لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

انواع قهوه سرد

انواع قهوه سرد
5/5 - (1 امتیاز)

نوشیدن انواع قهوه سرد می تواند درگرمای تابستان جذاب باشد؛ البته پیشنهاد می کنیم که تابستان بیشتر از ترکیب نوشیدنی های سرد بدون قهوه استفاده کنید، نوشیدنی های ترکیبی قهوه می تواند از عصاره قهوه، شیر و سیروپ های متنوعی تشکیل شود. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

برای دریافت آمزش های بیشتر در زمینه بارتندری می توانید به صفحه آموزش بارتندری ومیکسولوژی بار سرد مراجعه کنید.

 

 

قهوه سرد

 

 

قهوه سرد

 

قهوه سرد تشکیل شده از عصاره ی قهوه که با استفاده از آب گرم دم آوری شده و سپس به آن یخ اضافه می کنند تا دمای آن کاهش یابد و سرد شود، انواع قهوه سرد به دلیل اینکه در فرایند گرم دم آوری شده است بعد از سرد شدن احتمالا طعم قهوه تلخ و گس شود به همین دلیل آن را با شیر یا سس شکلات ترکیب می کنند.

قهوه کلد برو یا سرد دم، یک روش قدیمی دم آوری قهوه می باشد که اصالت این متد به کشورژاپن برمی گردد، و اما تفاوت و تمایز این روش دم آوری بر چه چیزی است؟؟ قهوه ی کلد برو سابه ی قهوه تحت دمای سرد عصاره گیری می شود.

مدت زمان این عصاره گیری حدودا 24الی72 ساعت به طول می انجامد، عصاره قهوه نهایی طعمی شفاف و دارای اسیدیته و شیرینی میباشد این نوع قهوه باید در دنای سرد یخچال نگهداری شود واگر برای مدتی زیاد در دمای گرم یا محیط باشد طعم آن تلخ میشود، نکته ای که برای عصاره گیری قهوه ی کلد برو مد نظر است این است که این قهوه بعد از عصاره گیری حتما باید از فیلتر های کاغذی عبور دهیم تا مقدار چربی عصاره این قهوه گرفته شود و بتوانیم مدت نگهداری این قهوه را افزایش دهیم.

 

 

 تهیه انواع قهوه سرد

 

 تهیه انواع قهوه سرد

 

ابتدا باید توجه داشت برای تهیه انواع قهوه سرد، از دم آوری قهوه با آب گرم استفاده می کنیم و دمای آنرا خنک می کنیم یا داخل قالب های یخ می ریزیم تا به شکل کامل بلور یخ تشکیل شود با استفاده از این کار از رقیق شدن بیش از حد قهوه سرد جلوگیری می کنیم.

 

 

آیس قهوه تایلندی

 

 

برای تهیه ی این قهوه ابتدا باید سیروپ شیر وانیل تهیه کنیم، ابتدا مقدار 250میلی لیتر شیر پرچرب را به مقدار 100گرم شکر و یک قاشق چای خوری وانیل اضافه میکنیم سپس حرارت میدهیم تا مایع شیر وانیل غلیظ شود و سیروپ آن تشکیل شود، مقدار 150میلی لیتر قهوه دم آوری شده با استفاده از متد فرنچ پرس یا وی 60 را سرد میکنیم سپس با دو قاشق غذا خوری سیروپ شیر وانیل ترکیب می کنیم، میتوانیم کیوب های یخ قهوه از قبل اماده شده را به آن اضافه کنیم تا طعم نهایی نوشیدنی بالانس شود.

 

 

فرا پاچینو خانگی

 

فراپاچینو یک نوع نوشیدنی سرد که از لحاظ طعمی مناسب برای دوستاران کاپوچینو میباشد، این نوشیدنی از عصاره قهوه سرد شده، خامه، شیر پرچرب و سیروپ با طعم مناسب تهیه شده است حجم نهایی این نوشیدنی 180الی220میلی لیتر میباشد، برای تهیه این نوشیدنی باید ابتدا مقداری یخ خرد شده را به لیوان کازابلانکا اضافه کنیم سپس یک شات عصاره اسپرسو دوکاپ  به آن اضافه میکنیم و مقدار 180میلی لیتر شیر پرچرب سرد به آن اضافه میکنیم برای بالانس کردن طعم آن میتوانیم سیروپ فندق، کارامل یا وانیل به آن اضافه میکنیم سپس به صورت کامل ترکیب میکنیم تا اسپرسو وشیر باهم ترکیب شوند برای اینکه نوشیدنی ما طعم شیرینی داشته باشه میتونیم مقداری خامه زده شده برای تزئین روی نوشیدنی خود اضافه کنیم.

 

 

فراپه یونانی

 

 

در گرمای تابستان شما هم اگر در یونان باشید قطعا فراپه یونانی رو تست میکنید و با طعم کلاسیک این نوشیدنی به یونان باستان و زمان رنسانس سفر می کنید.

 

برای تهیه ی این قهوه سرد شما نیاز دارید ابتدا مقدار یک قاشق غذا خوری نسکافه گلد را با مقدار یک قاشق چای خوری و مقدار کمی آب ترکیب کنید وبا استفاده از همزن به خوبی هم بزنید تا قوام مناسبی پیدا کند.

سپس مقداری یخ خورد شده به لیوان با حجم 180میلی لیتری اضافه میکنیم و مواد اولیه ی تشکیل شده را با آب سرد مخلوط می کنیم تا رقیق شود و طعم بالانسی پیدا کند.

( توجه کنید اگر نوشیدنی نهایی شما خیلی رقیق شد میتوانید از کیوب های قهوه ی یخ زده استفاده کنید تا طعم قهوه شما بالانس شود.)

 

 

آیس کافی آلمانی

 

این قهوه، تابستان در کشور آلمان بسیار پر طرفدار است به صورتی که نام این نوشیدنی را اِیس کافی مینامند و به راحتی قابل دسترسی می باشد. نوشیدن این قهوه میتواند شما را به زمان کلاسیک آلمان های نازی و جنگ جهانی دوم و توپ تانک ببرد، برای تهیه ی این نوشیدنی باید چه مراحلی را طی کرد؟؟؟

حجم کل این نوشیدنی 60 تا 90 میلی لیتر می باشد، ابتدا مقداری قهوه فوری را با آب سرد مخلوط می کنیم به صورتی که غلیظ باشد، سپس یک اسکوپ بستنی وانیل را همراه با مقداری خامه زده شده برای تزئیین به آن اضافه می کنیم.

خاک قند یا شکلات سابیده شده را نیز روی آن به عنوان گارنیش میریزیم. طعم این نوشیدنی آلمانی را پیشنهاد می دهیم که حتما تست کنید.

 

 

آیس کافی کاناریو

 

 

این نوشیدنی محبوب مردم اسپانیا می باشد که آنرا با یخ زده شده به صورت خنک سرو می کنند.

حجم کلی این نوشیدنی 60میلی لیتر می باشد که از ترکیب اسپرسو، شیر غلیظ شده با عسل و مقداری سیروپ کاکائو یا وانیل می توان سرو کرد که طعمی جذا ولی کمی غلیظ و تلخ دارد.

 

 

آفوگاتو

 

 

آفوگاتو

 

نوشیدنی محبوبی که که در تابستان اکثرا در کفه ها ارائه می شود و طرفداران خیلی زیادی نیز دارد، برای تهیه ی این قهوه کافیست یک شات اسپرسو تهیه کنید، پیشنهاد می شود اسپرسو از قهوه عربیکا و دابل شات باشد، سپس دو اسکوپ بستنی وانیل را در ظرفی جدا از اسپرسو می ریزیم، موقع سرو قهوه و بستنی ونیل جدا سرو می شود که باعث آب و شدن واز بین رفتن طعم نوشیدنی نشود.

برای سرو آفوگاتو کافیست اسپرسو را روی بستنی بریزیم و آن را هم بزنیم اگر فراز طعم شیرنی بیشتری از این ترکیب میخواهند پیشنهاد می کنیم مقداری خامه نیز به آن اضافه کنند.

 

 روش های عصاره گیری قهوه کلد برو

 

 

قهوه کلد برو یک از نوشیدنی های خنک قهوه مورد علاقه افراد زیادی است، این قهوه پیشنهاد ویژه برای نوشیدن قهوه در ایام تابستان است غلظت مناسب و طعم عالی این نوشیدنی را از بقیه نوشیدنی های قهوه متمایز کرده است یکی از روش های معمول برای عصاره گیری این نوشیدنی تاور کلد برو می باشد.

تاور کلد برو ابزاری است که دارای چند بخش مختلف میباشد، قسمتی به عنوان مخزن یخ تعبیه شده که کوبیک های یخ در آن قرار میگیرد و مخزنی به عنوان جایگاه سابه قهوه است. نکات کلیدی برای عصاره گیری استاندارد و ساخت نوشیدنی با طعم عالی وجود  دارد.

 

نکته ی مهم این است که قطعات یخ از آب استاندارد و تصفیه شده استفاده شود، منظور از آب استاندارد عصاره گیری این است که TDS کل مواد جامد محلول در آب بین 70 تا 110 باشد. آب با دمای ولرم برای ایجاد یخ استفاده میکنیم تا حباب های کمتری بعد از یخ زدن آن در سطح کوبیک ایجاد شود. نسبت عصاره گیری قهوه کلد برو 1واحد آب به ازای 7گرم قهوه می باشد درجه ی سابه ی قهوه مناسب کلد برو باید درشت تر از اسپرسو باشد و یا به عبارتی کلد برو به دلیل اینکه زمان تماس آب و قهوه با هم بیشتر است میتوانیم از درشت ترین درجه ی آسیاب استفاده کنیم.

 

زمان عصاره گیری قهوه کلد برو حدودا 8 تا 24 ساعت می باشد و با توجه به طعم عصاره نهایی می توانیم میزان درجه آسیاب را ریزتر و زمان عصاره گیری را تغییر دهیم. قهوه کلد برو در تاور توسط فیلتر کاغذی سابه و عصاره نهایی از هم جدا می شود.

فیلتر کاغذی در تاور کارایی های متفاوتی دارد در مرحله ی اول یک یا دو فیلتر در انتهای سابه ی قهوه قرار میدهند تا چربی و دانه های قهوه را از عصاره نهایی جدا کند. سپس یک عدد فیلتر را روی پودر قهوه میگذارند تا قطره های آب شده ی یخ را بصورت یکنواخت بر روی پودر قهوه پخش کند.

قهوه نهایی که توسط تاور کلد برو تهیه می شود اگر توسط دانه های عربیکا تک خواستگاه تهیه شده باشد می توانیم طعم های فوق العاده جذاب و با غلظت ملایم و خنک از نوشیدنی نهایی قهوه دریافت کنیم.

 

کافئین قهوه سرد یا کلد برو؟

 

مسئله کافئین مورد مهمی است که باید به درستی و علمی بررسی کنیم که کدام یک از روش های دم آوری انواع قهوه سرد بیشترین کافئین را دارد که در زمستان هم بتوانیم کافئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم، ابتدا باید به این نکته توجه داشت که قهوه در دمای 70درجه سانتی گراد به بالا کافئین را در خود حل می کند و میزان تماس قهوه با آب نیز روی این مسئله تاثیر مستقیمی دارد.

هرچه آسیاب قهوه ریز تر باشد، سطح تماس آن با آب بیشتر است و می توانیم قهوه بیشتری را در آب حل کنیم ولی طعم قهوه نیز به نسبت تلخ تر می شود و انحلال پذیری را تا وقتی که آب اشباع شود می توانیم ادامه دهیم اگر از این مقدار بیشتر شود به اصطلاح اورد اکسترکشن شده و قهوه به میزان بیش از اندازه در آب حل شده کا شاخصه طعمی تلخ، غلیظ و گس دارد، پس باید نسبت درجه آسیاب و زمان عصاره گیری را مد نظر قرار دهیم.

قهوه ی کلد برو به دلیل اینکه مدت زمان خیلی زیادی نسبت به قهوه سرد با آب در تماس است  کافئین بیشتری دارد ولی تهیه و نگهداری آن روش های مناسب خود را دارد.

 

در ادامه به چند سوالات متداول پاسخ خواهیم داد.

 

برای تهیه ی قهوه سرد دم ابزار خاصی نیاز است؟

 

برای تهیه ی  انواع قهوه سرد ما فقط نیاز به متد های دم آوری نسل سوم اروپا و اسپرسو ماشین داریم، این ابزار ها شامل کمکس، وی60، ایروپرس و کالیتا می باشد که عمدتا قهوه ساز های فیلتری می باشد که تحت دمای بالای 88 درجه سانتی گراد دم آوری قهوه را انجام می دهد و عصاره نهایی را می توانیم خنک کنیم.

 

برای تهیه قهوه کلد برو چه دم ابزاری نیاز است؟

 

قهوه کلد برو، به روش های متنوعی تهیه می شود، یک روش همجواری می باشد که نیاز به دستگاه خاصی ندارد، روش قطره ای نیاز به تاور کلد برو دارد که دارای محفظه یخ، سابه قهوه و عصاره قهوه می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare