لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

فواید و مضرات قهوه اسپرسو

فواید و مضرات قهوه اسپرسو
4/5 - (5 امتیاز)

قهوه همانند بقیه نوشیدنی ها فواید و مضراتی دارد، ولی فواید آن خیلی بیشتر از ضرر های آن است و می توان آن را در دسته ی نوشیدنی های سالم قرار دهیم.

امروزه با توجه به اینکه سلیقه و ذائقه ی مردم ایران از چایی به سمت قهوه تغییر پیدا کرده است و اصولا باید فرهنگ سازی صحیح در زمینه تهیه و نوشیدن قهوه و آموزش باریستا باید در ایران انجام پذیرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا فواید و مضرات قهوه اسپرسو را بازگو کنیم.

 

 

آشنایی فرهنگ های مختلف با قهوه

 

 

قهوه به عنوان محبوب ترین نوشیدنی در سطح جهان جایگاه ویژه ای را در بین مردمان اقوام مختلف پیدا کرده است و فواید آن که از مهمترین عوامل آشنایی علاقه مندان به قهوه، اثر کافئین آن است. پیدایش قهوه در یمن توسط چوپانی به نام کالدی انجام گرفت که همان اوایل نیز از اثر کافئین برای افزایش تحرک روزانه استفاده میکردند، گیلاس قهوه را قبایل افریقا برای تهیه ی سوپ و نوشیدنی های مختلف استفاده میکردند که از همان ابتدا فواید قهوه برای مردم ثابت شده بوده است.

قهوه از اتوپی به یمن برده و مزارع کشت ، پرورش و کمپانی های مختلف تهیه قهوه تشکیل گردید، از یمن قهوه به اروپا، ایران و یونان برده شد که مورد استقبال مردمان این کشور ها قرار گرفت، در فرهنگ مردمان عرب، ترک و یونان قهوه اثر خیلی مهمی داشته است تا جایی که شاعران برای آن شعر سروده اند و دم ابزار های مختلفی با توجه به سلیقه و ذایقه طعمی خود اختراع و تهیه کرده اند.

قهوه ترک و قهوه یونانی که بسیار شبیه به هم هستند توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شد و جزئی از سبد غذایی، نوشیدنی و فرهنگ این مردمان قرار گرفته است. قهوه بدلیل ایجاد تحرک زیاد در افراد و شادابی در زمان کاتولیک ها، کلیسا های کشور اروپایی مصرف قهوه را ممنوع اعلام کردند و در نهایت اولین قهوه خانه ها در شهر ونیز ایتالیا تاسیس گردید.

 

 

تاثیرات مفید قهوه بر بدن

 

تاثیرات مفید قهوه بر بدن

 

 

با اینکه اکثریت مردم قهوه را به این نیت نوش جان می کنند که با عث افزایش نیرو و انرژی در آن ها شود، ممکن است ندانند که قهوه‌ اسپرسو یا هر قهوه دیگر برای سلامتی‌شان نیز مفید است و اگر این نکته را بدانند با امنیت و آرامش خاطر بیشتری نوش جان می کنند.

چند مورد از موارد فواید قهوه را باهم بررسی می کنیم تا بتوانیم به خوبی قهوه را با بقیه نوشیدنی ها مقایسه کنیم:

مصرف قهوه شامل بسیاری از مواد مغذی می باشد.

جلوگیری از بیماری های مغزی و بیماری پارکینسون

دارا بودن ویتامین B1 تیامین

کاهش ابتلا به بیماری های کبدی

جلوگیری و کاهش ابتلا به سرطان

کاهش وزن و لاغری با مصرف قهوه

کاهش ابتلا به افسردگی

جلوگیری از پیری زودرس

جلوگیری از دیابت

افزایش انرژی

تقویت حافظه

بهبود تمرکز

ریسک پایین سکته های قلبی

بهبود گوارش

بهبود خلق و خو

کاهش ریسک مرگ

 

مصرف قهوه در ابتدای روز باعث شادابی و افزایش تحرک افراد می گردد، قهوه نوشی فرهنگی اصیل دارد که افراد دوست د ار قهوه باید انواع آن و نوع استفاده از دم ابزار های مختلف را به خوبی یاد بگیرند تا به صورت استاندارد قهوه را دم آوری و مصرف کنند. البته باید این نکته را در نطر گرفت که فواید آن تا زمانی پا برجاست که مصرف آن به اندازه باشد و از حد مجاز خود تجاوز نکند. مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که خوردن قهوه به اندازه دو الی سه فنجان نمی تواند ضرری برای افراد سالم داشته باشد، این در حالی است که همین میزان ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند مضر باشد ؛ پس به آن ها توصیه می کنیم در مورد میزان مصرف قهوه روزانه خود با پزشک متخصص عروق خود در میان بگذارند تا با مشکلاتی از قبیل تپش قلب یا افزایش ضربان قلب، یا مشکلات حاد تر مانند سکته های قلبی ناشی از مصرف بیش از حد در امان باشند.

شاید جالب باشد که درباره میزان کالری قهوه نیز شما را مطلع کنیم. درست است که در بالا به خاصیت لاغر کنندگی قهوه اشاره کردیم، اما نه این که قهوه به هیج وجه کالری نداشته باشد. پس توصیه ما به شما این است که ورزش و تحرک بدنی را حین نوشیدن اسپرسو به منظور کاهش وزن و تناسب اندام استفاده کنید تا به این فایده بی نظیر قهوه دست پیدا کنید.

 

 

تحقیقات علمی امروزه بر روی دم آوری انواع قهوه نشان داده که قهوه می تواند:

عملکرد مغز شما را بهتر کند و در تصمیم گیری ها و حل مسائل هوشیار تر و بهتر اقدام می کنید.

رفع خستگی و ایجاد حس شادابی برای افراد

ایجاد حس سیر بودن موضعی و مصرف کمتر غذا بنابراین لاغری فرد

بعد از مصرف قهوه شما بیشتر آب و مایعات مصرف میکنید که به رفع یبوست افراد کمک می کند

افزایش فعالیت شش در بدن و رفع مشکلات تنفسی افراد

افزایش تمرکز افراد برای انجام فعالیتهای روزانه

افزایش عملکرد سوی چشم با مصرف قهوه

درصورت مصرف قهوه با کیفیت به رفع مشکلات کبدی در افراد کمک می کند.

برای بعضی افراد با توجه به طبع بدنی آنها میتواند افزایش دهنده قوای جسمی باشد.

 

 

فواید قهوه در طب سنتی

 

قهوه از نظر طبع شناسی سنتی سرد و خشک میباشد، و جز دسته آلالوئید ها قرار دارد کسانی که طبع بدنی آنها سرد میباشد در نوشیدن زیاد قهوه احتیاط کنند و حتما آنرا با خنثی کننده ای مانند میوه های خشک گرم و آب زیاد میل کنند. و همچنین میتوانند بعنوان دارو نیز استفاده کنند، قهوه بدلیل اینکه دارای کافئین میباشد مصرف روزانه ی آن عادتی را در بدن فرد ایجاد میکند که نام اعتیاد داشتن را نمیتوان بر این عادت عنوان کرد زیرا نوشیدن بیش از حد هر نوشیدنی میتواند برای بدن مضر باشد.

 

 

قهوه محرک است و هضم غذا را آسان می کند.

قهوه میتواند بر تب های شدید غلبه کند.

مسمومیت های ناشی از مصرف الکل را سریع بر طرف می کند.

به درمان یرقان کمک میکند.

ضد افسردگی می باشد.

مصرف روزانه قهوه می تواند مقاومت بدن را نسبت به بیماری ها بالا ببرد.

برای ورزشکاران مفید و سوخت وساز بدنشان را بالا می برد.

ادرار آور است و از ایجاد یبوست جلوگیری می کند.

از پوسیدگی دندان ها مراقبت می کند.

به دلیل ترشح هورمون های کورتیزول و هورمون های نشاط آور در مغز نوشیدن قهوه برای مغز مفید می باشد.

 

 

 

 

مضرات مصرف قهوه

 

مضرات مصرف قهوه

 

مضرات مصرف قهوه در مدت زمان طولانی باعث مشکلاتی در بدن افراد گردد:

در ابتدا باید موارد منبع مصرف قهوه را به خوبی بدانید که مصرف قهوه برای افرادی که بیماری های قلبی و عروقی دارند پیشنهاد نمی شود.

قهوه برای افراد زیر 7 سال و خانم های بار دار پیشنهاد نمی شود.

کلسترول خون در صورت مصرف قهوه بی کیفیت ودارای چربی های مضر میتواند افزایش پیدا کند.

ایجاد بیخوابی بعد از نوشیدن قهوه می تواند هم مضر و مفید باشد.

حرکات عضلانی بی ارادی می تواند در اثر مصرف زیاد قهوه برای اشخاص پیش آید.

ایجاد مریضی وناراحتی معده و روده ای در اثر مصرف قهوه بدون فیلتر شده می تواند ایجاد گردد.

ابن سینا دانشمند و پژوهشگر ایرانی که نویسنده چندین کتاب از قبیل قانون می باشد در کتاب خود از قهوه با نام بونو می شناسد و از فواید و مضرات قهوه اسپرسو و این میوه به خوبی در کتاب خود مطالبی ارائه کرده است.

البته عوارض قهوه بیشتر خود را در بین افراد باردار، شیر ده و مستعد بیماری خود را نمایان می کند و خیلی کم پیش می آید که عارضه ای برای افراد سالم داشته باشد.

 

 

 

 

مصرف صحیح ترکیبات افزودنی به قهوه

 

 

مصرف قهوه باید بصورت صحیح و استاندارد باشد به همین منظور علاقه مندان به نوشیدن قهوه باید نحوه ی صحیح درست کردن قهوه را آموزش ببینند که آکادمی قهوه پاپی کافی مقالات و محتوای آموزشی در این زمینه را تهیه و ارائه کرده است.

ترکیبات خاص و مشخصی را می توانیم با شیر انجام دهیم تا در طعم و طبع آن تاثیر منفی نداشته باشد یکی از این موارد شیر میباشد، قهوه با شیر بخار داده شده می تواند طعم متفاوت و خوشمزه ای را ایجاد کند که نام های مختلفی با توجه به میزان قهوه، شیر گرم و بخار شیر می تواند ترکیب جدید ونام جدیدی ایجاد شود به عنوان مثال نوشیدنی معروف کاپوچینو تشکیل شده است. از یک شات عصاره اسپرسو و 150میلی لیتر شیر بخار داده شده که حدود35میلی لیتر فوم شیر پرچرب نیز به این ترکیب اضافه می شود شیر می تواند طعم تلخی قهوه را بگیرد و طبع آن را ملایم تر کند، بصورت کلی قهوه را با شکر و قند به هیچ عنوان شیرین نکنید، چون فقط غلظت آن را بالا  می بریم و شدت طعمی را در آن افزایش می دهیم یکی از موارد افزودنی که برای بالانس کردن طعم قهوه استفاده می شود شیر بخار داده شده است.

نوشیدن آب بعد از قهوه می تواند اسیدی بودن قهوه را در معدن جبران و از رفلکس معده جلوگیری میکند، به اشتباه افراد شات آب را قبل از سرو قهوه میل میکنند. نوشیدن شکلات همراه قهوه می تواند طعم قهوه را برای مخاطب دلپذیر تر و کافئین نوشیدنی را بالاتر ببرد.

همراه شیر و قهوه شربت های طعم دهنده مختلفی مانند سیروپ فندق، کارامل، شکلات و وانیل را می توانیم به آن اضافه کنیم تا طعم نوشیدنی را خوشمزه تر و باب میل مشتری قرار دهیم.

قهوه ی با کیفیت باید از نظر رنگ قهوه ای شکلاتی و تیره زیاد نباشد، به این درجه برشته کاری مدیوم می گویند و تاریخ برشته کاری آن برای مصرف زیر سه ماه باشد.

    • Amoozesh گفته؛
      16:57 2022/08/13

      سپاس از شما حتما . مطالب بیشتر صفحات مجازی اکادمی را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare