهم است و در به خوبی عمل آمدن قهوه نقش بسزایی دارد.

 

برای مثال میزان آسیاب کردن قهوه برای موکاپات با میزان آسیاب شدن آن برای دستگاه کاملا متفاوت است.
حال پس از مطمئن شدن از آسیاب شدن مناسب آن، آب سرد را تا زیر سوپاپ اطمینانی که در موکاپات ها تعبیه شده، پر می‌کنیم؛ باید این نکته کاملا دقیق اجرایی شود چرا که اگر آب از میزان خود زیاد تر شود باعث رقیق شدم قهوه و اگر آب از میزان در
نظر گرفته شده کم تر باشد، قهوه غلظت پیدا می‌کند و یا اکثر مواقع بد طعم می‌شود.

 

آن را با درجه حرارت بسیار کم روی شعله قرار می دهیم، اگر شعله آن از حد گفته شده بیشتر باشد؛ قطعا قهوه می سوزد و طعم خود را از دست می دهد.
حال در فنجان مورد نظر خود، به اندازه یک قاشق چای خوری شکر ریخته و کمی از قهوه دم آمده را به آن اضافه کرده و به تندی آن را هم بزنید. (در اینجا از هم زن های برقی هم می توانید استفاده کنید).
کم کم ما بقی قهوه را اضاف کرده و دوباره هم بزنید.

 

روش تهیه قهوه فرانسه کف دار

 

روش تهیه قهوه فرانسه کف دار

 

اگر بخواهیم قهوه فرانسه را درون فرنچ پرس به عمل آوریم، طوری که مرغوبیت بالایی داشته باشد و کف کند، در ادامه روش تهیه را برای شما توضیح دادیم.
مقداری آب جوش را دورن فرنچ گرس بریزید، 1 عدد قاشق غذاخوری از این مدل قهوه را درون آب جوش ریخته و سر آن را بگذارید تا به مدت پنج الی شش دقیقه به خوبی دم بکشد.

اگر تمایل دارید به آن شیر اضاف کنید به نحو ی که کف کند، می‌توانید شیر را به خوبی با یک همزن برقی هم بزنید و برای تثبیت کف روی شیر، یک الی دو دقیقه آن را درون مایکروویو بگذارید تا کف روی آن شیر، ثابت بماند.
حال شیر را به قهوه دم کشیده شده اضاف کنید تا کف آن روی فنجان باشد و سپس قهوه بی نظیر خود را میل و نوش جان کنید.

 

روش تهیه قهوه کف دار با دستگاه

 

How to prepare foamed coffee with the machine

 

این ها چند راهکار ساده بود که می‌توان به کمک شان مابقی قهوه ها را نیز با موکاپات یا قهوه جوش ساده به عمل آورد، هم چنین اگر به کمک دستگاه قهوه شما آماده شده باشد؛ نکات قابل توجه در آن این است که آسیاب شدن قهوه به اندازه باشد و دقیقا اسپرسو شما مناسب دستگاه آسیاب شده باشد، فشار قهوه نیز از موارد حائز اهمیت است و هم چنین دمای آب موجود در دستگاه باید مناسب باشد.

 

فوم گیری قهوه

 

Foaming coffee

 

فوم شیر یا همان کف شیر در بسیاری از نوشیدنی های پرطرفدار کافه، مانند قهوه و اکثر نوشیدنی های مشابه، استفاده می شود و در خوش طعم تر شدن آن ها تاثیر بسزایی دارد  و با عث می شود که بدانیم چطور قهوه کف دار درست کنیم.
از جمله روش هایی که می توان آن را تعبیه کرد را به شما توضیح می دهیم.

 

فوم گیری با استفاده از مایکروویو، همزن، فرنچ پرس و دستگاه اسپرسو ساز و… تعبیه می شود.

 

فوم گیری با استفاده از مایکروویو

 

در این روش می بایست ابتدا شیر را در شیشه ای در دار، تا نصفه پر کنید و آن را به خوبی تکان دهید تا کف کند، سپس بلافاصله آن را درون ظرفی ریخته و حدودا 30ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا کف روی شیر ثابت بماند و سپس آن را روی قهوه بریزید.

 

فوم گیری یا تهیه کف شیر با همزن

با در دست داشتن یک همزن ساده، شیر را که با گرم کردن آن، دمایش را به 60الی 70درجه سانتیگراد رساندیم، به خوبی هم می زنیم تا کف روی آن شیر را مشاهده کنیم و چنانچه می خواهیم کف روی شیر ثابت بماند، آن را به مدت کوتاهی، معمولا 20الی 30ثانیه درون مایکروویو می گذاریم و سپس آن را به قهوه خود اضافه کرده و به سوال چطونه قهوه کف دار درست کنیم، پاسخ می دهیم و آن را نوش جان می کنیم.

 

فوم گیری با فرنچ پرس

 

اگر بخواهیم آسان ترین شیوه برای این کار را به شما آموزش دهیم، همین شیوه کمک گرفتن از فرنچ پرس است.

شیر را پس از گرم کردن و به دمای مطلوب رساندن، درون فرنچ پرس می ریزیم، حال اهرم فرنچ پرس را به بالا و پایین می بریم تا قسمت صافی آن اهرم از شیر بگذرد و این عمل را چندین مرتبه تکرار می کنیم.

هنگامی که درب فرنچ را برداریم، فوم ایجاد شده و می توانید آن را مصرف کنید.

 

فوم گیری با دستگاه اسپرسو ساز

 

دستگاه های اسپرسو ساز به طور اتوماتيک و خودکار، هوا را به شیر در حال داغ شدن و مورد فشار، اضاف می کنند  که همین عمل باعث به وجود آمدن کف بسیار لذیذ روی شیر می شود.

 

بهتر است برای سرو این نوشیدنی از فنجان های کوچک کف ساز استفاده کنیم.

 

 

 

علت کف نکردن قهوه

 

علت کف نکردن قهوه

 

اگر شما هم از علاقه مندان به قهوه به خصوص قهوه کف دار هستید و هر چه تلاش می کنید، نمی توانید قهوه خودتان را همراه با کف درست کنید، و با وجود داشتن اطلاعات در باره انواع قهوه ها، این سوال همیشه در ذهنتان است که چطور قهوه کف دار درست کنیم؛ حتما دلیلی دارد.
ما دلایل رو به شما می گیم.

1-یکی از دلیل ها می تواند نوع آسیاب کردن دانه های قهوه باشد.

2-دلیل دوم می تواند به خاطر دمای نامناسب آب باشد و پیشنهاد ما به شما این است که دمای آب خود را به 20درجه رسانده و سپس آن را در دستگاه یا موکاپات بریزید.

3-دلیل سوم بخاطر فشار نامناسب بوجود آمده روی قهوه است.

4-هم چنین اگر قهوه مورد استفاده شما مانده باشد و مدت زیادی از تاریخ برشته شدن آن گذشته باشد، قهوه کف نخواهد کرد.
هم چنین اگر از دستگاه استفاده می‌کنید، تجربه نشان داده که همیشه قهوه های دوم و سوم از قهوه اول گرفته شده، با کیفیت تر خواهند شد.

 

اشتباهات در فوم گیری قهوه

 

اشتباهات در فوم گیری قهوه

 

همانطور که می دانید فوم گیری قهوه کار بسیار مهم و حساسی است و در خوش طعم شدن آن، نقش خیلی مهم و به سزایی دارد و یک اشتباه کوچک در روند فوم گیری، همه چیز رو بهم می ریزه.

مثلا اگر شیر بیش از حد داغ شده باشد و دمای آن بالا باشد، در ترکیب شدن آن با قهوه به مشکل می خوریم و بافت زیبا و مخملی ذاتی شیر را ممکن است از دست بدهیم.

بنابرین دما را باید به کمک دماسنج کنترل کنید تا از 70 درجه بالا تر نرود.

به سایز و اندازه فنجان مورد استفاده برای فوم گیری دقت کنید که حتما مناسب با میزان نوشیدنی ما باشد، آن را کاملا تمیز و خشک نگه دارید.

  1. دونا گفته؛
    22:33 2021/12/26

    عالی بود

  2. میدیا گفته؛
    10:02 2023/01/27

    واقعا ممنونم برای توضیحات کاملتون
    خیلی با حوصله همه چی رو کامل توضیح دادید

    • Amoozesh گفته؛
      10:45 2023/01/28

      از توجه و نظر شما سپاسگذاریم در شبکه های اجتماعی اکادمی قهوه پاپی کافی رو دنبال کنید

  3. رضا گفته؛
    07:22 2023/04/06

    بسیار عالی قبلا در جایی دیدم توضیح می‌داد آب داغ را در موکاپات بریزید حالا فهمیدم کاملا اشتباه بوده . در ضمن جایی شنیدم گفتند شیر را در آخر پس از آماده شدن قهوه باید اضافه کرد چون به جای آب استفاده کنیم زود جوش آمده و میسوزد؟ آیا درست است

    • Amoozesh گفته؛
      22:57 2023/05/06

      از شیر داخل موکاپات استفاده نکنید شیر بعد از عصاره گیری اسپرسو به قهوه اضافه میشه بصورت گرم

  4. مهدی خاکپور گفته؛
    21:19 2023/09/25

    ایانوعی پودر وجود دارد که برا کف کردن به قهوه اضافه کنیم

    • Amoozesh گفته؛
      20:46 2023/09/30

      بله پودر های کف ساز هیت ولی به قهوه های فوری اضافه میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare