لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

طرز تهیه قهوه غلیظ

طرز تهیه قهوه غلیظ
3/5 - (4 امتیاز)

شما به عنوان یک قهوه دوست انواع قهوه و روش های مختلفی برای دم آوری آن را باید امتحان کرده باشید، در حال حاضر می خواهیم طرز تهیه قهوه غلیظ را به شما عزیزان آموزش دهیم. قهوه انواع مختلفی نظیر عربیکا و روبوستا دارد، دانه های قهوه عربیکا دارای طعمی ترش وکافئین ملایم هستند که حدود60درصد مزارع جهان را زیر کشت این گونه ی قهوه می باشد، قهوه های روبوستا دارای طعمی تلخ تر و کافئین بیشتر می باشد برای کشت این نوع قهوه ارتفاع کشت حدود 400 الی 800متر از سطح دریا می باشد. اگر می خواهید بیشتر درباره قهوه هاو آموزش آن ها بدانید، به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید

قهوه روش های مختلفی برای دم آوری دارد که بستگی به نوع قهوه و طعم نهایی آن می توانیم متد و روش را انتخاب کنیم به صورت کلی روش های دم آوری قهوه به سه دسته تقسیم می شوند: تحت فشار، غوطه وری، قطره ای و فیلتری.

 

تهیه قهوه غلیظ توسط نسکافه گلد

 

تهیه قهوه غلیظ توسط نسکافه گلد

 

قهوه نسکافه یا قهوه فوری که از پودر قهوه و مواد افزودنی تهیه شده است، فقط با اضافه کردن آب جوش می توانیم به صورت کامل در آب حل کنیم و نوشیدنی نهایی قهوه را تهیه کنیم این قهوه عمدتا طعم های تخمیری و ترش دارد. قهوه ی نسکافه عمدتا به صورت رقیق و در حجم 150میلی لیتر یعنی به میزان یک فنجان چایی تهیه و میل می شود، ولی بعضی افراد طبق سلیقه ی خود دوست دارند در حجم کمتر و غلظت بالاتر میل کنند توجه کنید این قهوه را با عصاره اسپرسو اشتباه نگیرید و قهوه فوری نوعی از قهوه های دمی است که طبق استاندارد نوشیدنی ها غلظت کمی دارد.

 

برای دانستن طرز تهیه قهوه غلیظ نسکافه، کافی است مقدار دو قاشق چای خوری پودر نسکافه به فنجان خود اضافه کنیم سپس مقدار کمی آب جوش به آن اضافه می کنیم تا سطح پودر قهوه خیس شود.

 

مرحله ی بعد اگر دوست دارید قهوه ی خود را شیرین میل کنید شکر به محلول خود اضافه می کنید، توجه کنید اضافه کردن شکر یا قند به این محلول باعث میشود غلظت آن بالاتر برود و کمی نیز طعم شیرینی به خود می گیرد.

 

در این مرحله ما نوشیدنی قهوه با غلظت خیلی بالا داریم که شاید باب میل شما نباشد به همین دلیل به نسبت دلخواه آب یا شیر گرم به آن اضافه میکنیم تا رقیق تر و طعم آن بالانس تر بشود.( توجه کنید بجای شکر میتوانیم شکلات تلخ و تخته ای را در نوشیدنی خود حل کنیم تا طعم جذابی و خوشمزه ای داشته باشد.)

 

در روش تحت فشار، نیاز به دستگاه قهوه ساز اسپرسو داریم، تا بتواند فشار لازم را برای عصاره گیری فراهم کند. دستگاه اسپرسو ساز برای اولین بار توسط لویچی بیتزرا در کشور ایتالیا ابداع شد که تحولی در دنیای قهوه ایجاد کرد و در  حال حاظر اسپرسو ساز های برقی بسیار متنوع و بروزرسانی شده اند که بتوانیم تمام عوامل متغییر را در عصاره گیری تغییر بدهیم و به طعم ایده آل نهایی نوشیدنی برسیم.

 

دانه ی قهوه را می توانیم در سایز های مختلف توسط دستگاه آسیاب برقی یا دستی خرد کنیم هر کدام از سایز آسیاب مناسب روش خاصی برای دم آوری می باشد، به عنوان مثال برای تهیه ی قهوه دمی فرانسه باید سایز آسیاب قهوه درشت شبیه به نمک دریا باشد و برای تهیه ی قهوه ترک باید سایز قهوه ریزترین حالت ممکن شبیه به ماسه باشد، سایز قهوه اسپرسو نسبت به وزن قهوه عصاره گیری و فشار دستگاه اسپرسو ساز میتواند متغیر باشد و یک باریستا با علم و تخصص میتواند قهوه و آسیاب را نسبت به دستگاه اسپرسوساز کالیبره کند.

 

 

تهیه قهوه غلیظ اسپرسو

 

تهیه قهوه غلیظ اسپرسو

 

قهوه اسپرسو روش دم آوری می باشد که به نسبت بقیه روش ها نوشیدنی نهایی غلیظ تر می باشد. به این دلیل که حجم سابه ی قهوه دوبرابر عصاره نهایی می باشد تحت فشار20بار و دمای92درجه سانتی گراد عصاره گیری می شود. اگر بخواهیم قهوه اسپرسو ما غلیظ تر از این میزان و کافئین خیلی بالاتری داشته باشد می توانیم مقدار دوز سابه قهوه را بالا ببریم یا درجه ی آسیاب قهوه را تا حد ممکن ریز کنیم( اگر درجه آسیاب بیش از اندازه ریز شود آب تحت فشار هم نمی تواند از قهوه عبور کند، به همین دلیل تا حدی مشخص می توانیم درجه را ریز کنیم.)  به عنوان مثال میتوانیم از مقدار 20گرم پودر قهوه برای تهیه اسپرسو در دستگاه های صنعتی استفاده کنیم که اگر سایز آسیاب درست باشد حدودا 40ثانیه عصاره گیری 35میل لیتری اسپرسو طول میکشد، این عصاره قهوه بسیار غلیظ و دارای کرما و خامه بیشتری می باشد.

 

 

عصاره گیری قهوه

 

قهوه نوشیدنی است که از انحلال یک ماده جامد در حلال آب تهیه میشود، به همین دلیل با تغییر متغیر های سایز و سطح تماس ارتباط ماده جامد با حلال و دمای حلال می توانیم غلظت نهایی نوشیدنی را تغییر دهیم، تمامی این پارامتر ها درعصاره گیری قهوه و همه ی متد ها دم آوری مورد بررسی قرار می گیرد تا فنجان نهایی باب میل مشتری شما باشد.

عصاره گیری ایده آل از قهوه می تواند بسیار به طعم نهایی قهوه شما کمک کند، و حال باید بدانیم که آیا قهوه ایده آل دارای غلظت بالا و یا کمی می باشد، برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نحوه ی عصاره گیری از قهوه را به خوبی یاد بگیریم، قهوه ی اسپرسو یعنی عصاره گیری 18گرم سابه ی قهوه تحت تاثیر فشار8.5 بار و دمای92درجه ی سانتی گراد برای تهیه ی35میلی لیتر قهوه نهایی عصاره گیری شده این عصاره گیری باید در طول زمان 25الی35 ثانیه انجام پذیرد.

 

پارامتر های متغیری که می توانیم در عصاره گیری اسپرسو تغییر دهیم ونسبت به هر نوع قهوه متفاوت میباشد، عوامل درجه ی آسیاب و میزان گرم قهوه در زمان و میزان عصاره گیری تاثیر دارد. اگر درجه ی آسیاب قهوه ریز باشد میتواند قهوه اسپرسو بسیار غلیظ و یا به اصطلاح سوخته شود که عمدتا طعم چوب سوخته و زغال میدهد که اصلا خوشایند نیست.

اگر وزن قهوه ی مورد استفاده  بیش از حد معمول باشد، یعنی سبد قهوه ی اسپرسو ما که 18گرم قهوه جای می گیرد را با 20گرم پر کنیم. در حین عصاره گیری متوجه می شویم که مقدار قهوه بسیار غلیظ و تاثیر بدی بر روی طعم داشته است این غلظت به نحوی می باشد که شما وقتی نوشیدنی عصاره گیری شده را میل می کنید بسیار گس و تلخ می باشد که زبان و دهان جمع شده و حس بدی به فردی که قهوه را می نوشد حس میدهد، به همین دلیل باید درجه ی آسیاب و میزان قهوه مورد استفاده در حد استاندارد باشد تا غلظت و طعم هر دو مناسب و ایده آل باشد.

 

نوشیدنی قهوه اسپرسو یکی از روش های دم آوری می باشد که عصاره نهایی آن غلظت بیشتری نسبت به سایر متد ها می باشد به همین دلیل افرادی که برای اولین بار قهوه میل می کنند، پیشنهاد نمیشود که اسپرسو میل کنند و قهوه های دمی پیشنهاد بهتری برای آنها می باشد.

قهوه های دمی نیز به همین صورت می تواند غلیظ و یا رقیق باشدو برای قهوه های دمی نیز می توان متد طرز تهیه قهوه غلیظ را بکار برد. غلظت قهوه در این روش می تواند به نوع فیلتری که استفاده می کنیم مرتبط باشد، فیلتر های کاغذی، فلزی و یا پارچه ای می توانیم انتخاب کرد. قهوه هایی که با استفاده از فیلتر کاغذی می باشد چربی و ذرات بسیار ریز قهوه را می گیرد و از ورود آنها به فنجان نهایی جلوگیری می کند.

 

چطوری بفهمیم غلظت قهوه فنجان ما مناسب است؟

 

برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید بدانیم که معیار و مرجع تشخیص غلظت نوشیدنی ها و طرز تهیه قهوه غلیظ چیه؟ زبان انسان ابزار مناسبی برای چشیدن مزه ها و سنگینی نوشیدنی ها میباشد، سنگینی نوشیدنی ها را همان غلظت می توانیم تعمیم دهیم به عنوان مثال شما یک فنجن آب شهر و یک فنجان آب مقطر را وقتی می نوشید متوجه می شوید که آب مقطر سبک تر نسبت به آب شهری می باشد، تشخیص این موضوع با زبان انسان است که در بعضی موارد هم می تواند سلیقه ای باشد.

غلظت قهوه بر روی کافئین آن تاثیر دارد؟؟

 

غلظت قهوه بر روی کافئین آن تاثیر دارد؟

 

یکی از عواملی که می تواند قهوه را غلیظ کندو کمک کننده برای تهیه قهوه غلیظ باشد، استفاده از حجم قهوه بیشتر در مراحل دم کردن قهوه میباشد این عامل میتواند انحلال قهوه در آب را بیشتر کند و البته باید توجه داشت قهوه دو برابر وزن خودش آب جذب میکند و کیفیت و مواد جامد محلول در آب نیز بر انحلال پذیری آن تاثیر می گذارد که پیشنهاد می شود آب تصفیه شده یا آب معدنی با TDS 90 الی 117 استفاده کنیم، استفاده از آب مقطر به هیچ عنوان برای تهیه ی قهوه پیشنهاد نمی شود به این دلیل که مواد جامد محلول در آن کم است و مقدار بیش از حد استاندارد دانه ی قهوه در آن حب می شود.(حد استاندارد انحلال پذیری قهوه در آب18الی 22درصد می باشد.)

به این نتیجه می رسیم هرچی قهوه غلیظ تر عصاره گیری شود، کافئین بیشتری دارد و البته نوع قهوه و آب بر روی آن تاثیر مستقیمی دارد.

 

قهوه ترک رو با غلظت زیاد نخورید!

 

قهوه ترک یکی از متد های دم آوری می باشد که پودر قهوه از ابتدای دم آوری تا زمان سرو و فنجان نهایی وجود دارد، سابه ی پودر قهوه ترک به ریز ترین حالت آسیاب میباشد. پودر قهوه ترک بدلیل اینکه خیلی ریز میباشد سطح تماس با آب بستر است و میزان انحلال پذیری کافئین و قهوه در آب خیلی بیشتر از بقیه روش های دم آوری میباشد ولی بدلیل اینکه سابه ی قهوه همراه عصاره نهایی میباشد در فرآیند هضم معده دچار مشکل میشود به همین دلیل نوشیدن قهوه ترک غلیظ را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم.

نسبت استاندارد تهیه ی قهوه ترک 10گرم سابه برای هر نفر به ازای 100میلی لیتر آب ولرم که توسط دم ابزار جاذوه تهیه می شود.( روش تهیه ی قهوه ترک را میتوانید در مقالات سایت پاپی کافی به صورت استاندارد آموزش و یاد بگیرید.)

از لحاظ طعمی قهوه هرچه غلیظ تر شود، طعم های آن به سمت تلخی و دارک پیش می رود. معیار غلیظ بودن قهوه یا بادی بالا داشتن آن سنگینی مقداری نوشیدنی بر روی زبان میباشد به عنوان مثال نوشیدن یک فنجان آب و یک فنجان شیر، قهوه نیز نسبت رقیق و غلیظ بودن آن از این طریق قابل تشخیص میباشد ولی بصورت کلی این موضوع یک امر نسبی و سلیقه ای است.

  1. اکبر گفته؛
    18:06 2023/02/12

    سلام علیکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare