لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

خوردن قهوه در دوران بارداری

خوردن قهوه در دوران بارداری
2.3/5 - (3 امتیاز)

گرفتن یک رژیم و برنامه غذایی بسیارسالم و اصولی در دوران بارداری برای بانوان، امری نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و باید در دوران بارداری خوردن هر چیزی طبق اصول باشد و از قبل تحقیقات لازم در آن زمینه انجام شده باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با خوردن قهوه در دوران بارداری و عوارض آن، شما را راهنمایی کنیم و چرا خوردن آن، برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

تیم ما مطالب کامل تر و جامع تری را در حوزه آموزش باریستا برای شما فراهم کرده است که شما می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه به یاد گیری و آموزش خود کمک کنید.

 

اثرات خوردن قهوه در دوران بارداری

 

 

اثرات خوردن قهوه در دوران بارداری

 

به طور کلی، هنگامی که اکسیژن و سایر مواد مغذی و معدنی به جنین، در حال منتقل شدن است، اگر مادر در آن دوران کافئین و قهوه مصرف کرده باشد، آن کافئین از طریق جفت به جنین منتقل می شود؛ این اتفاق ممکن است اثراتی حتی سوء به روی نوزاد داشته باشد، خصوصا در سه ماه آخر دوران بارداری که جنین در آن مدت، کاملا در حال رشد است و به شدت در حال افزایش وزن است.

مصرف قهوه در دوران بارداری می‌تواند اثرات منفی در افزایش وزن کودک داشته باشد و رشد او را دچار مختل کند و نوزاد هم در هنگام تولد دچار اختلال در خواب شده و ممکن است کافئین متنقل شده به بدن او، هوشیاری او را افزایش دهد. این حالت خوشبینانه ماجراست؛ در حالت بد تر و حاد تر متاسفانه ممکن است به دلیل مشکلات دیگر جنین سقط شود و یا باعث به وجود آمدن مشکلات قلبی در نوزاد می‌شود.

پس به طور کلی ما توصیه نمی کنیم که شما در خوردن قهوه در دوران بارداری را ادامه بدهید و در خوردن آن، زیاده روی کنید یا آن را به صورت مستمر و دائم مصرف کنید‌؛ اما اگر به دلایلی تمایل به خوردن قهوه داشتید یا قبل از بارداری به قهوه و نوشیدن هر روزه آن عادت دارید، نوشیدن یک فنجان کوچک از آن نمی تواند مشکل ساز باشد، اما بصورت کلی مصرف قهوه در دوران بارداری، برای داشتن فرزندانی سالم و افزایش سلامتی، بهتر است انجام نشود.

 

به گفته دکتر مارک، یکی از محققان به نام مرکز تحقیقات در اوهایو خوردن کافئین و مواد کافئین‌دار مانند قهوه در دوران بارداری به شدت برای خانم های باردار ضرر دارد و باعث سقط جنین می شود. اما در ادامه تحقیقات به این نتیجه رسیدند که که این خطر زنانی را تهدید می کند که روزانه بیش از دویست میلی گرم از این نوشیدنی کافئین‌دار را میل کنند و زنان با مصرف کم تر از این مقدار را توصیه نمی کند.

اگر شما بار دار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به شما توصیه می کنیم مصرف خود را به مرور تا زمان بار دار شدن کاهش دهید تا بارداری آسان تری را داشته باشید، کافی است برای مدتی خوردن قهوه را فراموش کنید. در ادامه راهکار ها و جایگزین هایی را برای قهوه به شما می گوییم که در این مدت برای همیشه این نوشیدنی از سرتان بپرد و هوس آن را نکنید. پس حتی اگر قهوه ارگانیک باشد و یا قهوه گانودرما باشد، باز هم خوردن آن مضر است و ممکن است به نوزاد و مادرش آسیب برساند.
ممکن است وزن نوزاد در زمان تولد به شدت و به طور غیر قابل قبولی کم باشد و یا یک سری نواقص مادر زادی داشته باشد که اثرات آن تا سالهای سال او را تهدید کند.

 

این قصیه حتی ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل زایمان زود هنگام و سخت شود، پس بطور خلاصه تاتیرات خوردن قهوه در دوران بارداری را در زیر می نویسیم:
تولد نوزاد به صورت نارس با وزن کم
احتمال سقط شدن جنین در دوران بارداری
زایمان زود هنگام
بوجود آمدن مشکلات قلبی در نوزاد
اختلال خواب در نوزاد تازه متولد شده

 

 

جایگزین قهوه در بارداری

 

جایگزین قهوه در بارداری

 

 

اگر شما هم عادت به خوردن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار هستید، باید در دوران بارداری به دنبال جایگزین در این برهه زمانی از زندگی شوید. از جمله نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند، را در زیر برایتان شرح می دهیم تا با آن ها آشنا شوید:
چای سیاه، قهوه، نسکافه و چای سبز
خوردن این نوشیدنی ها در دوران بارداری به نوعی ممنوع می باشد و آن ها را در دوران بار داری در لیست نوشیدنی های ممنوعه و سیاه قرار داده ایم و خوردن آن ها برای سلامتی بد به حساب می آید.
می توان به جای نوشیدن این نوشیدنی ها، از دمنوش های میوه ای یا گیاهی استفاده کرد که نه تنها برای جنین ضرری به همراه دارد، بلکه برای سلامتی و رشد کودک، تاثیر بسزایی دارد و به سلامت او کمک می کند.
البته باید به این نکته توجه لازم و کافی را داشته باشیم که خوردن برخی دمنوش ها که طبعی گرم دارند، برای مادر به هیچ وجه توصیه نمی شود.
پس توصیه می شود که خانم های باردار لیست نوشیدنی و دمنوش های مفید را از پزشک متخصص خودش بگیرد و خود سرانه آن ها را مصرف نکند.

به صورت کلی خانم های باردار و شیر ده مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در درون خود مقداری کافئین دارند را مجاز هستند به مقدار 200 میلی گرم بیشتر نباید نوش جان کنند و اگر مقدار مصرفی آن ها در طول روز کمتر از این مقدار باشد، جای هیچ نگرانی برای مادران نیست و می توانند با خیال آسوده و راحت آن را نوش جان کنند، بدون اینکه هیچ آسیبی به کودک دلبندان وارد شود.

 

میزان مصرف مجاز قهوه و کافئین در دوران بارداری

 

 

از آنجایی که تغذیه و رژیم غذایی در دوران حاملگی یا بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است، اکثر متخصصان می گویند باید این رژیم و برنامه غذایی خانم های باردار با رژیم هایی که در روزهای عادی زندگی خود گرفته است، تفاوت داشته باشد و مصرف برخی مواد غذایی هر چند مفید در این دوران محدود شود.
قهوه و کافئین، یکی از همین موارد مورد مصرف است که در دوران بارداری خوردن آن به صورت محدود مجاز است؛ چرا که کافئین موجود در قهوه از طریق جفت و جریان خون، به نوزاد منتقل می شود. این در حالیست که هضم کافئین موجود در قهوه برای مادر اتفاق افتاده است اما برای نوزاد این اتفاق نمی افتد و بدن او شروع به پردازش و بررسی کافئین می کند و ممکن است دچار عوارض خفیف یا حتی شدید ناشی از این ماده شود و یا منجر به سقط جنین یا زایمان زود هنگام مادر شود.
حال تحقیقات و گزارشات نشان داده است که اگر این میزان مصرف بسیار کم و جزئی و در حد 200میلی گرم در روز باشد، نمی تواند برای مادر و فرزندش مشکل و مسئله خاصی بوجود بیاورد؛ خوشبختانه تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر اینکه مادر با خوردن 200میلی گرم از قهوه به صورت روزانه دچار مشکل شده باشد و این مشکل در نوزاد هم بروز پیدا کند، نداشته ایم.
می تواند نتیجه گرفت که خوردن قهوه به این میزان خیلی کم نمی‌تواند برای مادر و جنین درون شکمش آسیب زا باشد.

 

 

خوردن قهوه در دوران شیردهی

 

 

می دانیم که کودک تا 4 الی 6 ماهگی تنها با شیر مادر تغذیه می شودکه تنها آن شیر است به باعث سلامت جسم، ذهن و روح اومی شود و در رشد او بسیار حائز اهمیت است.
شیر مادر برای نوزاد خواص و فواید بی شماری دارد و تنها مشکلش را می توان کنترل تغذیه مادر دانست.
مادر در طول دوران شیردهی باید به صورت آگاهانه نسبت به خوراکی هایی که می خورد و مستقیما آن مواد به شیر او انتقال می یابد، اقدام کند تا برای فرزند مشکلی پیش نیاید.
حال یکی از متداول ترین سوالاتی که اکتر مادر های شیر ده می پرسند، این سوال است که خوردن مقدار کم و در حد چند جرعه از قهوه به صورت روزانه برای نوزادضرر دارد یا خیر، در جواب می گوییم اگر مقدار قهوه مصرف شده خیلی کم باشد هیچ اشکالی دارد و مشکلی برای شما و فرزندتان ایجاد نمی کند، اما اگر این میزان بیشتر از مقدار مشخص شده باشد، جای نگرانی دارد و توصیه نمی شود.
در ادامه به عوارض خوردن قهوه به مقدار زیاد و قابل توجه می پردازیم.
کم شدن آهن موجود در شیر باارزش غذایی بالای مادر و بی خواب شدن کودک دو مورد استفاده قهوه در مادران است.

 

روش ترک اعتیاد به کافئین در بارداری

 

روش ترک اعتیاد به کافئین در بارداری

 

هرچیزی که به ان وابستگی داشته باشیم و بدون آن احساسات ما بهم ریخته شــــــود اعـــــتیاد اور است.
همانطور که می دانیــم خوردن کافئین می تواند به جنین اسیـــب برساند همانطور ک مصـــــرف زیاد آن در بزرگسالان هم باعث ضرر به بدن می باشد.

1- ابتدا میتوانید از شیــــوه جایگزین استفاده کنیــــــد و از دمنوش های مختلف استفاده کنیـــد البته یادتان باشد که زیاده روی نکنید.

2- سعی کنید ورزش های سبک انجام دهید و تحرک داشته باشید تا بدن شما از کسلی حاصل از نخوردن کافئین بیـــرون بـــیاید یادتان باشد که باید چند روز این را طی کنید و به خودتان متعهد باشیــــد تا کافئین از بدن شماکم شود.

3- شوق و اگاهی ایــــنکه نخوردن قهوه بهتر از خوردن آن است و شما میتوانید بدون قــــهوه هم روز خوود را سپری کنیـــــــد.

4- بدانیـــــد که با مصرف نکـــــردن کافئین میتوانید اراده خود را تقویت کنید و از خودتان شخصیت جدید تری بسازید اینگونه میتوانید بر زندگی خود و وابستگی های دیگر هم کــــــنترل داشته باشیــــــد.

 

خوردن قهوه برای بچها

 

نه تنها خوردن قهوه در بارداری موجب رسیدن آسیب به نوزاد و مادرش است، بلکه به بچه ها هم آسیب می رسد و تا سنین کودکی باید آن ها را از خوردن قهوه منع کرد، چرا که قهوه‌ خوردن در سنین کم باعث کم اشتهایی، پوسیدگی دندان، آسیب رسیدن به استخوان ها و هم چنین بیش فعالی وی می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare