لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

بهترین قهوه برای اسپرسو

بهترین قهوه برای اسپرسو
4.2/5 - (10 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم با هم بهترین قهوه برای اسپرسو را با هم بررسی کنیم؛ پس تا ادامه مقاله با ما همراه باشید و اطلاعات جدید و جذاب به دست آمده توسط تیم ما را برای افزایش دانش خود، مطالعه نمایید. به طور کلی، آموزش باریستا می تواند دید جامع و کاملی را به شما در این زمینه بدهد.

 

در ابتدای امر بهتر است کمی فرق قهوه را بدانیم و سپس شروع به مقایسه و انتخاب بهترین آن ها را داشته باشیم.

 

قهوه ها با هم چه فرقی دارند؟

 

What is the difference between coffees?

 

قهوه در خانواده میوه های هسته دار قرار دارد و به صورت کلی میتوان به سه دسته عربیکا، لیبریکا و روبوستا تقسیم کرد، ولی به صورت معمول ما در قهوه فروشی نام عربیکا و روبوستا را بیشتر می شنویم که از دو گونه ی اصلی قهوه می باشند و در جهان بیشترین کشت را دارند.

توجه کنید عربیکا و روبوستا در ابتدا به صورت دانه سبز و حاوی رطوبت بالا می باشند، فرآیند رست و برشته کاری قهوه باعث می شود دانه ی سبز قهوه تغییر رنگ دهد و عطر و طعم آن آزاد شود.

در بحث بهترین قهوه برای اسپرسو این گونه مطرح می شود که بهترین آن، استفاده 70 در صد عربیکا به همراه 30 درصد روبوستا است. این شیوه ترکیب بسیار فراوان در بین عموم مردم پرطرفدار است و خاصیت بالایی برخوردار است، چرا که میزان مصرف روبوستا ی زیاد است که باعث موارد خطر زا می شود.

 

بررسی تازه بودن قهوه

 

بررسی تازه بودن قهوه

 

شاید این سوال برای شما پیش آید که قهوه چقدر باید تازه باشد و چگونه متوجه تازه بودن قهوه بشویم، شناخت انواع قهوه و تازه بودن آن برای شما به عنوان مشتری اهمیت بالایی دارد.

 

در بحث تازگی قهوه باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد که زمان رست قهوه کی بوده است، به همان میزان اگر مدت کوتاهی از عمل برشته کاری آن گذشته باشد، قهوه تازه خواهد بود و اگر این فاصله زمانی زیاد شود، قهوه طعم و عطر خودش را به مرور از دست می دهد و در اصطلاح تاریخ انقضا یش تمام می شود.

دانه سبز قهوه بعد از چیده شدن از درخت و فرآوری آن با حفظ رطوبت 10 الی 13 درصد می تواند تا حدود یکسال به شرط حفظ رطوبت در کارگاه رست استفاده شود، قهوه سبز بعد از برشته کاری از خود گاز co2 خارج می کند، به این دلیل که تحت شوک حرارتی حدود 20 دقیقه قرارگرفته و حجم آن نیز حدود10درصد افزایش یافته؛ البته دقت کنید قهوه بعد از برشته کاری حدود 25% از وزن خود را که رطوبت و پوسته های اضافی میباشد را از دست می دهد، قهوه بعد از برشته کاری باید 24 ساعت در محیطی باز به دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار گیرد تا گاز های آن خارج  و بالانس شود، توجه کنید قهوه در این زمان ثبات طعمی ندارد و نمی تواند معیاری برای شناخت کیفیت آن باشد، قهوه هایی که در فروشگاه های قهوه موجود هستند.

عمدتا از زمان رست آنها زمان زیادی گذشته و اگر در شرایط مناسب نگهداری شود، می تواند کیفیت آنها حفظ شود.

 

مرحله رست قهوه و انواع آن

 

مرحله رست قهوه و انواع آن

 

پیشنهاد آکادمی قهوه پاپی کافی به شما این است که قهوه ها به صورت دانه خریداری و موقع مصرف با آسیاب دستی کوچک خرد و مورد استفاده قرارگیرد تا همیشه دارای عطر و طعم مناسب باشد، پس از خریدن قهوه ی آسیاب شده جدا خودداری فرمایید.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا چرا این عمل را انجام می دهیم؟
باید گفت که دانه های قهوه به خودی خود از خودشان بو و یا طعم و مزه ای ندارند و با عمل برشته کاری روی آن هاست که بو و طعم آن ها شکو فا شده و کیفیتشان بالاتر می رود.

در رست قهوه ما می توانیم آن را به روش لایت، مدیوم و دارک رست کنیم که هر کدام از میزان برشتگی ممکن است مورد پسند یک ذائقه خاص قرار بگیرد.
در واقع در رست لایت دانه قهوه فقط کمی برشته می شود و تاثیر بسیار خفیفی در طعم و مزه آن ایجاد می شود اما در رست دارک، دانه قهوه به شدت برشته شده به طوری که رنگی تیره مانند به خود می گیرد و مقداری تلخی را با خود به ار مغان می آورد.
پس هر کسی طبق سلیقه طعمی که دارد، یکی از آن ها را انتخاب می کند.

 

قهوه در فرآیند رست خود درجه های مختلفی را دارند که بنابر نوع دانه قهوه و متد دم آوری میتواند متغیر باشد، عمدتا برای اسپرسو اگر بخواهیم طعمی شکلاتی و به سمت تلخی داشته باشیم تا بهترین قهوه برای اسپرسو را به دست آوریم، درجه رست مدیوم به سمت تیره و دانه هایی که طعم ترش و میوه ای داشته باشند، دارای درجه برشته کاری مدیوم به سمت روشن می باشد و باید به این نکته توجه داشت که قهوه زیاد روشن طعم خام و قهوه های زیاد تیره طعم های سوخته دارند.

 

قهوه هایی که توسط کمپانی های ایرانی به صورت تخصصی تهیه می شوند، تاریخ برشته کاری آن بر روی پاکت ثبت می شود تا مشتری بتواند میزان کیفیت و تازه بودن آن را بررسی نماید و بتواند  درباره این موضوع بهتر نظر دهد که بهترین قهوه برای اسپرسو کدام است.

 

قهوه اسپرسو را می توان به صورت سینگل اورجین و یا میکس تهیه کرد، برای قهوه های تخصصی میتوان با دستگاه آسیاب و اسپرسو ساز مناسب عصاره گیری کرد تا بتوانیم کیفیت آنرا بررسی و نمره بدهیم. قهوه های میکس بستگی به ذائقه طعمی شما دارد که تلخ یا ترش باید اگر بخواهیم تلخی آن بیشتر باشد از قهوه نوع روبوستا استفاده میکنیم و برای طعم ترشی بیشتر که کافئین کمتری دارند از قهوه عربیکا استفاده میکنیم، دانه های عربیکا قیمت بالاتری دارند و شکل آنها کشیده تر هستند.

 

عربیکا و روبوستا

 

عربیکا و روبوستا

 

 

بهترین قهوه برای اسپرسو در سال 2021 ایران را می توانیم به ترکیب قهوه 70درصد روبوستا نام ببریم؛ به این دلیل که طعم قهوه تلخی متوسط و کافئین مورد نیاز بدن را تامین کرد، پیشنهاد ما این است در سال2022 قهوه هایی در ایران بیشتر مصرف می شوند برای عصاره گیری اسپرسو ترکیب هایی که 60درصد روبوستا دارند، بشتر مصرف بشود؛ چون ذائقه طعمی مردم و فرهنگ سازی در این زمینه باعث شده مشتری ها تمایل کمتری به روبوستا داشته باشند و به زودی مشتریان آنها به سمت مصرف عربیکا و قهوه های تک خواستگاه پیش می رود، کشور های اروپایی ذائقه قهوه آنها به صورتی است که طعم های شکلاتی در قهوه را نسبت به ترشی بیشتر ترجیح می  دهند کمپانی های تولیدی خارجی تمام سعی خود را می کنند تا طعمی یکسان و یکنواخت برای مشتری خود ارائه دهند.

 

قهوه ی اسپرسو عمدتا غلظت زیادی دارد؛ به همین دلیل می توان گفت استفاده از نوع قهوه های عربیکا برای اسپرسو، می تواند طعمی بالانس و با غلظت مناسب برای ما عصاره گیری شود، دانه های روبوستا در قهوه اسپرسو می تواند خامه و کف زیاد ایجاد کند و کافئین بسیار بالایی به عصاره ی قهوه می دهد ولی طعم تلخی با فنجان ما همراه می شود که شاید برای برخی خوشایند نباشد، به صورت کلی ما پیشنهاد می دهیم از قهوه های میکس نسبت به سلیقه ی خود برای عصاره گیری اسپرسو تهیه کنید.

 

عصاره اسپرسو را می توان به عنوان یک قهوه پایه برای ایجاد نوشیدنی های ترکیبی شیر و قهوه استفاده کرد، شیر پرچرب را می توانیم با استفاده از نازل بخار اسپرسو ساز و یا فرنچ پرس کف دار کرد و نوشیدنی های لاته، کاپوچینو و موکا را تهیه و سرو کرد.

 

تفاوت اسپرسو موکاپات با دستگاه قهوه ساز چیه؟

 

اسپرسو عصاره گیری شده توسط موکاپات یا قهوه جوش گازی عمدتا به دلیل اینکه آب و حرارت به مدت زیادی با قهوه در ارتباط  هستند طعم تلخ و غلیظ به قهوه ما می دهد و ایجاد فوم وخامه بر بروی اسپرسو کمتر می شود ولی دستگاه های قهوه ساز با ایجاد فشار بخار حدود 20 بار می تواند خامه بیشتر ایجاد کند و اسپرسو خوشمزه تری برای ما عصاره گیری کند.

 

درست کرده قهوه اسپرسو در خانه

 

درست کرده قهوه اسپرسو در خانه

 

درست کردن قهوه اسپرسو روش ها و دم ابزار های مختلفی دارد، ولی عمده فعالیت همه ی آنها این است که فشار بخار با آب گرم بر روی سابه ی قهوه وارد می شود تا عصاره گیری آن را انجام دهد و اسپرسو تهیه گردد، اسپرسو را پیشنهاد می کنیم در خانه یا محل کار توسط اسپرسو ساز برقی خانگی عصاره گیری کنید تا پارامتر فشار بر روی سابه قهوه و دمای آن قابل کنترل باشد. حجم اسپرسو استاندارد 25الی30 میلی لیتر میباشد که مقدار12الی18گرم قهوه برای تهیه آن استفاده شده است.

 

به این شیوه شما می توانید به سادگی در منزل یا محل کار خود، بهترین قهوه برای اسپرسو را داشته باشید و نوش جان کنید.

 

در روز چند فنجان قهوه بنوشیم؟

 

در روز چند فنجان قهوه بنوشیم؟

 

نوشیدن قهوه اسپرسو پرکافئین در ابتدای روز می تواند انرژی فعالیت روزانه ما را تامین کند و سرو قهوه اسپرسو یا دمی کم کافئین در زمان عصر می تواند کافئین را به مدت 8 ساعت در بدن ما نگه دارد.

ما پیشنهاد می کنیم قهوه اسپرسو را بیشتر از 3 فنجان در روز مصرف نکنید؛ چون مقدار زیادی کافئین به بدن وارد می شود و بدن دچار اور کافئین می شود؛ که با عث ایجاد تپش قلب زیاد و عرق سرد می شود.

اگر دچار چنین موضوعی شدید، پیشنهاد می شود شیر سرد و یا بستنی میل بفرمایید تا تاثیر کافئین را در بدن کم کند و سوخت و ساز به حالت عادی برگرد.

نوشیدن قهوه به صورت معمول می تواند به بیماری های قلب و عروقی کمک کند ولی درصورتی که نادرست مصرف شود ضرر های غیر قابل جبرانی به قلب و سوخت و ساز بدن وارد می کند؛ پس در مصرف کافئین دقت کنید، لازم به ذکر است کافئین به میزان 8 ساعت در بدن باقی می ماند و بعد از آن دفع می شود.

قهوه هایی که توسط کمپانی ها برشته کاری می شود برای اسپرسو عمدتا انواع مختلف از کشور های گوناگون می باشد، برای مثال کشور اتیوپی، اوگاندا، هند، چین، برزیل و… که طبق فرمول های خاص هر شرکتی ترکیب طعمی خاص خودش را دارد و اجازه دسترسی و پروفایل های تولید این قهوه در اختیار بقیه قرار نمی دهند.

به طور کلی نوشیدن زیاد قهوه در طول روز توصیه نمی شود، پس بهتر است روزانه فقط یک فنجان از قهوه را نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare