لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

روش های تهیه قهوه

Methods of making coffee
4.7/5 - (7 امتیاز)

پیش از آن که روش های تهیه قهوه را با هم آموزش ببینیم، بهتر است ابتدا کمی قهوه ها را بشناسیم و با انواع هر یک آشنا شویم؛ چرا که روش تهیه هر نوع قهوه می‌تواند با نوع دیگر متفاوت باشد  وبه شما را بیشتر در آموزش باریستا کمک کند.

 

دوست داران قهوه بهتر است طرزتهیه و دم کردن قهوه های مختلف را آموزش ببینید تا با تفاوت در طعم قهوه و مدت زمان هر روش تهیه قهوه را فرا بگیرید و با تمام آن ها آشنا شوید.

از این که ما را تا ادامه مطلب ما را همراهی می کنید، سپاس گزاریم.

 

انواع قهوه

 

types of coffee

 

شما می‌توانید با شناخت این موضوع، کافه من خود شوید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با رایج ترین روش های دم کردن قهوه آشنا کنیم و سپس انتخاب نهایی می تواند بر اساس ذائقه شما باشد

ابتدا قهوه ها را معرفی کرده و سپس روش تهیه هر یک را توضیح می دهیم. در مورد سرو قهوه ها، گفتن این نکته خالی از لطف نیست که سرو آن، همرا با نوشیدن آب سرد باشد تا طعم قهوه بهتر حس شود و طراوت و شادابی خاصی را به دهان بدهد.

 

قهوه ترک

 

قهوه ترک

 

قهوه ترک را می توان جز دوست داشتنی ترین و محبوب ترین نوع قهوه دانست؛ چرا که طعمی متقاوت و لذیذ دارد و حتی با قهوه جوش در منزل هم می توان آن را تهیه کرد.

شناخت این قهوه از روی ظاهر آن بسیار ساده است، چرا که بسیار نرم است و بطور کامل آسیاب شده است و همگان این نوع قهوه را از روی همین ویژگی آن، یعنی نرمی آن می شناسند.

همانطور که شما هم می دانید، قهوه ترک نمونه ای از دم کردن قهوه است که در درجه آسیاب آن و طرز تهیه آن و در نهایت طعمی که به خود می گیرد، با سایر روش های تهیه قهوه از جمله اسپرسو یا فرانسه متفاوت است.

لازم به ذکر است که تهیه قهوه ترک و دم کردن آن را در قهوه جوش های مخصوص ترکی که نام دیگر آن ها جذوه است، تهیه و تولید می کنند که این مدل دم کردن قهوه در کشور عزیز ما ایران نیز بسیار محبوب است و عده زیادی علاقه مندان به نوشیدن قهوه، این نوع از قهوه را برای میل کردن در طول روز انتخاب می کنند و همانطور که در مقاله های قبل هم گفتیم، این موضوع کاملا سلیقه ای است و انتخاب آن بسته به ذائقه هر فرد دوست دار قهوه متفاوت است.

 

قهوه فرانسه

 

قهوه فرانسه

 

قهوه فرانسه از آن دسته قهوه هایی است که غلطت آن به دلیل زبر آسیاب شدنش، کم است و حالتی رقیق دارد.

این نوع قهوه، نسبت به بقیه قهوه ها کافئین کمتری دارد.

در کشور های اروپایی و آمریکایی، به شدت برای مصرف در صبحگاه، طرف دار دارد؛ دقیقا مانند مصرف چایی در صبح گاه های کشور ما.

از آسان ترین روش های تهیه قهوه را می توان به تهیه قهوه فرانسه اختصاص داد که در ادامه مطلب به توضیح این موضوع، خواهیم پرداخت.

 

قهوه اسپرسو

 

قهوه اسپرسو

 

در واقع، اسپرسو از قدیم الایام، یکی از روش های تهیه و دم آوری قهوه بوده و هست که در عام این اصطلاح برای نوعی قهوه هم بکار برده می برند.

در واقع اسپرسو را می توان پایه اصلی تمام نوشیدنی های مبتنی بر قهوه دانست و از آنجایی که با همه دستگاه ها قابل تهیه شدن است چه گازی و چه برقی، پرطرفدار ترین قهوه دنیاست. سریع تهیه می شود و غلظت مناسبی دارد و از جمله نوشیدنی های تاثیرگذار محسوب می شود.

 

هر چند که قهوه انواع و اقسام متنوعی دارد، ما این سه مدل قهوه را بیشتر می شناسیم و بیشتر استفاده می کنیم.

همان طور که می دانید، ظاهر قهوه ها تقربیا شبیه به هم هستند اما روش های تهیه قهوه ها کاملا با هم متفات است و دستورات به عمل آمدن هر یک می تواند متفاوت باشد، با ما همراه باشید چون در ادامه قرار است با  انواع روش های تهیه قهوه های توضیح داده شده در بالا اشاره کنیم.

 

روش تهیه قهوه ترک

 

همانطورکه گفته شد، قهوه ترک نوعی از قهوه است که از لحاظ ظاهر یعنی همان درجه پودر شدگی با سایر قهوه ها مانند اسپرسو، فرانسه و دیگر قهوه ها تفاوت می کند؛ پس روش های تهیه قهوه از این مدل نیز متفاوت است.

درکشور ما قهوه ترک بسیار محبوب است و غالبا به روش سنتی تهیه می شود که در ادامه به آن پرداخته شده است.

 

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک

 

قهوه جوش ساده

یک فنجان آب سرد

یک قاشق چای خوری از پودر این نوع قهوه

در صورت تمایل یک قاشق چای خوری شکر

و یک منبع حرارتی

 

 

پس از ریختن آب در قهوه جوش، که در این مرحله بهتر است از آب سرد استفاده کنید، دو قاشق از قهوه مد نظر روی آن آب ریخته و اگر دوست دارید قهوه شما مقداری شیرین شود، مقداری شکر هم به آن اضاف می کنیم و به خوبی هم می زنیم و روی شعله با حرارت کم می گذاریم تا بجوشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی که قهوه شما هنوز کاملا آماده نشده، آن را به هیچ وجه هم نزنید.

در آخر، باید حواسمان به این قضیه باشد که هنگامی که قهوه روی حرارت قرار دارد، نباید زیادی قل بخورد و بعد از مشاهده قل زدن آن سریعا از روی شعله برداشته شود، زیرا این قل زدن بیش از 5 دقیقه روی حرارت، باعث تغییر طعم دادن قهوه می شود و قهوه لذیذ شما رو به تلخی می رود و طعم و مزه قهوه شما را به کل عوض می کند و طعم تلخی را به آن می دهد.

 

نکاتی که درباره تهیه قهوه ترک باید بدانید

 

 

به شما توصیه می شود هنگامی که قهوه آماده سرو شد کمی به آن استراحت دهید تا مواد پودری آن ته نشین شود و سپس آن را نوش جان کنید.

هنگامی که قهوه روی حرارت قرار دارد به هیچ وجه آن را هم نزنید تا قهوه پس از حاصل شدن به خوبی کف کند. چرا که هم زدن آن هنگامی که هنوز به طور کامل آماده نشده است از خوشمزه شدن و کف کردن آن جلوگیری می شود.

 

نکته طلایی دیگری که گفتنش خالی از لطف نیست این است که ترجیحا برای شیرین شدن، شکر را بلد از دم کشیدن قهوه به آن اضاف کنید نه در ابتدا.

و در آخر از آن مقدار ته نشین شده ته ظرف، می توانید برای گرفتن فال قهوه استفاده کنید.

 

روش تهیه قهوه فرانسه

 

از رایج ترین روش های تهیه قهوه فرانسه، می توان به تهیه آن با فرنچ پرس یا همان قهوه ساز فرانسوی نام برد.

قهوه ی فرانسه از قهوه های دیگر کمی رقیق تر است و میزان کافئین آن می تواند کم یا زیاد بسته به میل و نیاز شما تنظیم شود.

ظروفی که قهوه فرانسه در آن سرو می شود از مابقی ظروف قهوه های دیگر کمی بزرگ تر است و همین قضیه به طبع در بیشتر بودن میزان کافئین موجود در آن به نسبت قهوه های دیگر دخیل است.

وسایل مورد نیاز برای تهیه قهوه به این روش، تنها همان فرنچ پرس است که دورن آن، آب ریخته شده و قهوه ای را که آسیاب آن تا حدودی باید درشت و زبر باشد، زمانی که آب درون فرنچ پرس به مرز جوشیدن رسیده باشد، آن را از روی شعله بر می داریم در این مرحله سعی کنید آب شما کاملا تصویه شده باشد یا ترجیحا آب معدنی برای بهتر شدن کیفیت قهوه استفاده کنید و قهوه را دورن آن می ریزیم، آن را آرام هم زده و در پوش فرنچ پرس را روی آن قرار می دهیم و حدود پنج دقیقه به آن مهلت می دهیم، تا دم بکشد و آماده مصرف شود.

حال قهوه دل پذیر شما آماده ریخته شدن در لیوان مخصوص قهوه شماست.

نوش جان کنید.

 

مواد لازم برای تهیه قهوه فرانسه

 

یک دستگاه فرنچ پرس یا یک دستگاه قهوه ساز برقی

آب

پودر قهوه

 

نکته: میزان آسیاب قهوه فرانسه خصوصا برای فرنچ پرس قدری درشت است.

 

روش تهیه قهوه اسپرسو

 

روش تهیه قهوه اسپرسو

 

در ایران، اسپرسو به دلایلی که قبلا در مقالات هم گفته شد، به عنوان دل پذیر ترین قهوه شناخته شده است و به نحوی نوشیدنی ثابت مهمانی ها و دورهمی ها است.

محبوبیت آن را بیشتر می توان به دلیل سرعت تهیه بالا، غلظت مرغوب و متنوع بودن روش های تهیه قهوه اسپرسو دانست.

البته غلظت هر نوع قهوه را می‌توان با کم و زیاد کردن میزان قهوه تعیین کرد و چون این مورد می تواند سلیقه ای باشد شما می توانید با آزمون و خطا انجام دادن، هر بار مقدار متفاوتی را امتحان کنید و هر مدل که مورد پسند بود، همان اندازه استفاده شود.

اگر بخواهیم قهوه را به روش اسپرسو تهیه کنیم، دو روش بسیار مرسوم با دستگاه و با موکاپات را در این مقاله به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

مراحل تهیه اسپرسو با دستگاه به شرح زیر است:

ابتدا قهوه ساز را روشن کرده و چند دقیقه به آن اجازه می دهیم تا گرم شود.

سپس، قهوه را درون همان وسیله مخصوص به خودش ریخته و پس از فشردن آن، در جایگاه خودش قرار می دهیم.

فنجان را در زير دستگاه، یعنی جایی که قرار است قهوه آماده شده، خارج شود قرار می دهیم و در این مرحله بهتر است فنجان را کمی گرم کرده باشیم. این نکته را طبق تجارب حاصله به شما عزیزان می گوییم.

سپس قهوه خود را نوش جان کنید.

 

تهیه اسپرسو با موکاپات

 

حال، اگر بخواهیم قهوه خود را به روش ساده تری آماده کنیم، نیاز به یک موکاپات یا قهوه جوش رو گازی داریم.

مراحل در این روش تهیه قهوه به شرح زیر است:

موکاپات را تا زیر سوپات اطمینان خود از آب، پرکنید.

به میزان آسیاب قهوه مورد استفاده برای موکاپات، دقت کنید. زیرا مناسب بودن میزان آسیاب قهوه، به مرغوبیت بیشتر قهوه تهیه شده، کمک می کند.

قهوه را در محل مورد نظر ریخته و ترجیحا با یک وسیله مانند قاشق آن را تا حدودی فشرده کنید، در آن را بسته و روی شعله با حرارت بسیارکم قرار دهید تا خودش به حال خودش بجوشد و با شعله کم، طعم بی نظیری به خودش بگیرد، توجه کنید اگر شعله آن بالا باشد، نه تنها قهوه شما به خوبی به عمل نمی آید، بلکه سوخته و طعم تلخ و بوی نامطبوعی را به خودش می گیرد، پس به این نکات بسیار مهم طی انجام مراحل دقت لازم را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare