لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی

طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی
3.9/5 - (13 امتیاز)

آیا تا بحال برای دم آوری قهوه خود، از قهوه جوش های مسی استفاده کرده اید؟

ما در این مقاله، قصد داریم شما را با قهوه جوش های مسی و طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی بیشتر آشنا کنیم که از این مدل قهوه جوش بیشتر برای قهوه ترک استفاده می شود؛ پس تا ادامه با ما همراه باشید.

اموزش باریستا میتواند برای علاقه مندان و افراد شاغل در قهوه فروشی ها و کافیشاپ ها بسیار مفید و کاربردی باشد، باریستا با داشتن علم و دانش اکادمیک میتواند سرو نوشیدنی ها با استاندارد برای مشتری داشته باشد.

 

 تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

 

 تهیه قهوه ترک با قهوه جوش مسی

 

در آموزش طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی، به سراغ قهوه ترک رفتیم که در ابتدا به پودر آن قهوه، قهوه جوش (که بهتر است از جنس مس باشد) و آب نیازمندیم.

برای تهیه ی قهوه ترک ابتدا نیاز دارید سابه ی قهوه ترک تهیه کنید، برای این کار دانه های قهوه بلند و میکس 70درصد روبوستا تهیه می کنیم. اگر دستگاه آسیاب دستی داریم، خودمان آن را با ریزترین حالت ممکن آسیاب می کنیم واگر از قهوه فروشی تهیه می کنیم، باید به صورت تازه آسیاب و تهیه شود تا عطر و  طعم آن حفظ شود.

وسیله ی مورد نیاز برای دم آوری جاذوه می باشد. برای طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی از این قهوه جوش استفاده می کنیم که درحجم های یک کاپ به بالاتر در بازار موجود می باشد.

بهترین جنس قهوه ساز ترک، مسی است؛ بدلیل اینکه رسانش گرمایی خوبی دارد و می تواند در زمان کمتر عصاره گیری از قهوه و انتقال دما را انجام دهد. قهوه جوش مسی در بازار با قیمت های 90 الی200هزار تومان موجود می باشد و با آن می توانیم قهوه ترک و یونانی تهیه کنیم.

 

آب مورد استفاده برای طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی، باید به صورت سرد و کیفیت مناسب باشد تا انحلال پذیری کافی و طعم مناسب را بتوانیم از قهوه دریافت کنیم. آب کیفیت مناسب یعنی دارای سختی (مواد جامد محلول در آب) بین 70 الی 110 باشد بهتر است از آب های معدنی با برند معتبر موجود در بازار را تهیه کنیم. استفاده از آب جوشیده شده پیشنهاد نمی شود؛ چون املاح موجود در آب کمتر  شده و میزان انحلال پذیری قهوه در آن بسیار متغیر می باشد.

 

مراحل تهیه قهوه ترک با ظرف مسی

 

مراحل تهیه قهوه ترک با ظرف مسی

برای اینکه طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی را فرا بگیریم، مراحل زیر  را طی می کنیم. برای دریافت دیگر آموزش ها در این زمینه می توانید به صفحه آموزش باریستا مراجعه کنید.

ابتدا قهوه ترک را برای هر نفر به میزان یک قاشق چای خوری 10گرم و 100میلی لیتر آب را داخل جاذوه(قهوه جوش مسی) می ریزیم.

با قاشق به خوبی هم می زنیم تا ذرات قهوه کامل  پخش شود.

سپس توسط شعله حرارت ملایم به جاذوه مسی گرما می دهیم و منتظر می مانیم تا اولین حباب هایی بخار بر سطح قهوه نمایان شوند.

اینک حرارت را قطع کرده و قهوه ی ترک شما اماده ی سرو می باشد.

( قهوه  ترک توسط قهوه ساز شنی نیز تهیه می شود که دستورالعمل خاص دم آوری آن را ادامه مقالات آکامی قهوه پاپی کافی مطالعه کنید.)

 

یک نکته که گفتنش خالی از لطف نیست این است که …

قهوه ترک علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان دارد که به نوشیدنی کلاسیک و دم آوری سنتی قهوه هنوز پایبند هستند. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که قهوه ترک کافئین مناسبی دارد؟؟؟؟

قهوه ترک بدلیل اینکه ذرات قهوه بسیار ریز هستند و با آب بصورت مستقیم در ارتباط اند، می تواند فرآیند انحلال پذیری کافئین در آب را ببیشتر کند و میزان بیشتری کافئین نسبت به متد های دیگر قهوه در فنجان نهایی ما باشد .

 

ویژگی های دم آوری قهوه ترک

 

ویژگی های دم آوری قهوه ترک

 

قهوه ترک، فقط یک روش عصاره گیری نمی باشد، بلکه نشان دهنده و حامل فرهنگ و قدمتی چندین ساله از ترکیه و عثمانی ها است. قهوه ترک یک روش سنتی برای دم آوری قهوه می باشد، در قدیم دانه های قهوه را توسط هاون و سنگ خرد می کردند و با اضافه کردن گلاب و حل کردن آن در آب می توانستند قهوه ترک را دم آوری کنند، دم ابزار مورد استفاده برای آموزش طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی، روش جاذوه یا قهوه ترک می باشد که از جنس مختلفی ساخته می شود. در ادامه قرار است درمورد انواع روش های دم آوری قهوه ترک و یونانی صحبت و تفاوت آن ها را بررسی کنیم.

 

اگر بخواهیم تعریفی از قهوه ترک (Turkish Coffee) اگر داشته باشیم، می توانیم بگوییم یک روش دم آوری قهوه است که آب و قهوه با هم به صورت مستقیم در ارتباط هستند، از دم ابزار جاذوه و ریزترین درجه ی آسیاب برای این روش استفاده می شود، میزان ترکیب آب و قهوه به نسبت مشخصی است تا غلظت کافی فراهم شود.

 

قهوه ترک، بدلیل اینکه عصاره نهایی از فیلتر کاغذی یا فلزی عبور نمی کند، سابه ی قهوه بعد از دم آوری همراه با عصاره به فنجان نهایی وارد می شود و طعم آن شفافیت زیادی دارد. از تفاله ته نشین شده برای فال گرفتن که عقیده ی باستانیان و زمان عثمانی می باشد استفاده می شود. قهوه ترک دارای فنجان های سفالی و سرامیکی می باشد که حجم حدود90  میلی لیتر دارد.

 

قهوه ترک عمدتا در شهر های مختلف ایران با اضافه کردن افزودنی ها طعم آن را مطابق ذائقه خودشان تطبیق و تغیر داده اند افزودنی هایی نظیر گلاب، شکر، دارچین و هل می تواند طعم قهوه ترک  را خوشمزه و دل نشین تر کند.

 

قهوه یزدی یا مجلسی که توسط اهالی شهر یزد ابداع شده  است، در اصل قهوه  ترک می باشد که با  اضافه کردن شکر، گلاب و هل پودر قهوه ترک را داخل دیگ مسی ریخته و حدود 4 ساعت روی شعله کم می جوشد تا غلظت مناسب را  پیدا کند و آماده سرو شود مردم یزد این قهوه را برای مجالس ختم و  مراسم های خاص به عنوان رسومات محلی خود استفاده می کنند. در واقع، طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی در این شهر با اصالت به این شیوه و اصول انجام می پذیرد.

 

متد های دم آوری

 

متد های دم آوری

 

قهوه، روش های مختلفی برای دم آوری دارد.  از قبیل اسپرسو همجواری و قطره ای در روش همجواری دم ابزارهای فرنچ پرس و جاذوه(قهوه جوش مسی) و در روش های عصاره گیری قطره ای از دم ابزار های وی۶۰ کمکس و کالیتا استفاده می شود که روش عصاره گیری آن توسط شخصی به نام باریستا اجرا میشود، آموزش های بیشتر در سایت آکادمی پاپی دنبال کنید.

در روش همجواری قهوه  و آب  با هم به مدت حدود 3الی4دقیقه در ارتباط هستند تا عصاره  گیری از آنها انجام شود در قهوه فرنچ پرس آسیاب قهوه درشت ترین حالت ممکن که ذرات  شبیه به دانه های نمک دریا و در تهیه ی قهوه ترک ذرات به ریزترین حالت شبیه ماسه هستند.

 

درجه آسیاب قهوه ترک

 

درجه آسیاب قهوه ترک

 

همان طور که می دانید قهوه ترک، در واقع یک نوع گونه ی خاصی از قهوه نمی باشد، بلکه نوع درجه آسیاب آن متفاوت می باشد که عمدتا برای تهیه قهوه ترک از قهوه های روبوستا اندونزی  و ویتنام استفاده می کنند.

قهوه عربیکا عطر و طعم مناسبی می تواند به قهوه ترک ما بدهد و میکس های متنوعی از ترکیب عربیکا و روبوستا برای ساخت طعم  وخامه ی کافی قهوه ترک می توانیم بسازیم. درجه آسیاب قهوه ترک باید به صورت ریزترین درجه آسیاب شود و در فضایی نگهداری شود تا گاز حاصل از آن خارج و به دور از نور مستقیم خورشید باشد.

 

دستگاه های آسیاب ترک بدلیل اینکه باید با  درجه ریز آسیاب  کنند و اصطکاک زیادی بین  تیغه های آنها ایجاد می شود. حتما دستگاه آسیاب باید دارای سیستم خنک کننده باشد، تا عمر مفید دستگاه افزایش یابد پیشنهاد می گردد. حتما از قهوه ترک تازه آسیاب شده استفاده کنید.

 

ایجاد کف روی قهوه ترک

تهیه قهوه ترک خوشمزه و همراه با کف وخامه یکی از دغدغه های افراد علاقه مند به نوشیدن قهوه ترک می باشد و برای تهیه ی این نوشیدنی باید ابتدا پودر قهوه ترک تازه برشت و تازه آسیاب شده داشته باشیم. برای تهیه ی قهوه تازه برشته شده می توانیم مستقیم دانه قهوه را از کارگاه تولیدی قهوه تهیه کنیم و یا فروشگاه های معتبری که تاریخ برشته کاری قهوه های آنها مشخص میباشد تهیه کنیم.
آسیاب تازه قهوه برای تهیه قهوه ترک یکی از عوامل مهم برای رسیدن به یک طعم بالانس و خامه مناسب روی عصاره نهایی میباشد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم شما به عنوان یک علاقه مند به دنیای قهوه حتما آسیاب دستی یا برقی کوچک تهیه کنید تا بتوانید قهوه را نسبت به نوع دم آوری خود تنظیم و آسیاب کنید. درجه ی آسیاب قهوه ترک سایز ریز ترین درجه آسیاب می باشد، شبیه به ماسه به صورت ریز وفتی که کامل به هم می چسبد این سایز درجه آسیاب بدلیل این می باشد که در عصاره نهایی تفاله قهوه نیز وجود دارد.
ذرات ریز قهوه ترک باعث می شود که سطح تماس آنها با آب زیاد شود ومیزان عصاره گیری افزایش یابد به همین دلیل قهوه ترک را با آب ولرم مخلوط می کنیم و داخل جاذوه یا قهوه جوش مسی می ریزیم و با حرارت خیلی ملایم از آن عصاره گیری میکنیم و زمانی که اولین حباب ها روی سطح قهوه پدیدار شد، حرارت را قطع می کنیم و قهوه ترک ما آماده است، در فرآیند عصاره گیری از این قهوه سعی کنید افزودنی مانند شکر و شکلات اضافه نکنید، ولی می توانید بعد از تهیه این قهوه به میزان دلخواه شکر برای شیرین کردن آن به فنجان خود اضافه نمایید.

 

سفر قهوه از آفریقا به عربستان

 

سفر قهوه از آفریقا به عربستان

 

میدانیم ابتدا قهوه در کشور اتیوپی کشف شد و از آنجا تجار عرب این میوه را به کشور خود یمن و عربستان بردند، با استقبال مردم این شهر ها تصمیم گرفتند نهال قهوه را به کشور عربستان ببرند تا بتوانند کشت و پرورش آن را گسترش دهند، از عواملی که می توان گفت اعراب به این نوشیدنی بسیار علاقه مند شدن این است که محرک بسیار عالی و نشاط آور بوده است با اینکه اسلام مصرف الکل را حرام اعلام کرده بود می توانستند برای فعالیت بیشتر از قهوه استفاده کنند.

و در ادامه یمن به ترکیه، سفر شگفت انگیز!!

در سال 1453 میلادی ترک های عثمانی به دلیل روابط سیاسی و دینی که با عربستان داشتند، قهوه را به قسطنطیه بردند و آن را نسبت به ذائقه ی خود تغیر دادند که به قهوه هل، دارچین و میخک اضافه کردند و نوشیدنی باب میل شاه و درباریان عثمانی به عنوان قهوه ترک ساخته شد. حکومت عثمانی آن زمان بسیار بزرگ و کشور یونان را نیز تحت تصرف داشته است.

 

قهوه ی یونانی با اضافه کردن شیر به جای حلال اولیه تهیه می شود، ترک ها برای  اجرا کردن طرز تهیه قهوه با قهوه جوش مسی، ابتدا وسیله ای بنام جاذوه(قهوه جوش مسی) طراحی کردند که قهوه و بقیه ی مواد را در آن حل می کنند؛ سپس باید به مخلوط تهیه شده حرارت ملایم اضافه کنیم تا فرآیند دم آوری شروع شود.قهوه ترک از نوشیدنی هایی می باشد که شما به راحتی با داشتن ابزار مناسب مانند جاذوه، پودر قهوه و آب می توانید تهیه کنید و چون غلظت نهایی این نوشیدنی نسبت به اسپرسو رقیق تر، میل کردن آن برای افرادی که طعم تلخ قهوه را دوست ندارد مناسب تر و خوشمزه تر میباشد. انتقال حرارت به جاذوه برای تهیه قهوه ترک میتواند از شعله گاز باشد ویا گرم کن های شنی، قهوه جوش های شنی میتواند گرما و حرارت را به صورت یکنواخت به کل جاذوه پخش کند و باعث عصاره گیری یکنواخت از همه ی قهوه شده که طعم بالانس و شفاف تری نسبت به حرارت گاز دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare