لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

طرز تهیه قهوه با دستگاه

طرز تهیه قهوه با دستگاه
4.8/5 - (5 امتیاز)

درست کردن قهوه روش های زیادی دارد که توسط دم ابزار های مختلفی انجام می گیرد این دم ابزار ها شامل فرنچ پرس، دستگاه اسپرسوساز برقی، موکاپات، جازوه، ایروپرس، وی60 و… می باشد که هر کدام روش و درجه آسیاب مخصوص خود را دارند. عمدتا دستگاه اسپرسو ساز برقی را خریداری می کنند تا بتوانند عصاره گیری اسپرسو و فوم گیری شیر را انجام دهند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا طرز تهیه قهوه با دستگاه را به طور کامل و جامع به شما آموزش دهیم.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر آموزش باریستا می توانید روی لینک کلیک کنید.

 

درست کردن قهوه با دستگاه قهوه ساز

 

 

درست کردن قهوه با دستگاه قهوه ساز

 

 

طرز تهیه قهوه با دستگاه، می تواند طعم و عصاره نهایی قهوه را بسیار متفاوت کند. دستگاه های اسپرسو ساز های برقی با توجه به اینکه از بویلر و المننت برای گرم کردن آب استفاده می کنند، می توانند فشار و آب با دمای کافی برای تهیه ی یک اسپرسو با طعم ایده آل را تامین کنند.

دستگاه قهوه ساز برقی می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما برای خرید دستگاه قهوه ساز باشد؛ به این دلیل که هم می تواند اسپرسو عصاره گیری کند و هم می تواند ترکیبات شیر و قهوه شامل لاته، کاپوچینو،موکا، کورتادو و… را تهیه کند.

برای دانستن طرز تهیه قهوه با دستگاه، در ابتدا باید اطلاعات کافی نسبت به این دستگاه ها داشته باشید تا انتخاب مناسبی رو بین انواع برند هایی آنها انجام بدید و از نوشیدن قهوه خود لذت ببرید.

 

دستگاه های اسپرسو ساز خانگی شامل مخزنی برای تامین آب مصرفی خود هستند، سیستم کار این دستگاه ها با بخار آب و گرم کردن آن می باشد و طرز تهیه قهوه با دستگاه را به وسیله امکاناتی که دارند، برای شما راحت کرده اند.

داخل این دستگاه المنت نعل اسبی شکل قرار دارد که آب توسط لوله هایی اطراف المنت قرار می گیرد و گرم می شود، از گرم شدن آب بخار ایجاد می شود که از فشار بخار به وجود آمده نیز برای تامین فشار عصاره گیری استفاده می کنیم.

 

دستگاه قهوه ساز اسپرسو باید دارای فشار 4.5 بار برای عصاره گیری اسپرسو و فشار 1.5 بار بخار برای نازل بخار باشد، آب استفاده شده در این دستگاه ها باید آبی با کیفیت بالا باشد تا از ایجاد رسوبات در لوله های آنها جلوگیری کنیم و عمر مفید دستگاه افزایش یابد.

 

دستگاه های قهوه ساز دارای صفحه ای در قسمت بالایی دستگاه هستند که گرمای اضافی را به محیط خارج انتقال می دهند و ما می توانیم از این گرما برای گرم کردن کاپ و فنجان خود استفاده کنیم،  قطعه ای به نام پرتافیلتر وجود دارد که شامل سبد قهوه تک و دابل می باشد، پرتافیلتر دسته ای است که سبد قهوه داخل آن قرار می گیرد. سبد قهوه در قهوه ساز های خانگی در صورت تک حجم حدود 9 الی 12 گرم سابه ی قهوه و در حجم دابل 15الی18 گرم سابه ی قهوه جای می گیرد، سبد قهوه در سایز های 51 میلی متری که سایز خانگی و سایز 58 میلی متری که سایز صنعتی و در بازار موجود است.

 

 

دستگاه های قهوه ساز آمریکایی

 

دستگاه های قهوه ساز آمریکایی

 

دستگاه های قهوه ساز که صورت قهوه دمی ایجاد شده اند، عمدتا قهوه های نسل سوم اروپا و قهوه آمریکایی دم آوری می کند، برای اینکار شما ابتدا فیلتر فلزی یا پارچه ای دم ابزار را شسته و گرم می کنیم، سپس به ازای هر نفر9گرم قهوه با درجه آسیاب درشت( شبیه به نمک دریا) تهیه می کنیم، میزان 110میلی لیتر آب به ازای هر نفر بر روی سابه ی قهوه می ریزیم تا دم آوری آن کامل انجام گیرد.

این فرآیند طرز تهیه قهوه با دستگاه، می تواند حدود 4دقیقه انجام گیرد.

 

هوا گیری پمپ در ابتدای خرید اسپرسو ساز خانگی

 

دستگاه های قهوه ساز خانگی از مخزن آب یک لیتری تشکیل شده است، که توسط پمپ آب به محل عصاره گیری و المنت ها جا به جا میشود، پمپ های آب این دستگاه اگر به جای آب اولبه، هوا بگبرد خلا ایجاد شده و پمپ توان مکش آب را از دست میدهد، برای حل این مشکل پیشنهاد می شود در ابتدا دستگاه قهوه ساز خود را به تعمیرکار مربوطه نشان دهید، در غیر اینصورت برای استارت اولیه حتما آب در مخزن بریزید و به هیچ عنوان پمپ دستگاه بدون آب کار نکند، اگر با مشکل هوا گرفتن پمپ برخورد کردید سعی کنید توسط مکش های خاصی هوای موجود بعد از پمپ را از خروجی های دستگاه خارج کنید تا طرز تهیه قهوه با دستگاه برای شما آسان تر شود.

 

عصاره گیری توسط اسپرسو ساز برقی

 

عصاره گیری توسط اسپرسو ساز برقی

 

 

در مرحله ی اول طرز تهیه قهوه با دستگاه، باید دستگاه مناسب با کربری مورد نیاز را توسط فروشگاه های معتبر خریداری نماییم، در خرید اسپرسو ساز باید به اصالت برند، فشار پمپ و عصاره گیری، نازل بخار و آب جوش توجه کرد.

ابتدا مقدار 1 لیتر آب ولرم با کیفیت مناسب را درون مخزن دستگاه می ریزیم و صبر می کنیم تا چراغ های دستگاه از چشمک زن به ثابت تبدیل می شود.

سپس در مرحله ی بعد مقدار 9گرم سابه ی قهوه با درجه آسیاب متوسط(کمی بزرگتر از دانه های قهوه ترک) بر می داریم وداخل سبد های قهوه می ریزیم، توجه داشته باشید سبد های قهوه قبل و بعد از عصاره گیری باید کاملا تمیز و خشک شده باشد.

 

توسط وسیله ای به نام تمپر قهوه، قهوه ها را بعد از اینکه داخل سبد ریختیم، به صورت یک سطح قهوه را توسط تمپر فشرده سازی می کنیم تا توسط ضربه و جابجا نشود، میزان سفت و نرم تمپ کردن بر میزان عصاره گیری قهوه تاثیر دارد.

 

در این مرحله خروجی اسپرسو دستگاه را باز کرده تا آب با دمای قبلی خارج و آب با دمای جدید پشت هد گروپ دستگاه بیاید، سپس پرتا فیلتر قهوه را بر روی دستگاه می بندیم و دکمه  ی عصاره کیری را می زنیم سپس قهوه اسپرسو به میزان 35 میلی لیتر در زمان 30 ثانیه عصاره گیری می کنیم، اگر کمتر از این میزان عصاره و زمان باشد قهوه اسپرسو به اصطلاح کمتر عصاره گیری و آن در شده است.

اگر قهوه در زمان و حجم بیشتر از این مقدار عصاره گیری شود قهوه به اصطلاح اور و زیاد عصاره گیری شده است که شاخصه های طعمی آن بسیار تلخ و گس می باشد.

 

بهترین قهوه اسپرسو باید وزن 18گرم سابه ی قهوه در زمان 30ثانیه، 25الی30میلی لیتر عصاره اسپرسو تهیه کند. اگر زمان کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد، باید درجه ی اسیاب و وزن سابه ی قهوه را به میزان دو برار آن قهوه به آب اضافه می کنیم تا عصاره گیری انجام گیرد.

 

خرید اسپرسوساز برقی

 

برای خرید دستگاه اسپرسو ساز برقی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید از جمله اینکه نوع کاربری شما چیه؟

برای دفتر کار و خانه یا قهوه فروشی و کافیشاپ. دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی دارای دیگ بخار و بویلر میباشد که آب شهری مستقیما به آن وارد و توسط المنت های برقی آب گرم و بخار آب ایجاد میکندُ این دستگاه ها توان مصرفی بالایی دارند و می توانند مقدار حداقل100اسپرسو در سک ساعت برای شما تهیه و عصاره گیری کنند به همین دلیل در بازار قیمت خیلی بالاتری دارند از هد گروپ های این دستگاه میتوان برای عصاره گیری اسپرسو و از نازل های بخار آن برای گرم کردن و فوم گیری شیر می توان استفاده کرد.

دستگاه های اسپرسو ساز خانگی که با برند های متنوعی در بازار موجود می باشد. عمدتا در بازار ایران تولیدات دستگاه های چینی وجود دارد با برند نوا مباشی تلیونیکس و… که تکنولوژی ساخت اکثرا این دستگاه ها شبیه به هم ولی کیفیت قطعات مورد استفاده در این دستگاه ها متفاوت میباشد. با خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی شما میتواند مقدار 20شات اسپرسو در یک ساعت عصاره گیری کنید ولی مقدار بیشتر از آن بدلیل اینکه فاقد دیگ بخار و بویلر میباشد امکان پذیر نیست.

 

دستگاه های تهیه قهوه دمی (نسل سوم):

 

قهوه های دمی توسط دم ابزار های مختلفی تهیه می گردد که نسبت به اسپرسو نیز قدمت بالاتر و قدیمی تری دارند.

از معروف ترین این دم ابزار ها می توانیم به وی 60 کمکی کالیتا جینا و ایروپرس اشاره کرد تهیه این قهوه ا توسط فیلتر انجام میگیرد فیلتر های فلزی کاغذی و پارچه ای. مناسب ترین این مدل فیلتر ها فیلتر های کاغذی می باشد که از سایز ذرات نانو تشکیل شده و می تواند بعد از غوطه وری آب و قهوه کنار هم عصاره نهایی را از درز های خروجی این فیلتر عبور کند که تفاله و چربی قهوه را از عصاره جدا و میتواند نوشیدنی جذا با طعمی شفاف برای شما بوجود آورد. فیلتر های پار چه ای نیز در ابزار های قدیمی مانند سایفون مورد استفاده قرار می گیرد که این نوع فیلتر ها توانایی جداسازی چربی زاید بعد از عصاره گیری را ندارد.

 

 

طرز تهیه کاپوچینو و لاته آرت با دستگاه

 

طرز تهیه کاپوچینو و لاته آرت با دستگاه

 

هنگامی که طرز تهیه قهوه با دستگاه را به خوبی آموزش ببینیم، کاپوچینو و مشابه آن را نیز به راحتی می توانیم با دستگاه درست کنیم.

دستگاه های اسپرسو ساز از قسمتی به نام نازل بخار تشکیل شده است، که بخار خشک آب را با فشار 1.5بار خارج می کند، این فشار هوا می تواند با ورود به بافت شیر بافت لاکتوز را از هم باز کرده و با ایجاد حباب باعث به وجود آمدن کف بر روی شیر گرم شده، توسط فوم قبلی و اسپرسو عصاره گیری شده می توانیم نوشیدنی هایی از قبیل لاته ، کاپوچینو و موکا  تهیه کنیم.

توسط نازل بخار می توانیم قهوه ترک نیز تهیه کنیم، برای تهیه ی قهوه ترک پیشنهاد می شود از جاذوه و شعله استفاده کنید ولی با نازل بخار دستگاه های اسپرسو ساز نیز می توانید به صورت سریع تر قهوه ترک را تهیه و استفاده کنید، ابتدا به ازای هر نفر10گرم قهوه و100میلی لیتر آب به جاذوه اضافه کنید؛ سپس به خوبی هم بزنید و نازل بخار آب را داخل ترکیب قهوه ترک قرار می دهیم تا با ایجاد فوم بر روی نوشیدنی، قهوه را گرم کند.

 

 

در نهایت این قضیه را بدانیم که قهوه محبوب ترین میوه در جهان می باشد، قهوه در ابتدا به صورت گیلاس روی درخت هایی به ارتفاع 2متر رشد می کند، سپس بعد از دست چین شدن یا برداشت ماشینی فرآیند فرآوری بر روی آنها انجام می گیرد تا آماده ی فروش و ارسال به کارگاه های برشته کاری قهوه شوند.

درخت قهوه در مناطق استوایی و اطراف مدار استوا مانند کشور های کنیا، کلمبیا، اوگاندا، برزیل، هند، چین و… کشت میشود، فرایند فراوری بر روی گیلاس قهوه به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند: طبیعی یا خشک، شسته و عسلی . در مناطقی که مشکل کمبود آب دارند عمدتا از روش خشک استفاده می شود که دانه های قهوه بعد از چیده شدن بر روی سبد هایی به مدت حدود 40 روز پهن می شوند تا رطوبت آنها به 10 الی 13درصد برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare