لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

قهوه چگونه تولید می شود

How coffee is produced
5/5 - (3 امتیاز)

قهوه چگونه تولید می شود؟ این سوال تمام کسانی است که حداقل قهوه را در طول روز یک بار مصرف می کنند و دوست دارند اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ چرا که عده ای از افراد علاقمند هستند که زمانی که از خواب بیدار می شوند، تنها به فکر نوشیدن اولین فنجان قهوه خود هستند تا بتوانند باقی روز را پرانژری و سرحالی بیشتری سپری کنند و با دانستن روند تولید قهوه کمی از تولید کنندگان این نوشیدنی محبوب تشکر کرده باشند.

تا ادامه مقاله ما را دنبال کنید تا توضیحات جامعی را به شما منتقل کنیم و متوجه شویم این نوشیدنی زیبا چه فرایند هایی را طی می کند تا میهمان خانه های ما برای نوش جان شدن توسط ما، شود.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری هم در این زمینه داشته باشید، می توانید آموزش باریستا را مشاهده کنید.

 

قهوه چطور تولید می شود؟

 

قهوه چطور تولید می شود

 

ما در اینجا دو روش تولید قهوه را برای شما مخاطبان علاقمند به قهوه، باز خواهیم کرد.

معمولا اصطلاحی که برای فرآیندی که برای سوال  قهوه چگونه تولید می شود به کار برده می شود، قهوه از مزرعه تا فنجان است.

اما همیشه به این نحو نیست که قهوه را از مزارع کاشت استخراج کنند. گاهی قهوه از مدفوع حیوان باارزشی مثل فیل حاصل می شود؛

بله، درست حدس زدید. شاید کمی عجیب غریب باشد، اما واقعیت این است که کمیاب ترین و گران قیمت ترین قهوه را از مدفوع فیل، به دست می آورند، گاهی قهوه از مدفوع حیوان با ارزشی مثل فیل حاصل می شود که این اتفاق و این نوع قهوه بیشتر در کشور تایلند تولید می شود و معده فیل های آن منتطقه با خوردن دانه عاج سیاه، پروتئین های موجود درون آن دانه ها را می شکنند و باعث می شوند قهوه دارای تلخی کمتری باشد چرا که با شکستن آن پروتئین ها که منابع اصلی تلخی دانه قهوه هستند،تلخی را کم می کنند ؛ که در ادامه راجع این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

اما امروزه، اگر علاقمند به خوردن قهوه و اطلاعات مربوط به آن باشید، احتمالا می دانید قهوه چگونه تولید می شود. قهوه هایی که ما در کشور خود می خوریم را با زحمت فراوان از مزرعه قهوه، از روی درختان قهوه کشت می کنند، که شکل میوه های آن درخت زیبا یعنی همان دانه های قهوه، به میوه های زیبای گیلاس، شباهت زیادی دارد.

 

اگر شکل ظاهری آن میوه قهوه را دیده باشید، احتمالا می دانید که از دو هسته کنارهم قرار گرفته شده، تشکیل شده اند و زمانی که آن میوه به اندازه کافی رسیده شود، آن دو قسمت از یک دیگر جدا خواهند شد.

امروزه تجارت قهوه در بازارهای بزرگ جهانی به شدت پررونق است و می توان گفت این تجارت از بزرگ ترین تجارت های بزرگ بعد از نفت می باشد، پس می توان نتیجه گرفت کشور هایی که در آن ها صادرات قهوه و تجارت آن، رواج دارد به سرعت در حال پیشرفت هستند.

این نوشیدنی به حدی محبوب است که در سراسر کشورهای تولید کننده خود وزارت قهوه وجود دارد.

در ایران، شرکت های بسیار کم و اندکی این کار را انجام می دهند و در کار خود ضعیف هستند، پس اگر بتوان در این حوزه قوی شد و صادرات را آغاز کرد، به راحتی می توان به موفقیت و در آمد های بالا در این حوزه رسید.

 

قهوه و مدفوع فیل

 

قهوه و مدفوع فیل

 

 

 

بله، درست شنیدید. مدفوع فیل!!!

در  کشور تایلند، فیل های منطقه معروف مثلث طلایی، با ارزش ترین، گران ترین و کمیاب ترین قهوه را به کمک دستگاه گوارش خود تولید می کنند.

البته نا گفته نماند که نگهداری این فیل ها بسیار وقت گیر و پر هزینه است و به علت عرضه کم و تقاضای بالای این محصول، هزینه آن سر به فلک کشیده و تنها در هتل های لوکس و گران قیمت موجود در چهار کشور مطرح دنیا، برای افراد ثروتمند تعبیه شده و قیمت آن فنجانی 50 دلار است!

از این قهوه، با نام و عنوان قهوه عاج سیاه یاد می شود. این در حالیست که قهوه نمی تواند به صورت طبیعی غذای فیل باشد، این حیوان تنها در فصول گرم و هنگام خشکسالی به سراغ گیاه قهوه برای خوردن آن می رود و آن را نوش جان می کند و به همین علت است که دستگاه گوارشی آن، قادر به تولید این قهوه نادر می شود.

 

در واقع دستگاه گوارش این حیوان، قادر به از بین بردن پروتئین موجود در قهوه است که همین موضوع باعث لذیذ و خوش طعم شدن قهوه می شود و مقداری از تلخی آن را می گیرد.

آزمایشات صورت گرفته روی بدن فیل، حاکی از آن است که کافئین موجود در قهوه ای که فیل آن را می خورد، به هیچ وجه وارد بدنش نمی شود و اثری روی بدن این حیوان دوست داشتنی ندارد.

 

 

قهوه و مزارع کشت آن

 

Coffee and its cultivation fields

 

بطور کلی اگر بخواهیم به طور خلاصه مراحل تهیه قهوه و رسیدن آن را به دست خودمان بگوییم، باید مراحل زیر را یک به یک و به ترتیب اجرایی کنیم.

همان طور که همه ما هم این موضوع را می دانیم، مرحله اول برداشت دانه هایی اشت که از قبل آن ها را در مزارع کاشته ایم و در ادامه توضیح داده ایم که برداشت به چه صورت هاییی انجام می شود. حال نوبت به فرآوری دانه ها می شود که

فرآوری دانه قهوه به دو روش قابل انجام است: روش اول روش فرآوری خشک است که با روش طبیعی تفاوتی ندارد و روش دوم روش مرطوب است که پس از چیدن و برداشت دانه ها آن را برای مدت زمان محدودی که تقربیا 48ساعت است، درون آن فرار می دهند تا حسابی خیس بخورد و سپس برای از بین بردن لزجی آن، آن را می شویند و برای مدتی در برابر نور مستقیم خورشید قرار می دهند تا بخ خوبی خشک شود.

از روش اول بیشتر در مناطقی که خشک است و کم آبی وجود دارد استفاده می شود.

 

اکثرا پاسخ به سوال قهوه چگونه تولید می شود،با توجه به شرایط تمامی افراد جامعه در عصر امروز به شیوه زیر است.

کشت قهوه در مزارع، شامل مراحل زیر است:

برداشت

فرآوری قهوه

برشته کاری

مرحله برداشت، که خودش شامل دو روش برداشت و یا چیدن عمومی و چیدن انتخابی می شود.

در چیدن عمومی، همه دانه های قهوه بدون انتخاب، با کیفیت و بی کیفیت در درون هم، چیده می شوند و با هم مخلوط هستند. می‌توان گفت این روش، از هزینه کمتری برخورداراست که در مقایسه با برداشت و چیدن انتخابی از کیفیت پایین تری برخوردار است، چرا که در چیدن انتخابی، اکثرا  آن محصولاتی چیده می شوند که کیفیت بالا تری دارند، در نتیجه هزینه آن بالا تر می رود.

بعد از اینکه این محصول شگفت انگیز را از مزارع، چیدیم و آن را برداشت کردیم(که البته این مرحله می تواند حاصل سالها تلاش و زحمت مزرعه داران باشد)، حال نوبت به آن می رسد که دانه های آن را از میوه اصلی خودش که میوه ای شبیه به گیلاس است، جدا کرده و آن دانه را که در ابتدا به آن، قهوه سبز می گویند را خشک کنیم و پس از آن، مرحله رست یا برشته کاری آن آغاز می شود.

 

پایتخت قهوه در دنیا

 

The coffee capital of the world

 

در واقع نمی توان تنها یک کشور را به عنوان پایتخت قهوه در دنیا معرفی کرد، چرا که هر کشوری به شیوه خاص خودش در بحث قهوه، شهرتی دارد.

برخی کشور ها مصرف کننده های قوی قهوه، برخی تولید کننده های قوی و برخی هم از لحاظ وجود زیاد کافه در شهر یا کشور خود، معروف شده اند و محبوبیت کسب کرده اند.

برای مثال، در کشور ایتالیا شهر رم، به دلیل وجود بیش از حد کافه و قهوه فروشی، یکی از  پایتخت های قهوه در دنیا محسوب می شود یا وین شهری است که به طور کلی بخاطر وجود تعداد بسیار زیادی کافی شاپ، کل شهر به کافی شاپ و فضای آن شبیه شده است. پس می توان آن را به نوعی پایتخت نامید.

اگر بخواهیم از لحاظ تولید و صادر کننده بودن، شهری را به عنوان پایتخت قهوه بنامیم، کوبا حرف اول رادر صادرات قهوه می‌زند.

اسکاندیناوی، مردمی عاشق قهوه دارد و محبوبیت قهوه در این شهر به شدت بالاتر از شهر های دیگر دنیاست، پس از این منظر پایتخت محسوب می شود.

یا برای مثال، اگر بخواهیم هر نوع قهوه را بصورت جداگانه مورد بحث قرار دهیم، کشور ترکیه حرف اول را در تولید مرغوب ترین قهوه ترک می زند.

 

قهوه در ایران چگونه تولید می شود

 

این سوال خیلی از شماست که بدانید در کشور ما قهوه چگونه تولید می شود. تا مدتی قبل، ایران کشوری بود که تنها مرحله بسته بندی قهوه را در کارگاه ها انجام می‌داد و مراحل تولید آن در کشور های وارد کننده انجام می گرفت، اما خوشبختانه امروزه به دلیل محبوبیت بالای این نوشیدنی خوش طعم در بین تمام مردم کشور عزیزمان، به تازگی این کسب و کار آغاز شده و ایران هم به تولید کننده قهوه تبدیل شده، اما هنوز آنقدر رونق نیافته که همه مردم کشور، این موضوع را بدانند.

تحقیقات حاکی از آن است که در حال حاضر، تولید تنها در شهرتهران و مشهد انجام می شود.

امید است که در آینده ای نزدیک به بزرگ ترین صادر کننده در جهان تبدیل شویم.

 

بهترین قهوه دنیا در کجا تولید می شود

Where is the best coffee in the world produced?

 

 

مقایسه قهوه ها با هم و انتخاب بهترین قهوه، کمی سخت می شود، چرا که همانطور که می دانیم و در قبل هم اشاره کردیم، ابزارهای مقایسه و سنجش می تواند کاملا متفاوت و سلیقه ای باشد.

زیرا لزوما گران قیمت ترین قهوه را نمی توان بهترین ها در نظر گرفت، هم چنین ممکن است عملکرد تولید یک نوع قهوه در کشوری بسیار عالی باشد و در تهیه نوعی دیگر از قهوه به شدت ضعیف عمل کند، پس معیار برای انتخاب بهترین ها در هر مسئله ای می تواند سلیقه ای باشد.

شاید بهترین راه برای قضاوت این موضوع این باشد که از تجربه شخصی خبره ها و خریداران خبره و همیشگی کمک گرفت، یا آن قدر انواع مختلف قهوه را امتحان کرد که بالاخره سلیقه خود را دراین باره فهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare