لوگوی سایت پاپی کافه
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

آموزش قهوه ترک روی گاز

آموزش قهوه تُرک روی گاز
5/5 - (1 امتیاز)

آموزش قهوه ترک روی گاز، به روش اصیل و سنتی آن می تواند بسیار خوشمزه و خوش عطر باشد.

تاریخچه ی قهوه ترک برمی گردد به زمان امپراتوری عثمانی که بهترین نوشیدنی برای پادشاه بوده است؛ قهوه ترک باعث فعالیت های سیاسی آن زمان شده است.

شما روش درست کردن قهوه یونانی و ارمنی را شنیده اید و شاید این سوال هم برایتان پیش آمده باشد که چه تفاوت هایی با هم دارند.

در ادامه درباره این موضوع بیشتر بحث خواهیم کرد و اطلاعاتی کامل تر درباره قهوه ترک و نحوه تهیه آن روی گاز به شما می دهیم.

خیلی عالیست که اگر به آموزش های مربوط به کافی شاپ، علاقه دارید حتما آموزش باریستا به صورت آنلاین موجود درسایت ما را تهیه کنید و از آن استفاده نمایید.

 

 

قهوه ترک چیست؟

 

قهوه ترک چیست؟

 

 

قهوه ترک از جمله نوشیدنی های بسیلر محبوب در سراسر جهان است که به قهوه ارمنی نیز معروف است که مصرف روزانه یک الی نهایتا دو فنجان در روز برای حفظ سلامتی توصیه می شود.

قهوه ترک روشی از درست کردن قهوه است، که پودر قهوه همراه با آب دم آوری می شود و سابه ی قهوه نیز به فنجان سرو منتقل می شود و مانند روش های دیگر دم آوری سابه ی قهوه از عصاره توسط فیلتر جدا نمی شود، و می توان گفت یکی از دلایلی که فال قهوه را از قهوه ترک می گیرند به همین دلیل باشد و البته تاثیرات فرهنگی و سیاسی زمان عثمانی بر روی این نوع عقاید فال گرفتن از قهوه نیز تاثیر داشته است.

قهوه به دلیل خواص پزشکی و درمانی که دارد، در زمان قدیم بیشتر مورد توجه بوده است و اکنون نیز دانشمندان به خواصی نظیر درمان بیماری های گوارشی و قلبی پی برده اند.

برای آموزش قهوه ترک روی گاز یا هر روش دیگر دم ابزار هایی را نیاز داریم از قبیل جاذوه یا جذوه که وسیله ای است با جنس مسی و دسته ی چوبی یا پلاستیکی این دم ابزار دارای مخزنی می باشد که سطح پایینی آن بزرگتر و سطح تماس با حرارت بیشتری دارد و دهانه ی آن کوچکتر می باشد.

فنجان های قهوه ترک دارای حجم95 میلی لیتری و جنس سرامیکی یا سفال دارند که بتوانند دما را در خود نگهدارند این فنجان ها دارای دسته کوچکی می باشند تا مشتری بتواند راحت تر فنجان را در دست بگیرد، قهوه ترک عمدتا همراه با فنجان و نعلبکی سرو می شود و کنار آن شکر و قاشق هم می گذارند.

 

طرز درست کردن قهوه ترک

 

طرز درست کردن قهوه ترک

 

برای آموزش قهوه ترک روی گاز به روش سنتی برای اینکه طعمی خوشمزه داشته باشد، باید مراحل استاندارد تهیه ی قهوه ترک را انجام دهیم.

در ابتدا باید دم ابزار های لازم را تهیه کنیم: شامل جاذوه، سابه ی قهوه ترک، فنجان و آب مناسب دم آوری قهوه در مرحله ی اول شما باید نوع دم آوری را انتخاب کنید که بر روی قهوه جوش شنی باشد یا حرارت مستقیم گاز، قهوه جوش شنی باعث می شود که حرارت لازم برای دم آوری توسط سطحی از شن در خود نگهداری شود و افت حرارت نداشته باشیم، بلکه حرارت به صورت یکنواخت به سطح جاذوه انتقال می یابد.

 

برای شروع شما باید قهوه ترک تازه برشته شده که می تواند ترکیبی از دانه های روبوستا ویتنام، اندونزی و عربکا کلمبیا باشد را انتخاب کنید.

این ترکیبات قهوه عمدتا توسط کمپانی تولیدی تهیه می شود و نیازی نیست درصد ترکیب دقیق این دانه ها را بدانید سعی کنید قهوه ترک را از برند های معتبر خریداری نمایید و برای اینکه کیفیت و عطر وطعم لازم را برای شما داشته باشد، کافیست تاریخ رست قهوه را بررسی کنید که از سه ماه بیشتر نباشد، درجه ی آسیاب قهوه ترک ریز ترین درجه ی آسیاب می باشد که شبیه به خاک می باشد. دو قاشق چای خوری یا 10گرم پودر قهوه ترک را داخل جاذوه می ریزیم.

 

در این مرحله باید آب را به قهوه جوش اضافه کنیم سعی کنیم آب معدنی با  70 الی 110 یا آب جوشیده را توسط پیمانه ی ما که همان فنجان قهوه ترک است، یک فنجان برمیداریم و به جاذوه اضافه می کنیم، توجه کنید دمای آب سرد باشد سپس به خوبی پودر و آب را هم میزنیم تا حباب هایی روی سطح جاذوه پدیدار شود.

در مرحله ی آخر آموزش قهوه ترک روی گاز، می توانیم با توجه به ذائقه ی افراد گلاب یا کمی شکر به آب اضافه کنیم و روی حرارت شعله گاز قرار می دهیم تا حدود 5 دقیقه آب به جوش آید، زمانی که اولین حباب ها را بر روی سطح قهوه ترک دیدیم حرارت را قطح کرده، قهوه جوش را همزده و عصاره نهایی را داخل فنجانی که از قبل گرم کرده ایم می ریزیم، قهوه ترک شما توسط شعله گاز دم آوری و آماده ی سرو می باشد.

 

 

طرز تهیه قهوه ترک با موکاپات

 

طرز تهیه قهوه ترک با موکاپات

 

 

موکاپات ابزاری است برای دم آوری و عصاره گیری قهوه اسپرسو این ابزار دارای فیلتری با سایز ریز در ابعاد میکرون می باشد که از عبور سابه ی قهوه و نفوذ آن به فنجان نهایی اسپرسو جلوگیری می کند، به همین دلیل به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود آموزش قهوه ترک روی گاز را در این دم ابزار عصاره گیری کنید، ولی اگر هیچ ابزاری به غیر از موکاپت برای عصاره گیی نداشتید، از مخزن پایینی موکاپات که محل نگهداری آب است می توانید برای عصاره گیری قهوه ترک استفاده کنید، ولی طعم و عطر نهایی آن چنان خوشایند نیست و به صورت کلی موکاپات برای این نوع قهوه وتهیه آن توصیه نمی شود و بهتر است برای آموزش قهوه ترک روی گاز،از همان قهوه جوش مخصوص به قهوه ترک که جاذوه نام دارد، استفاده شود.

 

وسایل مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک در منزل

 

وسایل مورد نیاز برای تهیه قهوه ترک در منزل

 

امروزه با توجه به اینکه همه افراد به قهوه و نوشیدن آن عادت کرده اند، دوست دارند درمنزل خودشان این نوع قهوه را آماده کنند که البته این کار بسیار راحت و آسان است و ما وسایلی که می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید به شما می گوییم.

برای آموزش قهوه ترک روی گاز، وسایل زیررا آماده کنید:

آب تصفیه شده؛ دقت لازم راداشته باشید که آب علاوه براینکه به خوبی تصفیه شده باشد، بهتر است دمای پایینی نیز داشته باشد تا قهوه به خوبی تهیه و دم آوری شود.

دستگاه آسیاب دانه قهوه؛ که باید به این نکته توجه کرد که آسیاب کردن قهوه ترک با قهوه های دیگر متفاوت است وکمی ریز تر آسیاب می شود.(بهتر است قهوه را به هر بار به همان میزان استفاده آسیاب کنیم تا عطر و طعم آن تازه بماند)

قهوه جوش ترک؛ که جاذوه یا ایربیک نام دارد و در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

فوت و فن نهایی آموزش قهوه ترک روی گاز

 

 

فوت وفن نهایی آموزش قهوه ترک روی اجاق گاز

 

 

پیشنهاد می شود:

در وهله ی اول آموزش قهوه ترک روی گاز، از قهوه های تازه برشته شده و کیفیت خوب استفاده کنید.

آب استاندارد و با کیفیت از عوامل مهم در دم آوری قهوه ترک می باشد، دمای آب 88-92درجه ی سانتی گراد باشد، اگر کمتر از این مقدار باشد قهوه در آب حل نمی شود و اگر بیشتر از این مقدار باشد قهوه در آب می سوزد.

استفاده از آب سرد و هم زدن سابه ی قهوه باعث می شود در فرآیند ایجاد خامه بر روی قهوه تاثیر بگذارد.

حرارت دادن یکنواخت و ثابت و کم، به دم ابزار قهوه برای عصاره گیری بهتر موثر است.

یادمان باشد که خوب است قهوه را قبل از استفاده ، رست کنیم تا عطر آن حفظ شود.

هم چنین آسیاب کردن قهوه ترک باید بسیار ریز و پودر باشد تا قهوه ترک، هنگام دم آوری حالت خوب خود را از دست ندهد.

 

قهوه ترک و یونانی دشمن و رقیب یکدیگر

 

قهوه ترک و یونانی دشمن و رقیب یکدیگر

 

فرهنگ ها و رسم و رسومات ترکیه و یونان بسیار شبیه به هم هستند، می تواند گفت از لحاظ فرهنگی تحت تاثیر یکدیگر هستند، قهوه ترک ویونانی نیز شبیه به هم دم آوری می شوند؛ ولی نوع قهوه های آن ها کمی با هم تفاوت دارند.

می توان گفت زمانی که انواع روش های دم آوری قهوه مطرح شد و نام گذاری و تفکیک آن ها شروع شد، این نوع روش دم آوری را به دلیل فراگیری در ترکیه با نام قهوه ترک معرفی کردند.

یونانی‌ها قهوه‌ ترک را معمولاً اول صبح و بعد از خواب ظهر میل می کردند.

یونانی‌های اصیل عادت داشته‌اند هنگام نوشیدن قهوه با صدای بلند آواز بخوانند ولی زمانی است که این رسم را ترک کرد اند.

یونانی‌ها، به قهوه مواد اضافی مانند هل، دارچین اضافه نمی‌کنند ولی ترک ها انواع مواد افزودنی به آن اضافه می کنند.

یونانی‌ها قهوه را در فنجان هایی به حجم75میلی لیتر شبیه به اسپرسو میل می کنند.

ترک‌ها معمولاً همراه با قهوه ترک شیرینی های ترکی و محلی خود را میل می کنند.

ترک‌ها برای حس درکی بهتر از قهوه قبل از آن آب مینوشند که کار صحیحی هست، حتی برای نوشیدن بقیه متد های قهوه نیز این عادت پیشنهاد می شود.

ترک‌ها اگر بخواهند بعد از غذا قهوه میل کنند، حتما عرق نعنا می خوردند را ترکیب اسیدی معده را خنثی نگه دارد.

ترک‌ها قهوه‌های محلی خود را درون فنجان هایی که دسته ندارند می ریزند و ظروف سرو آنها از جنس مس معرق کاری شده می باشد.

 

 

ایبریک؛ قهوه جوش ترک چیست؟

 

 قهوه جوش تُرک چیست؟

 

دم ابزار قهوه ترک جاذه می باشد، که در کشور ترکیه با این نام شناخته شده است و دم ابزاری با نام ایبریک هم وجود دارد که این نام ریشه گرفته شده از کشور یونان می باشد. مانند ابزار دله عربی که مخصوص قهوه های عربی و عربستان و یمن می باشد، می توان گفت در جاذوه و ایبریک می توان آموزش قهوه ترک روی گاز را اجرا و دم آوری کرد، ولی شکل ظاهری وجنی بدنه های آنها کمی باهم تفاوت دارد؛ به عنوان نمونه در جاذوه از جنس مس و ایبریک از جنس برنج ساخته می شود.

حال سوالی که در این وهله از آموزش قهوه ترک روی گاز پیش می آید این است که اگر قهوه جوش ترک(جاذوه) نداشتیم، چگونه قهوه ترک درست کنیم؟؟؟

اگر شما هنگام دم آوری قهوه ترک ابزار جاذوه و ایبریک نداشتید و به اجاق گاز و حرارت نیز دسترسی نداشتید، پیشنهاد می شود محلول  قهوه ترک را داخل شیر جوش ریخته و توسط مایکروویو به آن حرارت دهیم تا دمای آن به دمای جوش برسد، در این روش نیز عطم و طعم و حتی خامه مناسبی از قهوه ترک نخواهیم گرفت.

پس ما میتوانیم درنبود اجاق گاز از مایکرویوو استفاده کنیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنگامی که می خواهیم قهوه را با آب مخلوط کنیم، آب بسیار سرد باشد و دمای پایینی داشته باشد تا قهوه بعد ازآماده شدن و بیرون آمدن از مایکرویوو حسابی کف بدهد و خامه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare