لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بهترین قهوه برای موکاپات

The-best-coffe--for-mocapat
4.2/5 - (8 امتیاز)

به دلیل محبوبیت بالای قهوه، بسیاری از علاقه مندان خواهان درست کردن این نوشیدنی در منزل به روش های آسان هستند؛ به همین دلیل ما اینجاییم که بهترین قهوه برای موکاپات را به شما معرفی کنیم.

برای مطالعه مطالب بیشتر و آموزش های کامل تر، میتوانید به صفحه آموزش باریستا با آموزش های متنوع آشنا شوید.

 

 

موکاپات چیست؟

 

موکاپات چیست؟

 

قهوه ساز موکاپات یا قهوه جوش گازی دارای یک مخزن آب، فیلتر قهوه و مخزن عصاره قهوه وجود دارد، سیستم کار موکاپات بر مینای بخاری آب و ایجاد فشار بر روی سطح قهوه است که آب گرم با فشار از روی پودر قهوه فشرده شده عبور می کند تا عصاره گیری آن انجام شود. فشار بخار ایجاد شده در این روش حدود 4 بار می باشد و این مقدار فشار برای عصاره گیری قهوه اسپرسو از موکاپات بسیار کم می باشد؛ به همین دلیل اکثرا عصاره نهایی فاقد کرما وخامه می باشد. عصاره قهوه اسپرسو 40میلی لیتر می باشد که توسط موکاپات با حجم های مختلفی در بازار موجود می باشد.

امروزه موکاپات ها در اکثر کشور های دنیا به عضوی ثابت درون آشپزخانه ها تبدیل شده است و برندهای بسیار خوب با جنس عالی را از این محصول وارد بازار می کنند.

موکاپات ها در سایز ها و اندازه های مختلف وارد بازار می شوند و جنس های تولید شده آن می توانند متنوع باشند وحتی ترکیبی از سرامیک، استیل و شیشه باشند و به صورت یک نفره یا چند نفره طراحی شوند.

 

موکاپات ها نخستین قهوه ساز یا همان اسپرسو ساز های اجاقی بودند که در آن زمان که امکاناتی مثل اسپرسوساز های برقی نبودند، مورد استفاده قرار می گرفتند.

موکاپات، وسیله ای سه قسمتی است که یک قسمت آن برای آب ریختن در آن، یک قسمت آن برای قهوه و قسمت دیگر آن برای قهوه بدست آمده است و در ادامه شیوه کار را توضیح خواهیم داد.

این وسیله،دارای یک قسمتی است که شبیه به دیگ بخار است و یک سبد از قهوه به روی آن قرار می گیرد. روش به عمل آمدن آن به این قرار است که با جوش آمدن آب درون دیگ، بخار آن با فشار از درون قهوه درون صافی می گذرد و عصاره قهوه را در قسمت بالایی خود می ریزد و پس از به آرامی بیرون آمدن تمام آن، قهوه آماده سرو می شود.

 

انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات

 

انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات

 

انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات، بستگی به ذائقه ی مخاطب و مشتری قهوه دارد که طعم تلخ یا ترش داشته باشد که ترکیب ها  و بلند های مختلفی از قهوه را می تواند خریداری نماید، قهوه هایی که درصد روبوستا آنها بیشتر باید در میکس های قهوه به عنوان مثال 80 درصد روبوستا داشته باشند، می توانند خامه وکف بیشتری به اسپرسو نهایی ما بدهند و طعم آن تلخ و غلیظ باشد، در خرید قهوه موکاپات باید به این نکته توجه داشت که درجه آساب قهوه برای موکا پات دو درجه بزرگتر از درجه ی آسیاب قهوه اسپرسو ساز صنعتی می باشد؛ به این دلیل که فشار هوای کمتری برای عصاره گیری در موکاپات مورد استفاده قرار می گیرد و در موکاپات به همین دلیل عمدتا خامه و کف از سطح قهوه ایجاد نمی شود.

 

قهوه های تک خواستگاه یا سینگل اورجین عربیکا می تواند اگر با درجه آسیاب مناسب آسیاب شود، می تواند طعم وعطر بسیار جذابی ایجاد کند، توجه بسیار مهمی به دم ابزار ومدل آن باید داشته باشید، مدل های چینی با حجم های مختلف در بازار موجود می باشد که انتقال دمای خوبی نیستند و جنس بدنه بسیار سبک و غیر ارگونومیک دارد، ولی قهوه ساز های بیاتی از بهترین مدل موکاپات می باشد که در سایز های مختلف در بازار موجود می باشد.

پیشنهاد ما ایناست که برای انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات، قهوه هایی را انتخاب کنید که به میزان مناسب برای این وسیله و برای درست شدن روی شعلع اجاق گاز تهیه شده باشند.

 

درجه رست قهوه برای موکاپات

 

درجه رست قهوه برای موکاپات

 

مرحله برشته کاری و رست قهوه از مهم ترین مرحله بعد از فرآوری قهوه می باشد، که تاثیر مستقیمی بر روی طعم آن دارد، فردی که قهوه را برشته می کند، باید به مفاهبم ارزیابی حسی قهوه و شناخت انواع دانه سبز شناخت کافی داشته باشد قهوه ی مناسب استفاده موکاپات پیشنهاد می شود با درجه برشته کاری متوسط نتخاب شود و ترکیب دانه ها هم بیشتر عربیکا تا طعم وعطر مناسبی بتوانید عصاره گیری کنید.

 

اگر قهوه موکاپات شما تلخ است؛ یکی از دلایل آن به درجه برشتگی تیره دانه قهوه مربوط می شود.

عمدتا در قهوه هایی که درجه برشته کاری آنها تیره می باشد طعم و عطری شبیه به چوب سوخته و سیگار درآن حس می شود، ولی قهوه با درجه برشته کاری مدیوم طعم های شکلاتی و وانیلی را می توانید حس کنید، توجه داشته باشید این طعم ها توسط اسانس و مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود؛ بلکه اسید های خوراکی داخل دانه قهوه با هم ترکیب می شوند و طعم یاد های متفاوتی را ایجاد می کنند؛ پس برای انتخاب بهترین قهوه برای موکاپات باید به این نکنه هم توجه کنیم.

 

آسیاب کردن قهوه مناسب موکاپات

 

آسیاب کردن قهوه مناسب موکاپات

 

درجه آسیاب برای انواع متد های دم آوری متفاوت می باشد؛ به عنوان مثال قهوه های فبلتری و دمی بیشتر از درجه آسیاب های درشت مانند نمک دریا استفاده می شود و قهوه ترک از روش هایی است که ریزترین درجه آسیاب مربوط به این روش می شود؛ چون سابه ی قهوه همراه نوشیدنی در فنجان میل می شود.

 

برای قهوه اسپرسو درجه آسیاب درشت تر از ترک وریز تر از فرانسه مناسب می باشد، دستگاه های اسپرسوساز صنعتی و خانگی برقی درجه استانداردی دارد که با توجه به طعم نهایی از اسپرسو درجه آسیاب و میزان قهوه متفاوت می باشد.

بهترین قهوه برای موکاپات، درجه آسیاب باید نسبت به قهوه ساز های برقی کمی بزرکتر باشد؛ چون فشار بخار لازم برای عصاره گیری در موکاپات وجود ندارد.

عصاره نهایی با این روش نیز خامه و کرما نمی دهد.

 

چه قهوه هایی برای موکاپات خوب است؟

 

چه قهوه هایی برای موکاپات خوب است؟

 

خرید بهترین قهوه برای موکاپات باید با توجه به  سلیقه ی شما انتخاب شود؛ به طور کلی می توان قهوه های تک خواستگاه و اسپیشیالیتی که نمره ی ارزیابی بالای 88 می گیرند و کیفیت بسیار بالایی دارند، بیشتر از کشور های اتیوپی کلمبیا و اوگاندا قهوه های تک خواستگاه با طعم  مناسبی دارند تا عصاره گیری را برای موکاپات بهتر کند.

 

قهوهای بلندوترکیبی که  از ترکیب دانه  های قهوه عربیکا و روبوستا تشکیل شده اند و با ترکیب این دو نوع قهوه می توانیم میزان کافئین وعطر و طعم را در قهوه تغییر داد.

قهوه های بلند با ترکیب 100در صد عربیکا طعم ترش دارند و کافیین آنها کمتر است قهوه ها با ترکیب 100درصد روبوستا میزان کافئین بیشتر و طعم تلخ تر دارند که با توجه به ذائقه شما می توانید نوع قهوه خود را مشخص کنید.

 

موکاپات اسپرسو نیست!!!

 

موکاپات اسپرسو نیست

 

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که قهوه عصاره  گیری شده توسط موکاپات اسپرسو است یا خیر؟؟؟ باید خدمتتان عرض کنم خیر.

به این دلیل که قهوه اسپرسو یعنی عصاره گیری  از سابه ی قهوه به میزان  دوبرابر وزن قهوه تحت تاثیر فشار 20بار و دمای آب88-92درجه ی  سانتی گراد که عصاره نهایی حاوی 35 میلی لیتر و دارای کرما یا خامه باشد خوب بر اساس این تعریف که توسط اتحادیه قهوه اروپا ارایه شده است. می توان به این نتیجه رسید که موکاپات عصاره اسپرسو نمی گیرد و دستگاه  های عصاره گیری قهوه  صنعتی و خانگی که به صورت برقی هستند، می توانند فشار لازم برای عصاره گیری را تامین نمایند.

 

فوت و فن نهایی  در عصاره گیری موکاپات

 

فوت و فن نهایی  در عصاره گیری موکاپات

 

اگر شما هم  عاشق دم آوری قهوه با موکاپات هستید و می خواهید بهترین قهوه برای موکاپات را درست کنید، پییشنهاد می کنیم فوت و فن های خاص در دم آوری این ابزار را کاملا یاد بگیرید.

 

در ابتدا  شما باید حجم موکاپات را برای دم آوری انتخاب کنید، یک نفره، دو نفره یا بیشتر که حجم مخزن آب و سابه ی قهوه متفاوت می باشد. شما در ابتدا باید حجم آب مناسب را با پیمانه داخل موکاپات ریخته دمای آب مورد استفاده ولرم باشد تا زمان کمتری برای درگیری آب و قهوه باشد؛ سپس قهوه را با  پیمانه در مخزن قهوه ریخته سپس با دست روی سطح قهوه را  صاف می کنیم، بدون  فشار دادن سطح قهوه درون مخزن آب قرار می دهیم.

مخزن ویژه عصاره گیری را روی سطح سابه ی قهوه می بندیم بدون اینکه روی سطح قهوه ضربه بخورد و ناصاف شود، سپس موکاپات را روش شعله حرارت کم قرارداده تا آب ببه دمای مورد نظر برسد و بخار لازم جهت عصاره گیری قهوهه در مخزن پایینی جمع شود؛ سپس آب داغ از مخزن پایینی بر روی سابه ی قهوه عبور کرده وعصاره قهوه نهایی تهیه می گردد.

توجه  کنید اگر طعم قهوه  شما در موکاپات تلخ شود دلایل متعددی دارد، از قبیل اینکه آب سرد در مخزن ریخته ایم و یا درجه ی سابه ی قهوه خیلی  ریز بوده و زمان دم آوری طولانی شده است، تمام شرایط بالا برای دم آوری با  قهوه های رست متوسط می باشد.

 

موکاپات حتما باید بر روی اجاق گاز و حرارت مستقیم تهیه شود و برای افرادی که مسافرت می روند مناسب نیست، دم ابزار های مختلفی نظیر فرنچ پرس، مینی پرسو، نانو پرسو و… طراحی شده است که با آنها می توانید به راحتی قهوه عصاره گیری کنید، دم ابزار مینی پرسو دارای یک محفظه آب گرم و قهوه می باشد که توسظ یک اهرم فشار لازم برای عصاره گیری قهوه ایجاد و اسپرسو عصاره گیری میشود این دم ابزار دیگر نیاز به اجاق گاز و حرارت مستقیم ندارد یکی از مزیت های این روش ایجاد فوم وکرما بر روی سطح قهوه عصاره گیری شده است.

حواستان به این نکته باشد که هنگام ریختن آب در محفطه مخصوص به خودش، آب را تا زیر سوپاپ اطمینان آن پر کنید تا در مراحل دم آوری آن به مشکل برنخورید.

همچنین بهتر است آب را با دمای پایین درون محفظه بریزید، شعله را تاحد امکان بسیار پایین نگه دارید و تا بیرون نیامدن تمام قهوه، درب آن را باز نگه ندارید.

  1. سلام ممنون مطلب مفیدی است

    • Amoozesh گفته؛
      07:39 2023/01/19

      ممنون از توجه شما موفق باشید

  2. فریدون پودینه گفته؛
    00:07 2023/05/04

    سلام نصف آب قهوه درست میشه بقیش میمونه پایین قهوه میچسبه به فیلتر مخزن بالایی

    • Amoozesh گفته؛
      22:55 2023/05/06

      سلام درجه سایز قهوه رو بیشتر کنید و اب هم ولرم بریزید داخل قهوه جوش

  3. امیر گفته؛
    22:04 2023/09/16

    سلام میشه یکی دوتا قهوه آماده معرفی کنید برای موکاپات که درجه آسیابش خوب باشه خودمون آسیاب نداریم

    • Amoozesh گفته؛
      20:45 2023/09/30

      سلام ودرود بر شما میتونید از دانه های عربیکا استفاده کنید برند قهوه های مختلفی توی بازار موجود هست جهت اطلاع بیشتر به پیج آموزش باریستا اکادمی قهوه پاپی کافی مراجعه کنید papycoffee

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare